• JosefineB

Sushi, livsmedelsverkets råd...

Hej,
    läste i tidningen Mama att livsmedelsverket nu backar om rekommendationerna att gravida inte ska äta sushi. Att gravida ofta äter för lite fisk pga alla restriktioner kring vissa fisksorter. Så jag gick in på deras hemsida www.slv.se. Där står att man kan äta sushi för att listeriarisken är minimal, men att man inte ska välja de fisksorter de radat upp i listan ovan. Enligt min tolkning kan jag då äta laxbitarna, men inte tonfiskbitarna. Jag är helt tokig i sushi och längtar verkligen efter det, men har hittills under graviditeten avstått och bara tagit vegetarisk sushi, vilket inte alls är samma sak.

Vad tycker Ni andra gravida om detta? Hur gör Ni? Ska man följa alla dessa råd till punkt och pricka? Trots att de ändrar sig titt som tätt och vad är det som säger att de rekommendationer som finns just nu är de rätta? När en sak var ok för fem år sen men skadligt idag.

Någon som vet varför en listeriainfektion är skadligt för fostret?

/Förvirrad och sushisugen=)

• Svar på tråden Sushi, livsmedelsverkets råd...
  • Tigerwoman

Jag äter laxen och räkorna, men avstår från tonfisken. Håller med dig, vegetarisk sushi är helt meningslöst, då kan jag lika gärna låta bli!

• JosefineB

Sitter på jobbet och är SÅ sushisugen, så det får nog bli det till kvällen=)

• Lola Jämtland

Vid årsskiftet kommer Livsmedelsverket att revidera sina listor.

Bla kommer det att ändras om det brieost.
    Väljer man pastöriserat, ett svenskt märke samt skärt bort det vita på osten så går den att äta.

Lika med fisken.
    Gravida undviker fisk helt o hållet i många fall av rädsla för att äta fel sort.

Här kan du läsa om listeria:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

//Blir det nånsin våran tur.....
  • snulle

Jag äter oxå räka och lax. Blev jätte glad när jag hörde att laxen var okej. Håller med om att veg sushi inte är samma sak. Nu blev jag oxå sugen på sushi.

• JosefineB

Huu, det låter ju inte kul att få listeria. Men man undrar ju om någon nånsin fått det av sushi. När jag läste bakteriologi minns jag att nån fått listeria från duschar.

• Lola Jämtland
    JosefineB skrev 2007-10-03 16:23:43 följande:
    Huu, det låter ju inte kul att få listeria. Men man undrar ju om någon nånsin fått det av sushi. När jag läste bakteriologi minns jag att nån fått listeria från duschar.
    Listeria?
    Du tänker inte på Legionärssjuka/Legionella?
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • mapo51

Jag undviker all rå fisk på sushi eftersom jag bara köper färdig och det inte är jag som har hanterat den. Jag litar inte på att det är korrekt hanterat med andra ord och vill inte riskera en listeriainfektion. Även om det är ovanligt så kan jag ju riskera både mitt och barnets liv och det tycker jag är onödigt när det trots allt handlar om en ganska kort tid och för mig har det fungerat bra med "mamma"sushi, då är det räkor och musslor (som jag byter mot räkor) med .

När det gäller tillagad fisk så äter jag det ofta på luncherna för den fisken som serveras på lunchrestauranger tillhör inte de fisksorter som man ska undvika, för de är oftast för dyra för lunchrestauranger att använda sig av. Så jag äter ungefär lika mycket fisk nu som när jag inte är gravid.

• pulmones

jag är väl fullkomligt bakom flötet men är inte laxen rå?......undrar hur många som garvar åt mig?.

varför "får" inte gravida käka rökt eller gravad lax från butiken?

Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • JosefineB

Mycket möjligt...=) Får man skylla på graviditetsgegg i hjärnan? Eller länge sen kursen var, men du har nog rätt!
    Lola Jämtland skrev 2007-10-03 16:26:28 följande:

Listeria? Du tänker inte på Legionärssjuka/Legionella?
Svar på tråden Sushi, livsmedelsverkets råd...