MissLilo skrev 2007-10-04 14:09:39 följande:
JAg anser visst att man kan älra barn det.Visst barn säger att vissa är fula. Men ska man som föälder rätt barnet anser jag.Ska jag låta miin dotter dom inte riktigt fattat allt, gå fram till svarta och säga tat de är äckliga och bajs. För hon vet baa tt bajs e brunt och därför tror hon att de har bajs på sig, vilket hon tycker e äckligt. Då måste jag som mamma förklara lätt (hon är ju bara snart 3 år) att vissa människor är vita och vissa är svarta. OCh de ser ut så, men de är lika fina för det.Ska jag acceptera att min dotter börjar mucka(för hon gör dte verkligen), med varenda svarta tjej hon ser?(hon bårkar bara med dem, då hon ofta hö min man säga att de är äckliga....ja han är rasistisk på dne biten) Nej, jag säger åt henne att låta bli att putta på det andra barnet. Att det är fel.Ska jag låta mitt barn säga att tex ett rödhårigt barn är fult? Nej, då måste jag fråga varför hon tykcer det. Och sen förklara att barnet blir ledsen om hon säger så, och säga tt det barnet är precis lika vacert som dottern är.Men att vissa springer frotareön andra blir man inte mobabd för, att andra målar bättr eän andra är n talanag som är bra precis som at springa fort och vara duktig på något annat. Det ät något som kan tränas och är man dlig på en sån sak så blir man väldigt sällan mobbad för det.Men ett utseende kan man inte ändra på utan n kniv...och därför anser jag att man måste lära sina barn är alla är lika fina och värda. PRecis som att man ska lära dem att det viktigast ei en tävlig är at ögra sitt bästa, oc int att vinna.
För det första. Man skall lära sina barn att behandla andra med respekt oavsett vilka det är. INGEN skall kallas äcklig eller puttas på. Oavsett hud- eller hårfärg. Men man skall inte tvinga barn att tycka att Kalle är lika söt som Stina om de nu inte tycker det. Barn har rätt till åsikter. Sen kan man lära sina banratt det är onödigt att alltid säga vad man tyckkr om det finns en risk att andra blir ledsna.
Jag vet f.ö. att det finns massvis med barn som blir mobbade för att de inte kan springa fort (vi hade en sån kille i min klass tyvärr). Andra blir utanför för att de är dåliga i fotboll eller retade för att de är usla på att teckna. Vi föds alla med olika förutsättningar. Och man är okej även om man inte är bäst i alla kategorier.
Jag är inte lika snygg som Angelina Jolie tex. Men jag är okej ändå.