• marika o Oliver

Kanin hjälp???

Jag har en vädur på 3 månader. Hon får pellets, hö och halm inget annat. Hon är ändå lös i magen, någon som har något förslag på vad jag ska göra??

Jag har provat att ge henne knäckebröd.

• Svar på tråden Kanin hjälp???
  • Gnista

Hur ser bajset ut? Är det små njurformade geggiga saker? I så fall är det ett sorts bajs som kaniner ska äta upp för att kunna tillgodogöra sig alla näringsämnen som dom inte kunde tillgodogöra sig första gången födan passerade tarmen. Ibland struntar dom i att äta upp bajset, vilket kan göra det kladdigt.

Annars, bra svar ovan.

• Ex ungue leonem

Sedan skall det vara ren pellets.Inte färdiga gnagarblandningar med massa annat i.

marika o Oliver skrev 2007-10-01 21:10:37 följande:
    i alla djuraffärer jag varit så rekomenderar de att de ska ha fri tillgång till hö och pellets tills de är 6 månader.
  • marika o Oliver
    Gnista skrev 2007-10-01 21:14:37 följande:
    Hur ser bajset ut? Är det små njurformade geggiga saker? I så fall är det ett sorts bajs som kaniner ska äta upp för att kunna tillgodogöra sig alla näringsämnen som dom inte kunde tillgodogöra sig första gången födan passerade tarmen. Ibland struntar dom i att äta upp bajset, vilket kan göra det kladdigt.Annars, bra svar ovan.
    det är klumpar men klibba och sitter ihop med varandra, i buren e de platta, hon har väl trampat på dem...
  • marika o Oliver
    PoodleMy skrev 2007-10-01 21:14:59 följande:
    Sedan skall det vara ren pellets.Inte färdiga gnagarblandningar med massa annat i.
    jag har bara gett henne ren pellets
  • Ex ungue leonem

Ok bra.jag gjorde ju det mistaget först att ge blandning.Vi har haft både kaniner och marsvin.
    Men den senaste kaninen och marsvinet ville inte ha nnat än rena pelletsen så det var ju bara bra.

marika o Oliver skrev 2007-10-01 21:16:42 följande:
    jag har bara gett henne ren pellets
  • LiimatainenHaugeby

Kan ju vara en blandning av något slag, de brukar bli större..
    Kan tyvärr inte ge god reklam för landets djuraffärer (drar inte alla över samma streck)
    En kaninunge SKA vara hos sin mamma i minst 7 veckor, gärna 9 veckor. Men i zooaffärerna vill de ha ungar under 5 veckor för att dom är mer lättsålda.
    Det som de tyvärr inte förstått är att dessa ungarna oftast dör inom någon vecka pga att de tagits från sin mamma för fort, + att de blivit fullmatade med foder ..
    O NEJ en kanin ska INTE ha fri tillgång till foder (pellets ) de 6 första månaderna, därimot Hö kan ges i fri tillgång hela livet... EN liten kaninskrutt äter helt enkelt ihjäl sej på pellets, dens lilla mage kraschar rejält..

Efter att jag började avla kaniner så har jag märkt att fler o fler köper kanin med stamtavla från en uppfödare, dels för att de får bättre information om kaninen samt har kaninlivslång support (med frågor osv) , sen så får de följa kaninens utveckling från födsel tills den får komma hem tills sitt nya hem vid 7-10 veckors ålder (beroende på ras).. O jag hoppas fler hakar på detta, en kanin kostar inte mer med papper än den gör på zoo... Men en kanin är inte bättre på något sätt för att den har papper, det påstår jag inte. Finns många fina kaniner på zoo , men visst kan det vara kul att veta var kaninen kommer ifrån, när den har födelsedag, kanske ska man prova utställning.. osv...

Nåväl., jag babblar på som vanligt...
    Lycka till med din lilla i alla fall, hon är säkert jätte go o fin, du kanske kan sätta in en bild... ?

• LiimatainenHaugeby

Ett tips, köp Svenska Foders Kanin & Marsvins pellets till era kaniner, ett kanonfoder som säljs i säck hos alla svenska foders återförsäljare.. (kostar en bråkdel per kilo om man jämnför med lösvikten på zoo)

• marika o Oliver
    LiimatainenHaugeby skrev 2007-10-01 21:18:48 följande:
    Kan ju vara en blandning av något slag, de brukar bli större.. Kan tyvärr inte ge god reklam för landets djuraffärer (drar inte alla över samma streck)En kaninunge SKA vara hos sin mamma i minst 7 veckor, gärna 9 veckor. Men i zooaffärerna vill de ha ungar under 5 veckor för att dom är mer lättsålda. Det som de tyvärr inte förstått är att dessa ungarna oftast dör inom någon vecka pga att de tagits från sin mamma för fort, + att de blivit fullmatade med foder .. O NEJ en kanin ska INTE ha fri tillgång till foder (pellets ) de 6 första månaderna, därimot Hö kan ges i fri tillgång hela livet... EN liten kaninskrutt äter helt enkelt ihjäl sej på pellets, dens lilla mage kraschar rejält.. Efter att jag började avla kaniner så har jag märkt att fler o fler köper kanin med stamtavla från en uppfödare, dels för att de får bättre information om kaninen samt har kaninlivslång support (med frågor osv) , sen så får de följa kaninens utveckling från födsel tills den får komma hem tills sitt nya hem vid 7-10 veckors ålder (beroende på ras).. O jag hoppas fler hakar på detta, en kanin kostar inte mer med papper än den gör på zoo... Men en kanin är inte bättre på något sätt för att den har papper, det påstår jag inte. Finns många fina kaniner på zoo , men visst kan det vara kul att veta var kaninen kommer ifrån, när den har födelsedag, kanske ska man prova utställning.. osv... Nåväl., jag babblar på som vanligt... Lycka till med din lilla i alla fall, hon är säkert jätte go o fin, du kanske kan sätta in en bild... ?
    Tack för alla svar, ska definitivt köpa från uppfödare nästa gång=) jag har bild på min sida under familj tror jag=) bara att kika=) dock en gammal bild kommer snart med nya...
  • marika o Oliver
    LiimatainenHaugeby skrev 2007-10-01 21:21:22 följande:
    Ett tips, köp Svenska Foders Kanin & Marsvins pellets till era kaniner, ett kanonfoder som säljs i säck hos alla svenska foders återförsäljare.. (kostar en bråkdel per kilo om man jämnför med lösvikten på zoo)
    Vad är pengar om djuret mår bra...vet du något bra ställe i gbg?
  • LiimatainenHaugeby

Nej vet tyvärr inga återförsäljare av svenska foder i göteborg, kanske kan man söka på svenska foders hemsida?
    Granngården, har dom svenska foders foder tro?

Du hittar nog... Menade att detta foder är MKT billigare än zoofodret + att det är gjort för kaniner, så det är MKT bättre oxå
    Ska kika på bilden nu...

Ha det gott

• Gnista

Jag jobbar i djuraffär och vi rekommenderar fri tillgång till hö och max en dl pellets per kanin och dag, och hålla noga koll på hullet. Om ninisen blir fet så måste man dra ner på pelletsen.

Förösk hinna kolla innan dom blir nertrampade om det är dom njuformade små rackarna! Då vet du ju anledningen i alla fall

• Some Say Love

Finns ett foder som är BÄST!! Det är Mästers kaninfoder.. ganska nyutkommet men är så superbra. Liiite dyrare men värt sin vikt i guld.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • marika o Oliver
    Mrs Bean skrev 2007-10-02 08:46:14 följande:
    Finns ett foder som är BÄST!! Det är Mästers kaninfoder.. ganska nyutkommet men är så superbra. Liiite dyrare men värt sin vikt i guld.
    tack tack ska prova det.
  • BunnyBrown

Ett annat tips, om du vill veta mer om kaniner, är att gå med i Kanin-Nets forum= www.kanin-net.nu

Bor du i Göteborg? Vilken djuraffär köpte du kaninen ifrån?

• marika o Oliver
    BunnyBrown skrev 2007-10-02 15:08:01 följande:
    Ett annat tips, om du vill veta mer om kaniner, är att gå med i Kanin-Nets forum= www.kanin-net.nuBor du i Göteborg? Vilken djuraffär köpte du kaninen ifrån?
    ja jag bor i gbg jag köpte henne frånmöldals zoo.
  • BunnyBrown

Hur mår hon nu? Någon hjälp ifrån djuraffären?

Svar på tråden Kanin hjälp???