Tipsa om barnböcker
Sonen är 2½. När han var under året läste vi alla Maxböckerna och lite Molly-böcker, allting med flikar var roligt, pekbibeln tyckte han MYCKET om, likaså de små kartongböckerna med foton, "lilla husdjursboken" "lilla fordonsboken" - men jag tycker att de var grymt tråkiga ja, titta, en sån fiiin dumper! *gah*
Nu gillar han mamma mu, särskilt "mamma mu får ett sår" och "mamma mu åker bobb", och Pettsonböckerna ("när Findus var liten och försvann" är rolig, för det är en GRÄVLING i!). Och "Gittan och gråvargarna" som är rolig för oss vuxna också. Och Halvan-böckerna, men vi har bara ett par för jag tycker de är rätt så gräsliga (Halvan leker med bil, halvan KÖR bilen, halvan räddar/hjälper valfri liten flicka...). "Nämen Benny!" är också rolig. Barbapapa är glada bilder och lite text, och rasande miljövänliga budskap oftast, rena indoktrineringen! Emma- och Totte-böckerna går också hem. "Totte går till doktorn" och "Emma dammsuger" har vi, jag gillar dem för de är så 70-tals pk, med manliga dagisfröknar, pappor som dammsuger, osv.
Och naturligtvis den fantastiska "Vad tror du att det hände sen?" av Tove Jansson, som både är på rim och med utklippta HÅL i varje sida så att man kan kika igenom och sticka fingrarna i hålen!
Vi fick en riktig sagobok i julklapp också, "Grimms sagor", med fina bilder på varje sida men MYCKET text, jag trodde det skulle vara för långt att läsa men han älskar den, särskilt Rödluvan och Vargen och killingarna.
Dessutom är han förtjust i ABC-böcker och räkneböcker (typ Ellen räknar) och det är ju bara en bonus att han lär sig siffror och bokstäver, så är det gjort.
Bamseböckerna är för mycket text, men bamsetidningar är trevligt. Det gillar han att titta i själv också (tycker om att morna sig med en serietidning i sängen...).
Vi brukar botanisera på antikvariat och secondhandbokhandlar, de böckerna är oftast i fint skick och riktigt billiga!