Inlägg från: Gladabarnensmamma |Visa alla inlägg
  • Gladabarnensmamma

Kläder på sovande barn?

Det beror alldeles på hur varmt det är inne!

Runt 20'c: Långärmad helbody m. fötter + sovpåse
    Runt 23'c: Kortärmad body + sovpåse
    Runt 26'c: Långärmad helbody m. fötter
    över 28'c: Blöja alt. ett litet linne

Har aldrig sovit med mössa

• Gladabarnensmamma

Vi har skippat täcke eftersom vi är hönsiga (och livrädda för att bebisen ska sno in sig och inte kunna andas). Vi använder sovpåse och idag (han är snart ett år) skiner han upp som en sol och gosar in sig i sin sovpåse - en succe från dag 1

Vi fick lära oss att inte ha gosedjur i sängen, inga kuddar, inga lösa filtar m.m. (tappade nästan andan när jag såg ankissens bild!) -inte ens spjälskydd. Han sover i sin sovpåse (vi anväder såklart underlakan på madrassen!) men det är allt han har i sängen.

Här visar dom hur man bäddar: www.sidsandkids.org/cot.htm

• Gladabarnensmamma
    zelia skrev 2007-10-01 05:45:16 följande:
    På tal om täcken så undrar jag också hur många som använder detta? Vi har vanliga barntäcken (köpta på IKEA) i våra tvillingars spjälsängar, men dessa är ju alldeles för stora känns det som. Ändå så är det den vanliga standard-storleken. Jag måste vika täcket dubbelt för att få plats med det och då blir det ju så himla varmt. Hur har ni andra bäddat i sängen? Det kanske räcker med en lite tunnare filt? Mina har hela pyjamaser på sig när de sover.Dessutom i natt så vaknade jag av att den ena killen gnällde. Jag hittade honom under täcket (som var dubbelvikt). Mina twins är snart ett år, så de är ju rätt stora och rörliga vid det här laget, men det kändes ändå jätteobehagligt. Förresten var köper man sovpåsar? Till vilken ålder kan man ha det?
    [/citat]

Jag tror P&P har sovpåsar. Vi använder www.Grobag.com och dom har storlekar till 6 år (!!).
    rosalin skrev 2007-10-01 10:04:06 följande:
    [citat]
    vi köpte täcke på ullared. tycker det är precis lagom stort för spjälsängen. däremot kan det vara aningen för varmt, därav anledningen till att hon sover i bara blöjaTycker det låter lite hysteriskt att vara rädd för att barnet ska trassla in sig eller kväva sig på grejerna i spjälsängen eller på sin blöja. vi har täcke, spjälsängsskydd, två nallar, en liten snuttekanin och givetvis kudde. herregud så farligt kan det väl inte vara. det ska ju vara mysigt för barnet oxå
    Håller absolut med dig om att vi (jag & gubben) nog blivit hispiga vad gäller risken för plötslig spädbarnsdöd (SIDS). Vi bodde i Australien när lillen föddes och dom hade en (otroligt lyckad) kampanj om sambandet mellan hur barnen sover vs. SIDS och lyckades få ner antalet med hela 84%!! Vi fick tip & broschyrer över öronen...

Och visst ska det vara mysigt i sängen - just därför är jag så glad för att lillkillen ÄLSKAR sin sovpåse
  • Gladabarnensmamma
    mitt fina citat blev lite konstigt...

PS. grabben ligger självmant på mage sen han var 5 månader, kudde verkar bara obekvämt då tycker jag.
Svar på tråden Kläder på sovande barn?