• peez

Jag behöver tips på ett extremt gott rödvin!

Har du något favoritvin som är sådär underbart gott så vill jag gärna veta vilket det är!
    Jag är väldigt förtjust i mustiga, tunga och smakrika viner med låg syra. Speciellt förtjust blir jag om vinet nästan är åt det söta hållet när jag äter en köttbit till.

Har´ru något tips?

• Svar på tråden Jag behöver tips på ett extremt gott rödvin!
  • Linisen

Zinfandel - Bon terra.

Ca 120:- på Systemet, äckligt gott

• ordning i oredan

Oj vilken trevlig tråd! Ska jag tipsa sambon som jobbar med vin om. Kul att läsa om vad folk gillar och inte....
    Förhoppningsvis kommer det att bli en del vingårdsbesök nästa år när vi drar till Umbrien på föräldrarledighet ett par månader!

• ElleMelle

Baron De Ley Finca Monesterio. Ett Rioja vin som är helt gudomligt gott!

• k girl

mosterYster: Men Amarone Classico är ett bra "budgetvin" om man gillar kraftiga viner men kanske inte vill punga ut 300 kronor för en vinflaska. Jag tycker till exempel att det är betydligt godare än många ripasso som ligger i ungefär samma prisklass, även om det inte är i samma klass som dyrare amaroneviner. Sist drack jag det till en ostbricka med äkta parmesan, franska kitt- och getostar och lite annat gott (västerbottensost bland annat) och det funkade väldigt bra.

• bluemountain

Ååååååh hur hamnade jag här... är ju gravid. Självplågare är vad jag är. Längtar så tills man kan äta god mat med ett gott rött till.

Amarone är också min favorit, har provat en del av dem men inte det artikelnumret du nämner systeryster, tror jag, får se om jag känner igen flaskan. Måste testa stellenzicht det hör jag ju åååååh nästan sitter här och dreglar nu.

Ett enormt gott vin som jag nästan drack mig trött på i italien (kan man det förresten? ) Har blivit av med lappen där jag skrev namnet och hittar inte det på systemet så jag får väl bege mig ner till italien och hittade det Bla bla bla collini hette det. Ett chianti vin om jag inte missminner mig. Nåja, det får väl förbli ett fint semesterminne, det vinet. *suck*

• mosterYster
    k girl skrev 2007-10-08 22:36:03 följande:
    mosterYster: Men Amarone Classico är ett bra "budgetvin" om man gillar kraftiga viner men kanske inte vill punga ut 300 kronor för en vinflaska. Jag tycker till exempel att det är betydligt godare än många ripasso som ligger i ungefär samma prisklass, även om det inte är i samma klass som dyrare amaroneviner. Sist drack jag det till en ostbricka med äkta parmesan, franska kitt- och getostar och lite annat gott (västerbottensost bland annat) och det funkade väldigt bra.
    Jag förstår, men ska jag köpa RIKTIGT "finvin" så är det ju smaken som styr. Budget - då kan jag tycka att en bra Côtes-du-Rhône duger utmärkt! Men som sagt, för en riktig upplevelse, då går jag på det bästa. Jag menar, tänk på vad det kostar att gå ut och äta... 
  • k girl

mosterYster: Ja, fast då får man väl ta i beräkningen att Amarone Classico är bättre än många andra viner i samma prisklass. Men visst, jag håller med dig, för en riktig upplevelse får man gå på det bästa.

• swemom

Il conte 2322 på bolaget helt underbart och riktigt prisvärt

• mosterYster
    k girl skrev 2007-10-08 23:47:26 följande:
    mosterYster: Ja, fast då får man väl ta i beräkningen att Amarone Classico är bättre än många andra viner i samma prisklass. Men visst, jag håller med dig, för en riktig upplevelse får man gå på det bästa.
    Hmmm, håller inte riktigt med... du kan få mycket bra franska, eleganta viner för samma peng. Men för att får en BRA amarone måste man gå lite över det billigaste.

Fast, en del av tjusningen med vin är ju att vi alla har olika smak! Ibland gillar jag en maffig amarone, ibland vill jag ha vin med en fläkt av franska salonger... subtila och sofistikerade...
  • Knosan

Mmmmm....bara myser.... Längesen jag drack vin över huvud taget. Eller egentligen inte, det var ju faktiskt igår, men sådär riktigt gôtt vin menar jag!
    Instämmer med föregående, finns många bra franska (och även andra italienska) viner  mellan 100-200 kr.

Gällande Amarone Classico behöver inte det vara en beteckning på "billigt" Amarone, utan det är en fråga om vilken producent det är. Är ett italienskt vin betecknat med Classico kommer det från hjärtat i respektive ormåde och är lite extra typiskt för sin stil. Det är därmed högre kvalitetsklassat än ett vin som inte har "Classico" på ettiketten.
    Så fick ni en liten lektion i vinkunskap också .

Svar på tråden Jag behöver tips på ett extremt gott rödvin!