Inlägg från: Tintin |Visa alla inlägg
  • Tintin

Tipsa om barnböcker

Tipsa om den bästa barnboken! Vilken gillar barnen bäst? Vilken skrattar du högst åt? Lite tips åt alla dem som aldrig lyckas stanna kvar i en bokklubb...

• Svar på tråden Tipsa om barnböcker
  • Tintin

Börjar med ett tips för de mindre barnen...

"Det var det fräckaste", av Holzwarth, Werner, Erlbruch, Wolf. En bok om en mullvad som får något avlångt brunt i huvudet och ilsket undrar vem som gjorde det. Lite text, stora bilder, bajshumor som passar 1-3-åringar ungefär. Kan bli riktigt kul om man gör extra ljudeffekter till.
    84 kr på bokus.com.

• Tintin

Jag själv har barn som är 3 och 5 år men tipsen kan ju riktas till fler åldrar så fler kan få tips. Lite recensioner som gör det lättare att välja böcker.

Richard Scarrys böcker är en favorit hos 5-åringen. :)

• Tintin

Ett till tips för 4-6-åringar är Håkan Bråkanböckerna.
    Den jag skrattade allra högst åt var Håkan Bråkan och roboten Rex.

Håkan har med sig sin tuffa robot till dagis fast man inte får ha med sig mördarleksaker. Håkan tycker dock att roboten inte alls är en mördarleksak utan snäll och plötsligt dras den stackars roboten in i ett bröllop. Håkan blir alldeles förstörd.

Första gången jag läste boken för min 5-årige son, skrattade jag så mycket så tårarna sprutade och jag kved fram de sista orden ur boken.

Ibland tycker jag att det är lite mycket tjejbacillsprat i dessa böcker men de är roliga också.

• Tintin

Hitta Hugo av Martin Handford är populär hos min 5-åriga son. Man ska leta efter speciella saker på sidor som är full av massor med små bilder. Det blir som en skojig tävling om vem som hittar olika saker först. Hugo och hans kompisar finns med på alla sidor.

www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi&FAST=hitta+hugo&FAST_VALUE=TITLE&FAST_FUZZY=AUTHOR&x=14&y=6

Svar på tråden Tipsa om barnböcker