• JosefineB

Sushi, livsmedelsverkets råd...

Hej,
    läste i tidningen Mama att livsmedelsverket nu backar om rekommendationerna att gravida inte ska äta sushi. Att gravida ofta äter för lite fisk pga alla restriktioner kring vissa fisksorter. Så jag gick in på deras hemsida www.slv.se. Där står att man kan äta sushi för att listeriarisken är minimal, men att man inte ska välja de fisksorter de radat upp i listan ovan. Enligt min tolkning kan jag då äta laxbitarna, men inte tonfiskbitarna. Jag är helt tokig i sushi och längtar verkligen efter det, men har hittills under graviditeten avstått och bara tagit vegetarisk sushi, vilket inte alls är samma sak.

Vad tycker Ni andra gravida om detta? Hur gör Ni? Ska man följa alla dessa råd till punkt och pricka? Trots att de ändrar sig titt som tätt och vad är det som säger att de rekommendationer som finns just nu är de rätta? När en sak var ok för fem år sen men skadligt idag.

Någon som vet varför en listeriainfektion är skadligt för fostret?

/Förvirrad och sushisugen=)

• Svar på tråden Sushi, livsmedelsverkets råd...
  • JosefineB

Jo, laxen är rå. Gravad lax kan man äta, men då måste den visst vara precis nygravad och det vet man ju sälla i butik. men sushi tillagas direkt innan (får man väl hoppas iallafall) ofta ser man när de lagar sushin.

pulmones skrev 2007-10-03 16:27:10 följande:
    jag är väl fullkomligt bakom flötet men är inte laxen rå?......undrar hur många som garvar åt mig?.varför "får" inte gravida käka rökt eller gravad lax från butiken?
  • Lola Jämtland
    JosefineB skrev 2007-10-03 16:28:18 följande:
    Mycket möjligt...=) Får man skylla på graviditetsgegg i hjärnan? Eller länge sen kursen var, men du har nog rätt!Lola Jämtland skrev 2007-10-03 16:26:28 följande:
    Man kan inte minnas allt ju.

Men Legionärssjuka kan man hursomhelst få från vattnet i duschar men då ska man ha otur.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Nienna
    jag är väl fullkomligt bakom flötet men är inte laxen rå?......undrar hur många som garvar åt mig?.varför "får" inte gravida käka rökt eller gravad lax från butiken?
    Anledningen till att man inte bör äta rökt eller gravad lax är att bakterier kan växa till sig under lagringen. Nyrökt och nygravad lax är ok, liksom rå lax eftersom den blir dålig av andra orsaker innan det hinner bli någon bakterietillväxt.
  • JosefineB

Lola: Rätt ska va rätt! Och nu kanske jag minns det ett tag framöver också. Tack!

• pulmones
    JosefineB skrev 2007-10-03 16:29:48 följande:
    Jo, laxen är rå. Gravad lax kan man äta, men då måste den visst vara precis nygravad och det vet man ju sälla i butik. men sushi tillagas direkt innan (får man väl hoppas iallafall) ofta ser man när de lagar sushin.
    okej! tack snälla för ditt svar.
    Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • pulmones
    Nienna skrev 2007-10-03 16:31:02 följande:
    Anledningen till att man inte bör äta rökt eller gravad lax är att bakterier kan växa till sig under lagringen. Nyrökt och nygravad lax är ok, liksom rå lax eftersom den blir dålig av andra orsaker innan det hinner bli någon bakterietillväxt.
    så om jag gravar den själv så är den helt ok med andra ord. kan det vara vilken lax som helst? förberedelser?
    Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • mallte

Jag har käkat all sushi under hela graviditeten, nu innebär det iofs mest lax, räkor, avocado och rullar för min del. På den sushibar jag brukar äta på så har de slutat med rökt lax eftersom risekn för listeria tydligen är större i den. Jag har som sagt ätit sushi hela tiden men bara där jag vet att det är fräscht och stor omsättning på råvaror, däremot har jag vägrat de gamla mackorna i plast på Statoil som är flera dagar gamla, tror risken för Listeria är större där... Sushi e ju så smaskens och tror min lilla kommer se ut som en laxbit när den kommer ut, haha....

• Peppri

Det här var en trevlig nyhet!! Jag gillar verkligen sushi och har tänkt att det blir ju trist att inte äta det på lääänge. Men det är ju inte svårt att avstå för pyret i magen. Men nu behöver jag inte avstå

• lata kocken Johanna

En listeriainfektion (listerios) är en allvarlig sjukdom för alla som har nedsatt immunförsvar

Foster har inget immunförsvar och eftersom den allvarliga sjukdomsbilden består i hjärnhinneinflamation eller sepsis (blodförgiftning) så är det vanligaste att fostret aborteras spontant

Normalt sett får en frisk vuxen människa på sin höjd influensaliknande symptom och ofta inga alls.

Man hittar skadliga mängder listeria i livsmedel lite då och då. De senaste jag har hört om där konsumenter drabbats har varit påläggsskinka och vaccad krabba, men då bara med några få drabbade. Det senaste stora utbrottet (såvitt jag vet) var 2000 eller 2001 när ett gårdsmejeri sålde mjuk mognadslagrad ost med stora mängder listeria i

• JosefineB

Det blev ett sushirestaurangbesök i onsdagskväll. Det var riktigt smaskens! Valde dock bort tonfisken och pilgrimsmusslan så det bara blev lax och red snapper i rå fiskväg. Tack för alla svar!!

• Blue face

Lite OT kanske, men undrar hur alla gravida kvinnor i Japan klarar sig i 9 månader utan Sushi? Om det nu skulle vara så farligt, menar jag...

• Caramello Koala

Hi, hi sitter och mumsar på sushi precis i detta nu!

Vågade mig dock bara på en 8-bitars "california roll" så det är ju bara crabb-stick i "fisk-väg" i dom. Gillar faktiskt dem bäst så jag tror jag kör på med det i fortsättningen också. Men det är skönt att veta att det inte är katastrof ifall det skulle slinka ner en laxbit!

• storkatta

pulmones - ja, lax du gravar själv är helt ok, var bara noga med hygienen och att frysa laxen före eller efter gravningen. Följ vilket recept som helst, finns i de flesta kokböcker.

• lata kocken Johanna
    Blue face skrev 2007-10-05 18:33:17 följande:
    Lite OT kanske, men undrar hur alla gravida kvinnor i Japan klarar sig i 9 månader utan Sushi? Om det nu skulle vara så farligt, menar jag...
    Dels lever de inte bara på sushi i japan
    dels är rå fisk helt OK

läs på slv.se !
  • lata kocken Johanna
    pulmones skrev 2007-10-03 16:42:16 följande:
    så om jag gravar den själv så är den helt ok med andra ord. kan det vara vilken lax som helst? förberedelser?
    ALL fisk som ska ätas rå/gravad/kallrökt ska ALLTID varit fryst minst 3 dygn till (egentligen) minst -21grader (oavsett om konsumenten är gravid eller inte)

så köp en fryst laxfile och grava de har garanterat varit nere i kallare än -21 grader
  • Snova

Men SLV har aldrig avrått från sushi, hela sushiprylen är bara en enda stor missuppfattning/myt. Är så trött på den och nu är den i ropet igen iom att man "plötsligt får äta sushi".

Den som är läskunnig har alltid kunnat läsa sig till att det är ok. De flesta gravida verkar dock inte vara vare sig läskunniga eller villiga/smarta nog att söka information själva. Istället litar man blint på sin BM eller feltolkar SLV's råd.

Sorry TS, kunde inte låta bli!

• Snova

Om det stog exakt så som TS skriver i tidningen Mama så är de puckade som så många ggr förr när de skriver om mat för gravida. "SLV backar om rekommendationen att gravida inte ska äta sushi". Som sagt så har de aldrig avrått, de har tidigare inte ens nämnt ordet sushi tror jag.

• Mizzz
    Snova skrev 2007-10-05 21:24:37 följande:
    Men SLV har aldrig avrått från sushi, hela sushiprylen är bara en enda stor missuppfattning/myt. Är så trött på den och nu är den i ropet igen iom att man "plötsligt får äta sushi".Den som är läskunnig har alltid kunnat läsa sig till att det är ok. De flesta gravida verkar dock inte vara vare sig läskunniga eller villiga/smarta nog att söka information själva. Istället litar man blint på sin BM eller feltolkar SLV's råd. Sorry TS, kunde inte låta bli!
    Snova skrev 2007-10-05 21:30:00 följande:
    Om det stog exakt så som TS skriver i tidningen Mama så är de puckade som så många ggr förr när de skriver om mat för gravida. "SLV backar om rekommendationen att gravida inte ska äta sushi". Som sagt så har de aldrig avrått, de har tidigare inte ens nämnt ordet sushi tror jag.
    Ja precis.. Det stod samma sak när jag blev gravid för lite mer än 1 år sedan..
Svar på tråden Sushi, livsmedelsverkets råd...