• greeneyes

hjälp!! kaskadspya vid flaskmatning

hej,
    vi rövade att flaskmata vår dotter på 5v för första gången idag. Vi gav henne ca 150ml mjölk med en sån där dr Browns anti-kolikflaska nyss. Sen går det tio minuter och dottern börjar kaskadkräkas ner hela sig o sin säng. Hon lär ha kräkts upp typ hela den mängden. Så nu undrar vi så klart varför det?! Vad gjorde vi för fel? Sambon höll henne liggandes på rygg i famnen och höll flaskan ca 45 graders vinkel, precis som man ska göra. Så varför fick hon inte behålla mjölken?
    Snälla, hjälp oss!

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 23:30:59:
    ...givetvis ska det stå "prövade", inte rövade
  • Svar på tråden hjälp!! kaskadspya vid flaskmatning
  • Stolt Farssa

Troligen inget fel, antagligen bara "locket" till magen *magmunnen* som inte håller riktigt stängt.

• Lo lo

Är inte 150 ml ganska mycket för en så liten? Hon kanske blev "överfull" och överskottet ville ut? Kräket ser ofta ut att vara mer än vad det är...   

• Hannah76

Hon fick nog bara i sig för mycket. Kvar i magen är nog det hon behöver.

• koninen

Min son föddes i april 2007 och han spyr fortfarande de där mängderna.. hans magmun är inte tillräckligt utvecklad och kan inte hålla kvar maten.. Sen som någon skrev, ser det alltid ut som att det är mer spy än vad det är.. Prova med samma mängd, men pausa emellanåt, inte hela plaskan på en gång. Och efter maten, sätt henne inte upp, utan låt henne ligga 10 minuter och smällta maten och sen rapa (fall hon behöver rapas alltså).. Jag vet precis hur det är.. Du märker ju om hon är hungrig väldigt ofta, då kanske det är så att hon spyr för att hon är allergisk mot ersättningen/mjölken, och behöver någon annan ersättning..

Lycka till

Älskar mina troll- Sara & Noel
  • koninen

Jo, kan tillägga, att min son kunde inte alls behålla bröstmjölken, den var på tok för rinnig och kom upp så fort jag drog ut tutten ur munnen på honom.. Fiinns nåt på apoteket som man kan droppa i mjölken/ersättningen som gör att det blir tjockare i magen och ska stanna kvar där... Pröva dig fram...

• greeneyes

Fast vi gav henne bara så mycket hon ville ha, hon gapade ju efter mer när det var slut först.. Hon brukar vara ganska duktig på att släppa bröstet, och hon slutade suga på flaskan också, o då gav vi henne inte mer..

Tror ni bara att det var "överflödet" som hon kräktes upp? Kändes som ett totalt misslyckande eftersom hon inte fick behålla så mycket.. känns som det var tjugo gånger mer kräks nu än vad det brukar vara, normalt sett så rinner det liksom bara lite, nu var det verkligen mängder och åter mängder som kom upp..

vad tror ni i såna fall är lagom mängd för en 5-veckors att ge?

• greeneyes

Men hon får ju behålla mjölken när jag ammar, då kan den väl inte vara annorlunda vid flaskmatning?

koninen skrev 2007-10-02 23:32:50 följande:
    Jo, kan tillägga, att min son kunde inte alls behålla bröstmjölken, den var på tok för rinnig och kom upp så fort jag drog ut tutten ur munnen på honom.. Fiinns nåt på apoteket som man kan droppa i mjölken/ersättningen som gör att det blir tjockare i magen och ska stanna kvar där... Pröva dig fram...
  • koninen

Hmmm, jag tycker mängden du ger är alldeles lagom, barn ska äta tills de är nöjda..

Kanske har du för stort hål på dinappen då.?? Eller så kanske hon bara blev för mätt för sitt eget bästa

• Hannah76

Hon kanske inte kände när det var dags attsluta suga från flaskan. Jag gav min tjej ca 90 - 100 ml per mål. Det kanske kom i henne för fort så att det kom upp igen? Säkerligen har hon kvar i magen, det ser alltid mer ut när det kommer upp. Ni får prova igen.

• Angiie

Jag ger Thomas 150 ml, ungefär.. inte alltid... men mitt tips är att sluta i mitten nånstans, ta upp.. rapa och t.ex byta blöja eller något.. och sen fortsätta ge resten, eller.. det var tipset vi fick hos bvc iaf.. för han ville ju ha mer efter spyorna lixom..

Svar på tråden hjälp!! kaskadspya vid flaskmatning