Såhär skriver läkaren (jag mailade netdoktor.se):
"Det troligaste är att din svullna mage är resultatet av en kombination av olika saker, som inte enbart har att göra med kosten. Stress och dålig sömn är sådana saker, som dessutom förvärras av rökning och av att dricka stora mängder kaffe.
Du får förmodligen i dig för lite fibrer också, så se över hela din din kosthållning. Du bör äta små mål fem gånger om dagen: frukost, lunch, middag och två mellanmål. Dessa bör du också äta på regelbundna tider, så att det inte går för långt mellan målen. Du kan prova att äta en proteinrik lunch och en lättare middag."
Då hade jag skrivit till dem, och beskrivit min vikt, längd och ålder, att jag röker och lite om mig själv.
Och även om du tror att du äter bra, se över din kost med hjälp av detta programmet ändå, det kan vara till stor hjälp för dig. Och skippa bröd, pasta, potatis och ris. OCH mörkt bröd är oftast mörkt för att det innehåller SIRAP, inte för att det innehåller så mycket grova mjölsorter. Ska du ändå äta bröd, ät bara sånt som är nyckelhålsmärkt.
Men som sagt: fibrerna, regelbundeheten och motverka stress.
Lycka till!