Inlägg från: mindless |Visa alla inlägg
  • mindless

Finns det några osjälviska handlingar?

Jag tycker man har en väldigt snäv definition på osjälvisk när man sorterar bort alla handlingar där man själv mår bra, eller får ut något av det. Det intressanta är väl VARFÖR man väljer att göra någonting, och det är väl ofta man gör något för någon annan, utan att orsaken är att man ska må bra av det.

Snarare gör man det för att det känns rätt. Man kanske till och med hade mått ännu bättre av att göra något annat, men man har en pliktkänsla som får en att göra det ändå.

Så ja, i varje vettig betydelse av ordet så är det klart att det finns osjälviska handlingar.

• mindless

idiblon skrev 2007-09-29 10:44:21 följande:

Alltså, visst kan man inbilla sig att man gör uppoffringar enbart för andras skull, men då handlar det om pliktkänsla, ett sätt att berättiga sin egen existens, inte om att vara totalt osjälvisk. (Oavsett vad man vill tro. )
    Jag förstår inte riktigt vad man menar med osjälvisk när man definierar bort handlingar orsakade av pliktkänsla. I så fall GÅR det inte att agera osjälviskt. Och vad är vitsen med en sådan definition?
  • mindless
    ming skrev 2007-09-29 10:41:27 följande:
    Indirekt så är ju alla handlingar man gör, för sig själv. För något man vill ha eller för att känna sig bra.Så mitt svar är nej.
    Inte nödvändigtvis. Man kan göra det för att det är vad man anser vara det rätta, trots att man för egen skull hellre gjort något annat.
  • mindless

idiblon skrev 2007-09-29 11:00:06 följande:

Nej, det GÅR inte att agera osjälviskt. Vitsen med det är väl... Självinsikt for the people, om inte annat?
    Men då blir ju påståendet att ingen agerar osjälviskt totalt meningslöst. Satsen är ju sann i sig själv. Vi kan lika gärna ha en diskussion om huruvida alla ungkarlar är ogifta.
  • mindless
    idiblon skrev 2007-09-29 11:06:13 följande:
    Alltså plikt.
    Helt riktigt, av plikt.
  • mindless
    idiblon skrev 2007-09-29 11:12:56 följande:
    Precis. Moraliskt tvång. Något vi behöver för att kunna leva med oss själva. Alltså inte helt osjälviskt.
    Nej, du säger det. Jag tycker, som jag skrev tidigare, inte att en sådan definition av ordet är vettig. Men i så fall är vi bara oeniga i språkfrågan.
  • mindless

När folk här säger att osjälviska handlingar inte finns, så verkar de mena något som inte ens skulle kunna existera i teorin, och det är det jag finner så märkligt:

* En omedveten irrationell handling kan ju aldrig vara osjälvisk, eller hur? Man måste ju veta vad man gör, vara medveten om konsekvenserna, för att det ska finnas en poäng i att prata om osjälviskhet.

* Samtidigt får den inte vara medveten och rationell, för om man gör det av en orsak [om så bara att man vill någon annan väl] så drivs man av en kraft som tydligen diskvalificerar handlingen från att vara osjälvisk.

Begreppet blir alltså en paradox, och det är klart, något som inte ens går att föreställa sig, konstruera mentalt i teorin, kommer ju naturligtvis aldrig att finnas. Men vad tjänar det till att påpeka ett så uppenbart faktum? Vad är det man tror sig ha förklarat?

• mindless
    ming skrev 2007-09-29 20:59:45 följande:
    Ja, fast indirekt gör man ju ändå det för att man mår bättre. För man mår bättre om man vet att ens nära (eller andra) har det bra.
    Att man mår bättre av det behöver ju inte betyda att det är det som är det huvudsakliga skälet.
  • mindless
    ming skrev 2007-09-30 10:36:25 följande:
    Kanske inte huvudsakliga skälet, men egentligen är väl alla skäl små anledningar indirekt pga att man själv antingen tjänar på det eller att man mår bra av det (läs: mår dåligt av att inte göra det).Eller vilka anledningar ser du, som inte kan spåras tillbaka till sitt eget välbefinnande?
    Jag menar att man ofta gör saker enbart utifrån sin uppfattning om vad som är rätt och fel. Jag skänker inte mycket pengar till välgörenhet men det händer. Jag har inga särskilda känslor kopplade till detta; mår inte dåligt när jag inte skänker, känner mig inte upprymd av min egen godhet när jag gör det [snarare har jag lite ånger över det eftersom jag gärna vill lägga alla pengar jag har på egna grejer], MEN jag tycker man BÖR skänka i alla fall lite av sitt överflöd till andra.

Jag tror inte att dylikt handlande utifrån plikt är särskilt ovanligt. Dessutom har jag svårt för resonemanget att det inte skulle vara osjälviskt så fort man mår bra över att hjälpa andra. För mig är det det som ÄR att vara osjälvisk. Vad jag menar är att man hjälper inte andra för att må bra, utan man mår bra för att man är osjälvisk.

Vad skulle osjälvisk annars betyda?
  • mindless

Kan någon som inte tycker att det finns osjälviska handlingar, förklara vad osjälvisk betyder?

• mindless
    Dash skrev 2007-10-02 10:49:11 följande:
    Finns det några osjälviska handlingar? - Om du menar altruism, så är svaret nej.Det går helt emot evolutionsteorin och "det naturliga urvalet", där den som är bäst anpassad till sin omgivning överlever.
    Altruism är fullt förenligt med evolutionsteorin. Läs gärna "den själviska genen" av Richard Dawkins.

Sedan kan man givetvis diskutera vad man menar med osjälvisk. Jag tycker definitivt det finns osjälviska handlingar, men andra tycks ha andra definitioner.
  • mindless

Ming:
    >? Och då är det ju egentligen din egen vilja som står bakom ditt val, och inte så mycket osjälviskhet.?

Jag förstår inte invändningen; hur kan en handling vara osjälvisk om man INTE vill utföra den? Det måste ju tvärtom vara ett grundkriterium.

• mindless

Dash:
    Allt faller ju tillbaka på definitioner, men handlingar som gynnar andra snarare än mig själv får väl ändå sägas vara altruistiska?

Och i så fall finns det inget som utesluter att evolutionen premierar altruism, eftersom det är beteende som gynnar genernas fortsatta existens [eller mer exakt genkodens existens] snarare än individens, som överlever: Lägga tid och energi på sina barn, offra livet för att försvara flocken osv.

• mindless
    Dash skrev 2007-10-03 16:00:05 följande:
    mindless Jag tolkar inte det som altruism. Offra livet för någon är inte altrusim, inte heller att dö för sitt barn. Kan du komma med ett konkret exempel från boken? Å andra sidan jag tolkar begreppet altruism att en flock, en organism, en person (etc) inte får dra vinning på någonting som sker i ett händelseförlopp där man själv/flocken är inblandad och påverkar. Finns det någon form av belöning eller vinning i händelsen är det inte altrusim. Därför är det inte altruism att själv dö för att rädda sitt barn, eftersom man gynnar att sina egna gener förs vidare.
    Nej det är klart, med den oerhört snäva definitionen av altruism så får nog även jag gå med på att det inte existerar.

Det är nog åtta år sedan jag läste den boken, så det blir svårt att dra något konkret exempel. Sorry.
  • mindless
    Maskinisten skrev 2007-10-03 23:34:02 följande:
    Om man gör något osjälviskt och sedan mår bra av denna gärning, den är inte utförd för ens eget välmående men det råkar bli så ändån. Det most ju vara en osjälvisk välgärning?!
    Jag tycker det.
  • mindless
    ming skrev 2007-10-04 12:07:28 följande:
    Men av vilken annan anledning gör man den gärningen, förutom för sitt eget välmåendes skull? Alla gärningar kan spåras tillbaka till ens eget välbefinnande.
    Jag hävdar med den dåres envishet att många handlingar kan spåras tillbaka till individens uppfattning om rätt och fel, snarare än sökandet efter välbefinnande.

Exempel: Jag tillhör dem som lämnar in upphittade plånböcker. Jag känner inget särskilt när jag gör det och jag skulle faktiskt inte få särskilt dåligt samvete om jag inte gjorde det. Säg att plånboken innehåller tusen kronor; jag skulle definitivt få ut mer av att spendera dessa pengar på mig själv än det marginella välmåendet jag känner av att vara en ?duktig? person och lämna in plånboken [och om vi ändå talar om den aspekten, så skulle jag i så fall känna mig ännu ?duktigare? om jag la dessa pengar på exempelvis rädda barnen].

MEN jag tycker man lämnar in upphittade saker så att den rättmätiga ägaren återfår dem. Det är för mig en enkel fråga om rätt och fel. Vari ligger det själviska?
  • mindless

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-04 17:29:57 följande:

Ja, men det är också själviskt. Att göra rätt, om än så att dö för det rätta, är något man gör sin egen skull. Det är följa sitt samvete, med emfas på SITT.
    Jag tycker den definitionen på självisk/osjälvisk är jättekonstig, eftersom vad man säger är att inga medvetna handlingar kan vara osjälviska [så fort man gör något av en orsak är det själviskt]. Samtidigt kan ju inte omedvetna handlingar vara osjälviska [eller hur?], varför ordet osjälvisk plötsligt saknar denotation/referens.
  • mindless
    ming skrev 2007-10-04 18:21:44 följande:
    Det själviska är ju då att du följer ditt samvete, du gör din plikt, du gör det du tycker/känner är den rätta saken att göra.(Sen måste ju inte själviskhet, i denna bemärkelsen, vara av ondo, som många som tycker att det finns osjälviska handlingar verkar tycka.)
    Egentligen har vi reducerat det hela till en språkfråga, och jag upprepar min invändning mot denna definition av osjälviskhet. Om vare sig medvetna eller omedvetna handlingar [strikt räknat är det givetvis inte handlingarna i sig som är medvetna/omedvetna utan konsekvenserna av dem, men strunt samma] KAN vara osjälviska [per definition] då har man ju plötsligt definierat osjälvisk som ett begrepp utan denotation/referens. Det finns inte ens i teorin något som skulle kunna vara osjälviskt.

Och då är givetvis satsen ?inga handlingar är osjälviska? sann. Men det är en trivial sanning som inte säger något om världen [det är en sk analytisk sats som är sann/osann i kraft av begreppen den består av; jmfr ?alla ungkarlar är ogifta?].
  • mindless

Uppoffringen är ju givetvis inte så stor, men har gör ju ändå något för någon annan. Så jag skulle svara ja. Inte ett bestämt, tveklöst ja, men ändå.

• mindless

Bonanza:
    >"Nej, han slipper ju leva vidare, och är också medveten om att han slipper "dra skam" över sin familj genom att ta livet av sig - istället blir han en hjälte. Inte är det oegoistiskt."

Fast nu hänvisar du ju till fördelar som hans familj drar nytta av; i mina ögon ett tydligt tecken på osjälviskhet.

Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?