Inlägg från: Moomin |Visa alla inlägg
  • Moomin

Fula barn?

Jag tycker inte att mitt barn är extremt vackert. Det finns många barn som rent visuellt är vackrare. Samtidigt är han nog ändå över medel men ser mer lite glad och busig ut än söt. det som framförallt gör hans drag tilltalande tror jag är att han är proportionerlig och har fina kindben, liten rak näsa och lagom stora ögon och mun.

Sen kan jag säga att jag sett många fula barn. Både i verkligheten och här på FL. Och fult skulle jag nog säga är drag som står ut eller som inte syns typ som på vuxna. Människor med enorma pannor, jättekonstiga näsor eller läppar som är så smala att de knappt syns är sällan vackra oavsett ålder.

• Moomin
    Cecilia2 skrev 2007-10-03 12:53:31 följande:
    Skönheten ligger i betraktarens ögon...
    Inte helt och hållet. Det finns drag som rent generellt uppfattas som mer attraktiva än andra.
  • Moomin
    Murloc skrev 2007-10-03 15:48:02 följande:
    Jag har sett fula barn. Flera stycken.
    Jag med.

Och jag har träffat på intelligenta och ointelligenta barn också. Man ser skillnader tidigt.
  • Moomin

Smultron ett skrev 2007-10-04 10:07:42 följande:

FAKTISKT
    Jo det finns det. Det finns fula vuxna. Och det finns fula barn. FAKTISKT!
  • Moomin

Ängeln Casper skrev 2007-10-04 11:39:26 följande:

rubina....gud va oförskämt! så säger man väl inte! tycker du det om Moparwomans barn kan du väl hålla det för dig själv! Tänk om någon sa så till ditt barn! hur skulle du känna då? Eller om nån sa så om dig?De ä väl inget fel på att va rödhårig! Alla är fina på sitt sett.......
    Vaddå? Alla har väl rätt att säga vad man tycker? Det finns ingen lag som säger att man måste tycka att alla banr är undersköna.
  • Moomin

bebbe made in italy skrev 2007-10-04 11:48:34 följande:

men moomin e det så jäkla shysst att gå till personangrepp över någon barn, e väl nåt av det taskigaste man kan göra?
    Men jag tycker inte att det är personangrepp att ärligt säga att man inte tycker att någons barn är sötast i världen. Varför är det så viktigt alla alla barn skall vara söta? Alla är ju inte det. Vissa är söta, vissa är charmiga, vissa är smarta, vissa är duktiga på sport och legobyggen....en del är alltihop på en gång.

Jag tycker inte heller att moprawomens som var jättesöt, han såg mer glad och käck ut...lite busungelook....därmot tycker jag (efter att ha kikat runt lite) att junimagis son Ben verkligen är grymt söt.
  • Moomin

bebbe made in italy skrev 2007-10-04 12:01:01 följande:

moomin, men fortsätt gärna att vara elak, vad är det med folk på den här sidan. måste du spä på detta då, så himla onödigt...
    Kan du snälla förklara för mig exakt vad det är jag skrivit som är elakt? Jag förstår verkligen inte. För mig personligen är det till exempel helt egalt om andra tycker att mitt barn är sött. Han är min och jag älskar honom som han är. Men kräleken gör mig inte blind. Jag kan se att det finns sötare barn än min son. Hittils har jag inte träffat något barn som är gladare eller mer socialt än min pojk, men det finns säkert såna oxå.
  • Moomin

bebbe made in italy skrev 2007-10-04 12:06:30 följande:

moomin förstår du inte det själv tycker du skall fundera då, var väl onödigt att spä på när en person redan klagat på hennes barn...
    Så det är att klaga på någons barn att säga at man inte tycker att det är sötast i världen? Bevare mig väl. Nu drar du väl liiiiite väl stora växlar på det här med eventuell söthet?

Kan du förklara VARFÖR du tycker att just att vara söt är så hemskt viktigt?
  • Moomin

bebbe made in italy skrev 2007-10-04 12:12:39 följande:

Moomin orkar inte förklara mer, anser att du borde inse vissa saker själv, vanligt hyfs... hej svejs
    Men herregud, du kan ju inte slänga ur dig en massa anklagelser och sedan strunta i att redogöra varför du tycker att jag har fel. Det är definitivt inte hyfs. Om du nu tycker att just söthet är livsviktigt och att det är den absolut viktigaste egenskapen en människa kan ha så stå för det då!!!
  • Moomin

Dag o natt skrev 2007-10-04 12:31:58 följande:

Så här tycker jag.. Söthet är inte det viktigaste. Ett barn kan vara oerhört charmigt och ha en otroligt härlig utstrålning utan att utseendet är perfekt. Men jag är nog dum på andra hållet... jag skulle mycket väl kunna säga att "Vad söt han/hon är!" Fast jag kanske egenligen inte tycker det. Men barnet kanske är gulligt för sig som person och blir då sött i betraktarens ögon. Jag tycker inte man måste uttala sig om man tycker någon har ett fult barn alls. Det är en så onödig kommentar som är bättre att behålla för sig själv. Sen kan man kanske kommetera att barnet har övervikt och kanske inte borde få läsk i nappflaskan eller att barnet har en lugg som trillar ner i ögonen som skulle behöva klippas. Men man behöver ju inte kommentera "fula" ansiktsdrag. Jag skulle inte göra det iaf och jag skulle nog inte uppskatta att någon gjorde det till mina barn heller.
    Men alla ungar (som jag träffat) har ju något positivt. Kan man inte kommentera det enskilda barnets positiva sidor istället för att av ren slentrian slänga ur sig att barnet är sött? Speciellt om det inte är det.

Man kan ju lyfta fram att barnet är charmigt, modigt, duktigt, gladlynt eller vad det nu är...och tycker man att barnet är speciellt vackart så kan mna ju säga det.
  • Moomin
    Blåbärspaj skrev 2007-10-04 13:08:18 följande:
    den man älskar är alltid finast i världen eller hur?jopp.
    Så är det ju naturligtvis. Men sen finns det ju mer generella kriterier på vad som i allmänhet anses vackert. Det som är intressant att diskutera är ju varför det är så tabu att säga att alla barn inte är söta.
  • Moomin
    Blåbärspaj skrev 2007-10-04 13:30:46 följande:
    ja precis..eller så kan man ju lära sina barn vad som är fult o fint å så lär de sig samma sak som sin kära mamma och pappa och lär sig själva peka ut fina och fula människor.
    Vaddå peka ut? Jag tror att det är rätt naturligt hos de flesta människor att på egen hand kunna avgöra vad som är estetiskt tilltalande. Generellt sett är människor dessutom rätt överens. De flesta tycker tex att vissa hus är vackrare än andra, vissa blommer är vackrare än andra...osv

Jag tycker tex inte att Lars Adaktusson är särskilt söt. Men han har ju andra kvaliteter.
  • Moomin
    Moparwoman skrev 2007-10-04 13:39:44 följande:
    Är det då vi ska lära våra barn att rödhåriga barn, barn med fräknar eller barn med glasögon är fula?
    Att ett barn har en viss hårfärg, fräknar eller glasögon gör det varken mer eller mindre sött. SÅ varför skall vi lära barn det? Det vore ju lögn.
  • Moomin
    MissLilo skrev 2007-10-04 13:44:12 följande:
    Du säger precis det jag tänke!Min mamma lärde oss att alla är liak mycket värda, oavsettreligion, hudfärg och bakgrung och utseende. Alla är vackra på sittt sätt. Visst som små kunde vi skratat åt någon som var ful i samhällets ögon, men då lärd ehon oss bättre.Och det håller jag med henne om..det ska jag oå förmedla till mina barn.
    Men stopp lite nu. Är man mindre värd om man inte är jättesöt? Är det det du menar? I så fall tycker jag att din syn på yttre attribut är skrämmande. Hur kan man dra paralleller mellan utseende och värde? Usch!
  • Moomin
    Blåbärspaj skrev 2007-10-04 13:39:55 följande:
    fast hus o blommor har ju inte känslor och sånt.
    Nä men att ljuga eller lära barn att det enda som är viktigt är att de är söta är inte heller snällt.
  • Moomin
    Moparwoman skrev 2007-10-04 13:49:50 följande:
    Jag tycker att man ska inte lära ut barn alls att det finns andra som är fula eller söta.. alla har lika värde!Därför skrämmer mig kommentarer som den som fälldes tidigare.. att barn med rött hår, fräknar är fula!Det är därför vi har mobbare och kommer ha dem tills fördomar som dom är borta!Jag har inte sagt att mitt barn är sött.. jag bara dementerade att Alfred är ful för att han har rött hår!Trodde aldrig att jag skulle behöva sitta och försvara mitt barn för att han är rödhårig!
    Man lär inte barn sånt. Barn ser själva. De ser att vissa springer snabbare än andra, att vissa är sötare, att andra är bättre på att rita...alla är olika men alla är lika mycket värda. Att hitta på att alla ser exakt lika bra ut elelr att alla är exakt lika duktiga är bara dumt.
  • Moomin
    Moparwoman skrev 2007-10-04 14:02:37 följande:
    Man hittar inte på att alla ser exakt lika bra ut eller är exakt duktiga!!man LÄR sina barn att alla är lika värda och man ska behandla sina medmänniskor med respekt och det är oavsett hur de ser ut eller hur duktiga de är!
    Att lära sina barn att visa respekt och att alla är lika värda är ju en självklarhet. Men vad har det med den här diskussionen att göra?

INGEN ÄR MINDRE VÄRD FÖR ATT MAN ÄR OLIKA! Är det så himla svårt att acceptera att alla människor har olika positiva och negativa sidor? Att alla inte är EXAKT lika i alla aspekter?
  • Moomin
    decemberflicka skrev 2007-10-04 14:01:01 följande:
    Jag som precis tänkte skriva här att jag tycker rödhåriga barn är det vackraste som finns...
    Menar du att min son som är blond är ful eller? FY VAD ELAKT
  • Moomin
    MissLilo skrev 2007-10-04 14:09:39 följande:
    JAg anser visst att man kan älra barn det.Visst barn säger att vissa är fula. Men ska man som föälder rätt barnet anser jag.Ska jag låta miin dotter dom inte riktigt fattat allt, gå fram till svarta och säga tat de är äckliga och bajs. För hon vet baa tt bajs e brunt och därför tror hon att de har bajs på sig, vilket hon tycker e äckligt. Då måste jag som mamma förklara lätt (hon är ju bara snart 3 år) att vissa människor är vita och vissa är svarta. OCh de ser ut så, men de är lika fina för det.Ska jag acceptera att min dotter börjar mucka(för hon gör dte verkligen), med varenda svarta tjej hon ser?(hon bårkar bara med dem, då hon ofta hö min man säga att de är äckliga....ja han är rasistisk på dne biten) Nej, jag säger åt henne att låta bli att putta på det andra barnet. Att det är fel.Ska jag låta mitt barn säga att tex ett rödhårigt barn är fult? Nej, då måste jag fråga varför hon tykcer det. Och sen förklara att barnet blir ledsen om hon säger så, och säga tt det barnet är precis lika vacert som dottern är.Men att vissa springer frotareön andra blir man inte mobabd för, att andra målar bättr eän andra är n talanag som är bra precis som at springa fort och vara duktig på något annat. Det ät något som kan tränas och är man dlig på en sån sak så blir man väldigt sällan mobbad för det.Men ett utseende kan man inte ändra på utan n kniv...och därför anser jag att man måste lära sina barn är alla är lika fina och värda. PRecis som att man ska lära dem att det viktigast ei en tävlig är at ögra sitt bästa, oc int att vinna.
    För det första. Man skall lära sina barn att behandla andra med respekt oavsett vilka det är. INGEN skall kallas äcklig eller puttas på. Oavsett hud- eller hårfärg. Men man skall inte tvinga barn att tycka att Kalle är lika söt som Stina om de nu inte tycker det. Barn har rätt till åsikter. Sen kan man lära sina banratt det är onödigt att alltid säga vad man tyckkr om det finns en risk att andra blir ledsna.

Jag vet f.ö. att det finns massvis med barn som blir mobbade för att de inte kan springa fort (vi hade en sån kille i min klass tyvärr). Andra blir utanför för att de är dåliga i fotboll eller retade för att de är usla på att teckna. Vi föds alla med olika förutsättningar. Och man är okej även om man inte är bäst i alla kategorier.

Jag är inte lika snygg som Angelina Jolie tex. Men jag är okej ändå.
Svar på tråden Fula barn?