Tipsa om barnböcker
Tipsa om den bästa barnboken! Vilken gillar barnen bäst? Vilken skrattar du högst åt? Lite tips åt alla dem som aldrig lyckas stanna kvar i en bokklubb...
Tipsa om den bästa barnboken! Vilken gillar barnen bäst? Vilken skrattar du högst åt? Lite tips åt alla dem som aldrig lyckas stanna kvar i en bokklubb...
Börjar med ett tips för de mindre barnen...
"Det var det fräckaste", av Holzwarth, Werner, Erlbruch, Wolf. En bok om en mullvad som får något avlångt brunt i huvudet och ilsket undrar vem som gjorde det. Lite text, stora bilder, bajshumor som passar 1-3-åringar ungefär. Kan bli riktigt kul om man gör extra ljudeffekter till.
84 kr på bokus.com.
Finns ju hur många som helst bra. En bok som både vi vuxna och barnen (fyra år) gillar är "Lennarts listor" (Svensk text Lena Landström). Lena Anderssons böcker, ex. om Kotten, har vi också läst mycket. Andra favoriter är "Pings resa", "Sagan om det röda äpplet" och Richard Scarrys böcker.
Vilken åldersgrupp var du ute efter?
Jag själv har barn som är 3 och 5 år men tipsen kan ju riktas till fler åldrar så fler kan få tips. Lite recensioner som gör det lättare att välja böcker.
Richard Scarrys böcker är en favorit hos 5-åringen. :)
böckerna om den rutiga elefanten Elmer gillade mina barn när de var små
Ett till tips för 4-6-åringar är Håkan Bråkanböckerna.
Den jag skrattade allra högst åt var Håkan Bråkan och roboten Rex.
Håkan har med sig sin tuffa robot till dagis fast man inte får ha med sig mördarleksaker. Håkan tycker dock att roboten inte alls är en mördarleksak utan snäll och plötsligt dras den stackars roboten in i ett bröllop. Håkan blir alldeles förstörd.
Första gången jag läste boken för min 5-årige son, skrattade jag så mycket så tårarna sprutade och jag kved fram de sista orden ur boken.
Ibland tycker jag att det är lite mycket tjejbacillsprat i dessa böcker men de är roliga också.
Just nu skrattar vi högst åt Mamma Mu (Mamma Mu gungar är en av favoriterna!) De böckerna är har så härliga bilder.
Annars gillar vi Alfons-böckerna. Särskilt Raska på Alfons Åberg passar så himla bra när man just börjat dagis och det är nytt med stress på morgonen.
Jan Lööf gör oxå himla fina barnböcker. Med lite underfundigheter i. Hade en bok med fyra olika sagor i när jag var liten - älskade den. Ska försöka hitta till mina småtroll.
Svårt att säga... men en Håkan Bråkan-böckerna gillas av både 5-åringen och 7-åringen. SEn har vi en modern variant av Guldlock där jag har olika röster för varje figur och den kan ungarna höra 2-3 ggr på raken!
Tipsar också om Jan Lööf för både jag och min femårige son älskar hans böcker.
När jag var liten så var min favoritbok "Sagan om det röda äpplet" så det är kul att min son gillar den lika mycket.
"Morfar är sjörövare" och "Hitta Fabian" är andra favoriter av honom.
Jag vill tips om en barnbok som heter Kan man?
Den är skriven av Petter Lidbecks och är en bilderbok/faktabok för barn i åldern 4-6 år skulle jag säga. Den är riktigt rolig och lockar till många skratt bland barnen.
I boken får man svar på frågor "Vad händer om man försöker locka håret med en borrmaskin?", "Kan man gå rakt ut i vägen utan att se sig för?" "Vad händer om man åker skateboard ned för en trappa?". Svaret får man på nästa sida....
Först seriöst svar:
Alfons-böckerna och böckerna om Grodan (Max Velthius)
Nu fråga till AnnLee:
Tipsar du seriöst om den? Jag har läst den, skulle rekommendera den som en humorbok för vuxna som gärna testar lite galna saker, men kanske inte till ett barn... Men man kan ju tycka olika såklart...
AnnLee:
Avslutningen "Nej, man kan nästan ingenting" kändes inte jätte"rolig"...tyckte hela boken mest var skum - för att vara barnbok då...och den var väldig inspirerande för att testa farliga saker...
Jag arbetade med 1-4-åringar när jag läste den - vilken ålder tycker du den är bra för?
Kul när man tycker så helt olika om en bok
Jag kan bara tipsa om böcker till mindre barn eftersom min son är två år. Men han gillar verkligen:
- Böckerna om "Bu och Bä"
- "Ellen på stranden" av Katarina Kuusevaal, som har skrivit fler Ellen-böcker
- "Vem är arg", Vems mormor", Vems byxor" och "Vem är ensam" av underbara Stina Wirsén älskar han - de är fantastiskt roliga, underfundiga och varma.
- Böckerna om Halvan - sonen har "Halvan kör ambulans" och "Halvan kör bärgningsbil"
- Och så måste jag tipsa om böckerna om Kaj av Mats Letén. Vi har "Kaj är häst", Kaj är farlig" och "Titta på mig säger Kaj".
Frans-böckerna av Christina Nöstlinger. Min 6-åring älskar dem och vi brukar läsa dem hela familjen tillsammans.
Hitta Hugo av Martin Handford är populär hos min 5-åriga son. Man ska leta efter speciella saker på sidor som är full av massor med små bilder. Det blir som en skojig tävling om vem som hittar olika saker först. Hugo och hans kompisar finns med på alla sidor.
www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi&FAST=hitta+hugo&FAST_VALUE=TITLE&FAST_FUZZY=AUTHOR&x=14&y=6
Jag gillar Dr. Seuss-böckerna men frågan är om de finns på svenska??
För äldre barn är Pojken i den randiga pyjamasen enormt bra, men nu snackar jag 12+, det är inget för yngre barn trots att det handlar om en yngre pojke.
Amadeus som man får i goboken. Tösen på 5 månader älskar den och har gjort sen hon fick den vid tre månader. Mjuk bok som prasslar. Amadeus gör olika saker, tex äter, badar, kramas osv
Sonen är 2½. När han var under året läste vi alla Maxböckerna och lite Molly-böcker, allting med flikar var roligt, pekbibeln tyckte han MYCKET om, likaså de små kartongböckerna med foton, "lilla husdjursboken" "lilla fordonsboken" - men jag tycker att de var grymt tråkiga ja, titta, en sån fiiin dumper! *gah*
Nu gillar han mamma mu, särskilt "mamma mu får ett sår" och "mamma mu åker bobb", och Pettsonböckerna ("när Findus var liten och försvann" är rolig, för det är en GRÄVLING i!). Och "Gittan och gråvargarna" som är rolig för oss vuxna också. Och Halvan-böckerna, men vi har bara ett par för jag tycker de är rätt så gräsliga (Halvan leker med bil, halvan KÖR bilen, halvan räddar/hjälper valfri liten flicka...). "Nämen Benny!" är också rolig. Barbapapa är glada bilder och lite text, och rasande miljövänliga budskap oftast, rena indoktrineringen! Emma- och Totte-böckerna går också hem. "Totte går till doktorn" och "Emma dammsuger" har vi, jag gillar dem för de är så 70-tals pk, med manliga dagisfröknar, pappor som dammsuger, osv.
Och naturligtvis den fantastiska "Vad tror du att det hände sen?" av Tove Jansson, som både är på rim och med utklippta HÅL i varje sida så att man kan kika igenom och sticka fingrarna i hålen!
Vi fick en riktig sagobok i julklapp också, "Grimms sagor", med fina bilder på varje sida men MYCKET text, jag trodde det skulle vara för långt att läsa men han älskar den, särskilt Rödluvan och Vargen och killingarna.
Dessutom är han förtjust i ABC-böcker och räkneböcker (typ Ellen räknar) och det är ju bara en bonus att han lär sig siffror och bokstäver, så är det gjort.
Bamseböckerna är för mycket text, men bamsetidningar är trevligt. Det gillar han att titta i själv också (tycker om att morna sig med en serietidning i sängen...).
Vi brukar botanisera på antikvariat och secondhandbokhandlar, de böckerna är oftast i fint skick och riktigt billiga!
Det blev väldigt rörigt ser jag, skriver upp titlarna på en lista istället:
Max badar, Max kaka, Max napp, Max lampa
Lilla fordonsboken, Lilla husdjursboken
Pekbibeln
Nämen Benny!
Gittan och gråvargarna
Halvan och sopbilen/brandbilen
Vad tror du att det hände sen?
Emma dammsuger/Emmas dagis/Emmas lillebror är sjuk
Totte går till doktorn/Totte bakar
Barbapapa och arken
Mamma Mu får ett sår/åker bobb/gungar
Stackars Pettson!/När Findus var liten och försvann/Rävjakten
ABC sa Lilla T
Ellen räknar
Castor odlar
Nicke Nyfiken och Raffi Giraff
Det var det fräckaste! (handlar om bajs, mycket uppskattat)
Bröderna Grimms sagor
Jag glömde skriva upp Sov gott! och Bara rumpor, båda är stora böcker i stadig kartong med stora bilder och lite text.