• Jontefjonte

Tips på "fika" som är BÅDE glutenfri och laktosfri???

HJÄLP!!! Jag ska ta med mig fika till ca 20 man när vår föräldragrupp träffas nästa gång och det är en som har laktosintolerans men även en som har både gluten och laktosintolerans. VAD ska jag då ha med mig och bjuda på????????

• Svar på tråden Tips på "fika" som är BÅDE glutenfri och laktosfri???
  • Beckiz86

ga till ett bageri i narheten sa har dom sakert mycket olika gotterier att valja mellan =)

• lövet2

Det går att göra negerbollar med mjölkfritt margarin. Vispa ihop allt utom havregryn (innehåller gluten) med elvispen, så det blir riktigt fluffigt. Lägg det i frysen en halvtimme, och forma sedan bollar och rulla i pärlsocker. Det är kladdigt och knepigt utan havregryn, men det blir väldigt gott! Direkt in i frysen med bollarna, och sedan tar du inte fram dem förrän strax innan de ska ätas ...

• Modesty2000

Kokostoppar brukade min mamma göra till sina bekanta. Använd mjölkfritt margarin så funkar det!

• Light Blue

Havre kan man numera äta om man är glutenintolerant. Det bästa är att köpa Havre 100% då denna havre ej är odlad jämte vete/råg/korn fält och heller inte körd i samma maskiner som de andra sädesslagen.

MEN, rekommendationen är att barn fortfarande skall undvika havre och att man skall börja med mycket små mängder. Kolla med personen som är glutenintolerant om han/hon klarar av att äta havre. De flesta glutenfria produkter är även mjölkfria eftersom många har båda intoleranserna.

Jag hade nog bakat bullar men även köpt med mig gluten- och mjölkfria bullar. Är själv glutenintolerant och tycker att de faktiskt är riktigt goda.

• abnocto

Gör en rulltårta, det finns många recept som det bara är potatismjöl i. SEdan tar du mjölkfritt margarin i så blir den laktosfri också.
    Sedan kan du bara ha sylt emellan coh rulla ihop. Absolut det enklaste coh smidigaste sättet, enligt mig

• Zebra

På bageri hittar du inte mycket !
    Glutenfritt där är i regel endast maränger & biskvier och kanske budapestrulle. Vilket iallafall de flesta gluten intoleranta jag känner är mördande trötta på

Baka vanliga bullar som "light blue" skrivit och köp gluten & laktosfria i affären ( frys disken).

Eller chokladbullar det är ju alltid gott

• Ann Lee

Jag skulle också rekommendera rulltårta! Du hittar en massa recept på www.allergimat.com

Om du inte vågar ge dig in på att baka kanske du kan bjuda på glass. Det finns ett märke som heter Tofuline, den glassen är både gluten- och laktos/mjölkfri. Till det kan du ju bjuda på maränger (oftast både laktos- och glutenfria) och varför inte lite bär/skivad banan...

Svar på tråden Tips på "fika" som är BÅDE glutenfri och laktosfri???