Inlägg från: greeneyes |Visa alla inlägg
  • greeneyes

hjälp!! kaskadspya vid flaskmatning

hej,
    vi rövade att flaskmata vår dotter på 5v för första gången idag. Vi gav henne ca 150ml mjölk med en sån där dr Browns anti-kolikflaska nyss. Sen går det tio minuter och dottern börjar kaskadkräkas ner hela sig o sin säng. Hon lär ha kräkts upp typ hela den mängden. Så nu undrar vi så klart varför det?! Vad gjorde vi för fel? Sambon höll henne liggandes på rygg i famnen och höll flaskan ca 45 graders vinkel, precis som man ska göra. Så varför fick hon inte behålla mjölken?
    Snälla, hjälp oss!

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 23:30:59:
    ...givetvis ska det stå "prövade", inte rövade
  • Svar på tråden hjälp!! kaskadspya vid flaskmatning
  • greeneyes

Fast vi gav henne bara så mycket hon ville ha, hon gapade ju efter mer när det var slut först.. Hon brukar vara ganska duktig på att släppa bröstet, och hon slutade suga på flaskan också, o då gav vi henne inte mer..

Tror ni bara att det var "överflödet" som hon kräktes upp? Kändes som ett totalt misslyckande eftersom hon inte fick behålla så mycket.. känns som det var tjugo gånger mer kräks nu än vad det brukar vara, normalt sett så rinner det liksom bara lite, nu var det verkligen mängder och åter mängder som kom upp..

vad tror ni i såna fall är lagom mängd för en 5-veckors att ge?

• greeneyes

Men hon får ju behålla mjölken när jag ammar, då kan den väl inte vara annorlunda vid flaskmatning?

koninen skrev 2007-10-02 23:32:50 följande:
    Jo, kan tillägga, att min son kunde inte alls behålla bröstmjölken, den var på tok för rinnig och kom upp så fort jag drog ut tutten ur munnen på honom.. Fiinns nåt på apoteket som man kan droppa i mjölken/ersättningen som gör att det blir tjockare i magen och ska stanna kvar där... Pröva dig fram...
  • greeneyes

Det var pappan som gav flaskan eftersom vi fått det rådet, och det var mjölk hon fick i flaskan.
    Ja, det gick väldigt fort när hon sög ur flaskan verkade det som. Men hon äter väldigt fort från bröstet också, är alltid klar på typ fem minuter.

Eftersom vi blev rådda på Barnens hus att köpa den minsta av dr Browns flaskor, så rymmer den bara 60ml, så vi fyllde på den två gånger (dock inte helt fullt så klart!). Så hon fick ju en paus på några minuter däremellan.

I vanliga fall så brukar hon aldrig kunna rapa, så vi tänkte nog inte på att göra det nu heller. Ska prova det!

• greeneyes

återigen, det är bröstmjölk och INTE ersättning vi gett!

• greeneyes
    Britha skrev 2007-10-03 13:38:07 följande:
    men varför gav ni henne mjölk?
    för att vi vill lära henne att ta flaskan så jag kan vara ifrån henne mer än typ två timmar åt gången!
  • greeneyes
    skojsan skrev 2007-10-03 16:06:14 följande:
    Vi fick rådet av min mamma att mata vår bebis sittande upprätt. Då slutade kaskadspyorna.
    tack för tipset! ska prova det!
Svar på tråden hjälp!! kaskadspya vid flaskmatning