• Anonym (varför)

varför är min mage så svullen

Hej...

Är 26 år, normal vikt...mitt problem är, varför är min mage så svullen uder naveln ( nedre delen av magen ) jag ser gravid ut typ som jag vore i 5:e månaden, vetinte vad jag ska göra, jag äter inte speciellt mycket, frukost ibland sen mellanmål med frukt kanske nått knäckebröd, sen en middag vid 16:00 ca sen äter jag oftast inget mer, har normal vikt men vill ha bort kul magen.....finns det nått man äter som kan göra magen uppsvälld isåfall vad???

• Svar på tråden varför är min mage så svullen
  • Anonym

Frukost ibland och aldrig lunch kallar jag för för lite. Håller med resten. Viktigt att äta lite och ofta, det mår magen bra av. Får själv vansinnigt magknip om jag väntar med mat för länge.

• Anonym (varför)

jag har en väldigt gasig mage oxå om det kan ha nån inverkan????

• BabyJay

Uppsvälldheten brukar ju bero på gaser som iallafsll jag får när jag äter för dåligt/för lite,.. men du är ju övertygad om att inte det är problemet med dig... så jag kan nog tyvärr inte tipsa dig mer...

• Ireth Elanessë

Har du inte sett de svältande barnen i Afrika? Dom äter inte tillräckligt ofta och deras magar blir stora och uppsvällda.
    Vad skulle hända tror du om du ett tag provade att äta mer regelbundet?

• Anonym (varför)

ja dom i afrika har "PUT MAGE" men JAG HAR "SVULLEN MAGE"

Lägger ner denna tråden.....Får ingen hjälp här....

Vem tror ni vet bäst..Ni eller jag? säger jag att jag vet att det inte beror på att jag äter (för lite för det gör jag inte) så är det vell så eller? hade jag haft ätstörningar hade jag skrivit det......sen om det hade berott på att jag åt för lite så hade man även haft undervikt MEN DET HAR INTE JAG och det har jag skrivit tidigare till er, jag är ca 1.60 lång och väger exakt 57,3 kilo

• Ex ungue leonem

Proffesionell hjälp söker du hos sjukvården sjukvården.Där kan de nog hjälpa dig med dina problem.
    Så sluta klaga på folk här som försöker tipsa dig

Anonym (varför) skrev 2007-10-05 16:01:05 följande:
    ja dom i afrika har "PUT MAGE" men JAG HAR "SVULLEN MAGE"Lägger ner denna tråden.....Får ingen hjälp här....Vem tror ni vet bäst..Ni eller jag? säger jag att jag vet att det inte beror på att jag äter (för lite för det gör jag inte) så är det vell så eller? hade jag haft ätstörningar hade jag skrivit det......sen om det hade berott på att jag åt för lite så hade man även haft undervikt MEN DET HAR INTE JAG och det har jag skrivit tidigare till er, jag är ca 1.60 lång och väger exakt 57,3 kilo
  • allakantralla

Jag har samma problem som du, och har fått reda på att det beror på att jag äter fel i förhållande till hur (lite) jag rör mig. Så jag började äta och röra mig enligt en modell framtagen på Hälsovakten:

www.halsovakten.se/

Jag fick också rådet att äte mycket mer fibrer, så jag slutade äta bröd och började äta havregrynsgröt och ägg till frukost istället. Stress och dålig sömn hjälper också till att få svullen mage.

Jag rekomenderar verkligen hälsovakten, där kan man få en bra uppfattning om hur "bra" man äter i förhållande till längd, vikt, ålder och annat.

Lycka till!

• Anonym (varför)

allakantrall: jag äter mycket fibrer och nyttig mat, är ute och går nästan varje dag i rask takt i ca 1 timme....

Tack så jätte mycket för ditt svar Flört ska gå in och kika.....Tack...

• allakantralla

Det hjälpte mig otroligt mycket att få en realistisk bild av hur mycket och vad jag åt. Jag trodde att jag åt för lite och ganska nyttigt (är väldigt smal i övrigt, och får ofta höra det med...) men det visade sig att jag åt otroligt mycket fett och salt, och dessutom alldeles för mycket.

Jag ställde just den här frågan till en läkare, ska se om jag hittar svaret nånstans i min mail.

• Anonym (varför)

allakantralla: Ja jag tycker det är lite konstigt för jag tänker ALLTID på vad jag stoppar i mig, äter oftast mörkt bröd med mycket fibrer samma gäller knäckebröd, undviker salt och sånna grejer, dricker alltid färskpressad jouicer och så, och äter ofta sallad.......

Tack vad snäll du är, hoppas du hittar svaret .......

• allakantralla

Såhär skriver läkaren (jag mailade netdoktor.se):

"Det troligaste är att din svullna mage är resultatet av en kombination av olika saker, som inte enbart har att göra med kosten. Stress och dålig sömn är sådana saker, som dessutom förvärras av rökning och av att dricka stora mängder kaffe.

Du får förmodligen i dig för lite fibrer också, så se över hela din din kosthållning. Du bör äta små mål fem gånger om dagen: frukost, lunch, middag och två mellanmål. Dessa bör du också äta på regelbundna tider, så att det inte går för långt mellan målen. Du kan prova att äta en proteinrik lunch och en lättare middag."

Då hade jag skrivit till dem, och beskrivit min vikt, längd och ålder, att jag röker och lite om mig själv.

Och även om du tror att du äter bra, se över din kost med hjälp av detta programmet ändå, det kan vara till stor hjälp för dig. Och skippa bröd, pasta, potatis och ris. OCH mörkt bröd är oftast mörkt för att det innehåller SIRAP, inte för att det innehåller så mycket grova mjölsorter. Ska du ändå äta bröd, ät bara sånt som är nyckelhålsmärkt.

Men som sagt: fibrerna, regelbundeheten och motverka stress.

Lycka till!

• Ireth Elanessë

Jag har inte sagt att du äter för lite, jag har sagt att du äter för SÄLLAN. Och netdoktor ger mig ju tydligen rätt i att man helst ska äta regelbundet, något du i din beskrivning har sagt att du inte gör.

Jag struntar i hur lång du är och hur mycket du väger. Det är inte det som är pängen utan poängen är att du behöver se om dina matvanor för som dom är nu så är dom direkt ohälsosamma.

Har du verkligen aldrig fått lära dig att äta frukost ordentligt? Du skriver att du äter frukost ibland bara. Frukost är A och O för att kroppen ska få en bra start på dagen. Och sen får din kropp gå på sparlåga och ta av de fettreserver du ev. har för den får inget mer näring förrän vid 16:00 förutom något knäckebröd och frukt. Det är knappast optimalt för kroppen och det såklart varken din mage eller kropp mår bra av det.

Svar på tråden varför är min mage så svullen