Kanin hjälp???
Jag har en vädur på 3 månader. Hon får pellets, hö och halm inget annat. Hon är ändå lös i magen, någon som har något förslag på vad jag ska göra??
Jag har provat att ge henne knäckebröd.
Jag har en vädur på 3 månader. Hon får pellets, hö och halm inget annat. Hon är ändå lös i magen, någon som har något förslag på vad jag ska göra??
Jag har provat att ge henne knäckebröd.
Ta bort pellets och ge endast vatten & hö tills den bajsar kulor igen...
Är den mkt lös i magen, riktigt som vatten? Svullen i buken?
Vad har du för pellets? Hur mkt har den fått dagligen?
Du måste GENAST ta bort pelletsen... ge endast hö och vatten tills hon bajsar normalt. Diarré är jättefarligt för en kanin..
Hur mycket pellets får hon/dag?
Har hon alltid fri tillgång på friskt vatten och hö?
Kaninens mag/tarmsystem är uppbyggt på växtfibrerna i hö och är dom utan det så blir dom gärna kassa i magen..
har du et bra hö så strunta i pelletsen.
Jag har gett henne vanliga kanin pellets från djuraffär.
Ibland är hon bra imagen, hon e inte lös som "vatten" men det är klibbigt ibland....
Det KAN ju vara ouppäten "nattbajs" den är klibbig och endel små kaninbarn äter inte alltid upp den ..
Finns det sådan bajs i buren varje dag? är hon klibbig i baken ?
Men ge MKT hö o lite pellets.. Jag ger mina dvärgvädurar 3/4 dl pellets dagligen och fri tillgång till bra hö från en bonde.
Hoppas det bara är denna sk. nattbajsen du sett då.. I annat fall, ta bort pellets o kör med hö en period, sen introducerar du pelletsen mkt försiktigt igen.. Jag har även gett avsvalnat kamomill te till kaniner med riktig diarre´, det lugnar magen på dom som på oss..
Lycka till.. / Sunnanvindens Kaningård...
Det låter toppen..
Är ett vanligt "fel" det där med foder till små kaniner, många fyller nog deras skålar med pellets/blandningar för att man tror ju helt enkelt att de ska äta hela tiden. Sen ska man ju hellst ge det fodret kaninen fått i sitt tidigare hem , jag skickar alltid med en påse så det räcker i ca 2 veckor så att man kan antingen blanda med sitt för att succesivt gå över på sitt foder eller så att man hinner köpa in samma foder som kaninen hade här. Men det är ju inte så lätt för zookaniner, att veta vad de fått för mat innan de hamna där osv. ( vet inte om din är en zookanin?)
Det värsta är tyvärr att små kaniner äter o äter o äter, och deras små magar klarar inte av all den maten . Dom är byggda för hö/örter .
Visst kan man ge ett knäckebröd /torkat bröd ibland, likaså med morot o sallad, men detta kan ju ges t.ex som lördagsgodis tillsammans med barnen ?
Hoppas eran lilla kanintjej blir bra i magen och att ni får ett långt liv med henne :)
i alla djuraffärer jag varit så rekomenderar de att de ska ha fri tillgång till hö och pellets tills de är 6 månader.