• Bonny

Autismtråden

Hejsan!! Ny i denna tråd.. men några känner nog igen oss...

Minsta sonen Linus har fått en diagnos till....

Han har sen förut Silver-Russell Syndrom.. som ni kan läsa om här....
    www.sos.se/smkh/2001-29-128/2001-29-128.HTM

och nu har han fått att han är över måttlig Autistisk...

Kan berätta Lite om Linus
    Han är född i vecka 34+1 efter 9 veckors H-Vete..
    Vägde då 1242gram och var 38 cm...
    Har matvägrat sen han föddes som nu har visat sig vara för att han har Silver-Russell
    Han är så muskel svag så han kan inte äta själv Har knapp....
    Har reflux så han spyr jämt...
    Väldigt infektionskänslig.. legat på sjukhus ca halva hans 2.5 åriga liv....
    svävat mellan liv och död många ggr....
    Han har glasögon
    Infektionsastma av alla lunginflammationer och en Kraftig RS visrus och kollapsade lungor......

Äter nu mer Penicillin dagligen och inhaleras flera ggr /dag....

Började krypa rätt sent och har krypt på ett lite speciellt sätt som jag sen har fått veta beror på att han är muskel svag....Linus började gå vid 18 månader .. Pratar inte men kan några enstaka ord som växlar.... men har mycket ljud för sig....
    Det är svårt att få ögonkontakt med han... sen verkar han ganska hyperaktiv....mm.mm

Just nu är han sjuk och har feber.. rosslar som fn.....
    Ja de var lite om Linus....

Ni som har erfarenhet blir de värre och värre eller vad kan vi vänta oss av framtiden....
    Har inte fått vara på info om diagnosen än men på Måndag ska vi dit...

/groups.msn.com/Silver-RussellForum / Mamma till 5 Kramar Annika Linus Å resten
  • Bonny
    Eldo skrev 2007-11-28 16:19:02 följande:
    BonnyHej! Min pojke har också ett ovanligt kromosom fel och fick autismdiagnos när han var 3½ år gammal.En tanke som slog mig, som inte har med autism att göra, var hur känslig din son är för infektioner. Har de gjort någon riktig immunutredning på honom?Min son var också alltid sjuk förr. Det gick max 14 dagar från avslutad antibiotikakur till det att nästa påbörjade. Till slut gjorde de en immunutredning som visar att han har en IgG-brist. Just för bland annat de bakterier som oftast ger öroninflammationer och lunginflammationer. Han har sedan dess fått gammaglobulin och är nu inte alls lika sjuk längre.Har de inte kollat detta så be dem göra det. Det är ett vanligt blodprov.
    Hej!! Jo dom har gjort immun bristutredning... tror dom gjort alla utredningar som finns på Linus... men att han är infektionskänslig beror på syndromet.. han har för lite tillväxthormoner.. så nu har han penicillin dagligen och ska börja med tillväxt hormonsprutor efter nyår....ska fråga om inte man kan ge gammaglobulin i stället för penicillinet.... många lunginflammationer beror oxå på att han kaskadkräks ofta genom näsan och munnen och mat kommer ner i lungorna....

Du skriver att din kille fick diagnosen när han var 3½år.. märkte ni något innan??

Vilket kromosomfel har din Kille?
  • Bonny

Hejsan! Måste få fråga er..
    Har ni vårdbidrag och i så fall hur mycket? altså helt/halvt eller annat...
    Har ni avlastning i hemmet? PA eller vad å hur många timmar?
    har ni fått någon bostadsanpassning? typ staket eller annat?
    Bilstöd?
    P-kort?

Vad har ni fått för hjälp?

Vi får nog komma i kontakt med Autism teamet nästa år så . ge mig tips på vad vi ska begära för hjäp... dom erbjuder ju inte vad dom tycker utan man måste ju begära själv.. och de är svårt när man inte vet vad som finns...
    vilka kurser ska gå?...

Om era barn inte pratar  vad andvänder ni för nått att kommunicera med??

ja allt vill jag veta..

hoppas ni orkar svara...

• Bonny
    Nattljus skrev 2007-12-12 20:50:53 följande:
    Angel! Välkommen hit :)Bonny, vi har helt vb för vår pojke med autismliknande tillstånd. Vi har även 10 timmar avlastning i hemmet / månad.Via habiliteringen så tränar vi Intensiv beteende terapi.
    Hur gammal är er kille??
    Går han dagis har han Resurs/ass där?

Linus ska börja efter nyår så jag vet inte hur de kommer att bli för oss??
    Inte säker att han kommer att orka vi ska börja med 15timmar /vecka..
    Har har ju också Silver-Russell Syndrom som gör att han är muskelsvag så vissa dar ligger han ofta ... Han har ju åxå knapp äter inget själv.. även medicinering 4ggr/dag
    mia A skrev 2007-12-12 22:02:30 följande:
    Vi har även en 50% resurs/assistent på dagis som blir 75% från och med januari 2008.
    Oki ni har ingen avlastning som är hemma hos er??
    mia A skrev 2007-12-12 22:00:57 följande:
    Bonny: Vi har tre fjärdedels vårdbidrag.Vi ska få avlastningsservice via Lss men vet ej när det blir.Min dotter har tecken som stöd eftersom hon inte pratar så mycket. Är som en 2-åring men är 4-år.
    Vi har provat tecken som stöd men Linus verkar inte få kläm på hur han ska göra..han är 2,5 år.. pratar ja ett eget språk mest men de finns en massa ord som kommer ibland å då fattas oftast en bokstav eller två....Finns de något annat???

Varför är de så olika med Asstimmar å vårdbidragen?
    Kan man ha helt VB och även ass/resurs på 50-100%???
  • Bonny
    mia A skrev 2007-12-12 23:17:03 följande:
    Bonny: Nej vi har ingen avlastning här hemma, allt är så nytt. Utredningen var klar i oktober så vi har knappt kommit till habiliteringen ännu.Bildtecken finns tror jag det heter. Barnet har bilder på tex sängen som man pekar på om man ska gå och lägga sig mfl bilder.Elins tal låter ofta kinesiska ungefär och man fattar nada.
    Hmm då kan nog Elin och Linus prata med varandra...Glad har som tidigare trott de var Japanska men de måste ju vara Kinesiska...

De där med bildtecken ska jag kolla upp...

vi var klar v 47 med vår utredning.. Men vi hade kontakt med Haben sen tidigare men ska byta till autism teamet
  • Bonny
    Eldo skrev 2007-12-13 16:23:08 följande:
    BonnyVi har helt VB, men autismen är en tilläggsdiagnos. Han har i grunden en kromosomdiagnos som gör att han har diverse "problem"Vi har kortis, för tillfället ett dygn i månaden, men är beviljade två och hoppas på att det ska kunna genomföras i januari. I så fall blir det ett dygn varannan vecka.D går 32 timmar på dagis och har där egen assistent alla hans timmar.Vi planerar att söka bilstöd efter nyår. Väntar egentligen bara på att läkarintyget ska bli färdigt.
    Tja! Det är ju samma för Linus har ju i grunden Silver-Russell syndrom sen har han även att han är väldigt utvecklingsförsenad ligger på en 14 månaders nivå å är 2,5 år.. utvecklingsstörd?!?! vi tycker inte de men de får väl tiden utvisa...

han har knapp äter inget själv dricker bara vatten.. klarar inte av annat...
    medicinering 4ggr/dag , kräks ca 0-10ggr/dag de är olika..
    har andninggymnastik 2ggr/dag, mattränas 4ggr/dag, sen är de en massa annat....listan kan göras lång...

har avlastning genom SOL nu men är rädd att de ska ändras när han kommer inom LSS eller vad de nu blir....har även VB ......

som de är nu blir han jobbigare å jobbigare.. mer utbrott, tar ca 4-5 timmar att få han att somna, är de vanligt att dom blir värre å värre i utbrott mm???
  • Bonny
    mia A skrev 2007-12-17 20:00:33 följande:
    Nu e jag supertrött på detta. Är det fler här vars barn som inte går att lägga.
    Har en jag oxå...för ca 3-4 månader sen var han jätte lätt att lägga la han bara i sängen vid 20:00-21:00 tiden sen gick de ca 10 min så sov han...

Vi har inte ändra några rutiner men de har han,  han grejar på å sjunger mm till kl är ibland 00:30 jätte svår att få att komma till ro och sova...

Linus har aldrig sovit på dagen men kan sova till fram emot 09:00-10:00
    Hur länge sover era små på morgonen ? sover dom något på dagen?

Pratade med DOC, om de här och vi ska få prova melatonin har ni haft de? om hur har de funkat???

• Bonny
    mia A skrev 2007-12-18 15:09:55 följande:
    Bonny: mina tjejer vaknar runt 7-tiden på morgonen.Nej har inte provat melatonin är den som ritalin???Elin får en halv tablett till morgon och vid lunch.
    Phu tur att han inte vaknar då men skulle gärna få vakna tidigare..
    men om vi väcker han så är dagen förstörd....
    Eldo skrev 2007-12-18 16:35:16 följande:
    mia AMelatonin är kroppens eget sömnhormon. Många autistiska sover bättre om de får extra av detta.Vår son blev tyvärr speedad på melationin :(Sover jättekrättigt, men får annan medicin mot detta och sover då mycket bättre och vaknar pigg och glad. Lite för tidigt för vår del dock...Vet du om att Ritalin kan påverka sömnen? Det kan vara en av biverkningarna.
    Hoppas inte Linus blir speedad de är han nog som han är...
    Vad äter man Ritalin för???

va får han för annan Sömnmedicin??
    Dom törs inte ge Linus typ Theralen eller nått liknade pga att han är så kännslig för lugnande och när han sövs på spruta då kollapsar lungorna så dom är rädd att nått händer...

Har ju inte träffat Autismteamet än så vet inte så mycket så bra att ni finns
Svar på tråden Autismtråden