Gratis blöjor?
Nu är sonen 4 år och använder fortfarande blöjor en hel del. Har läst nån stans att man får blöjor gratis till barn med funktionshinder som är över 4 år? Nån som känner till det? Vart vänder man sig?
Nu är sonen 4 år och använder fortfarande blöjor en hel del. Har läst nån stans att man får blöjor gratis till barn med funktionshinder som är över 4 år? Nån som känner till det? Vart vänder man sig?
Hejsan!
Hos oss (Eskilstuna) kan man INTE välja vilken sorts blöjor man får, utan får vackert hålla tillgodo med det märket som landstinget har upphandlat...
Hos oss får vi blöjor från cirka 4 år (har för mig att jag fick från Malva var 3 år och 8 månadeer), och det är bvc-systern som fixar det -direkt hem till dörren kommer de.
//Anna med Malva
Hej vi fick blöjor från 3 års dagen. På BVC kan du läsa vilka blöjor dom har att erbjuda. Så är det iallafall där vi bor. Dom har pampers,Libero mm. Men dom har inte alla storlekar i samma märke. Men på BVC ska dom hjälpa till så att en sort passar bra till erat barn.//Cissi
Har nu ringt sköterskan på vår barnläkarmottagning och vi fick välja sort och om en vecka ska de stå vid dörren! Hur smidigt som helst :)
Hur man ska gå tillväga varierar säkert i olika landsting. Vi bor i Västmanland och habiliteringen har överhuvudtaget aldrig varit involverade. Vi har kontaktat barnmottagningen (eller i sanningens namn så var det förskolan som helt höll i det). Vi "sökte" inte förren han var 4 år, men andra vi känner här har fått från 3 år.
Jag har läst om hur du fått tillbaka på dagisavgiften. Olle går på ett föräldrakooperativ och vi är så tacksamma för dem och allt de gjort för oss, så jag vill inte ansöka om det. Vad jag förstår så är det dagiset som betalar tillbaka inte kommunen om det är föräldrakooperativ.
Annars så måste man ha koll på allt själv, vb tex sökte jag efter att ha läst på forum som det här, toppen att vi kan tipsa varandra i alla fall :D
Va?!!! Behöver man inte betala full dagisavgift hos er för barn m särskilda behov? Var bor ni? Det här måste jag kolla upp! Ska även kolla upp om vi kan få gratis blöjor vi med. Dottern är snart tre o ett halvt år och har en speciell handikapps plats på sitt dagis. Varje avdelning på hennes dagis har 12 barn varav 4 alltid är avsedda för funktionshindrade och det är en sådan plats hon har för att förklara det lite bättre.
vi fick från BVC, fick välja mellan libro å pampers samt modell..
Vi fick gratis blöjor åt Sofia från det att hon var 4 år.
Fick de via bvc & då fick vi även välja vilket märke vi ville ha (pampers eller Libero)
Nu har blöjorna kommit! Stod utanför dörren en dag, vilken service :)
TAck alla för att ni tog upp detta. Jag trodde inte det var förren hon fyllde 4 år och på bvc här sa dom 5 år. Till slut kom jag iaf till hab där det var 3 år som gällde. så nu kommer blöjorna nästa vecka!
Är det inte konstigt att bvc och hab hade två års skillnad?
Hej !
Min bonusdotter är autistisk och 17 år. Hon är hos oss varannan helg och bor hemma hos sin mamma övrig tid. Mamman får blöjor till henne via habiliteringen. Sist hade det blivit fel vid beställningen så hon fick för mycket och fick stapla hela garaget fullt och hon gav oss massor med förpackningar. Så det kan bli
/tomcar1
Meteon: alla barn med särskilda behov har rätt till 15 timmars avdrag på dagisräkningen, du måste bara få ett beslut av LSS-handläggaren på kommunen. Det gäller även om ditt barn skulle ha gått på en helt vanlig avdelning, det gjorde våran dotter med personlig assistent.
Angående blöjor så är det olika åldrar som gäller olika län. I vårat län gällde det 4 år men våran läkare sa att våran dotter som då var 2 år kommer ju att ha blöjor i många år så vi fick det redan då.
Nu ska vi också få gratis blöjor till vår dotter!!!! Här på hab i Malmö räknar dom med att barn i allmänhet använder natt blöja tom dom är 5 år gamla så för natten får vi inga( dottern är född i maj-04)Men en förbrukning på 4 blöjor per dag och för 3 månader framöver ska vi få till slutet på veckan. Sen fick vi inbokat ett möte på hab där dom ska ge oss lite tips på att pott träna henne. Detta har vi förstås redan gjort i typ halva hennes liv men utan resultat merän att hon tycker det är skoj....Men kanske kan dom komma med några bra ideér som man inte själv tänkt på.
Ok,ännu en gång: TACK TILL ALLA HÄR PÅ FAMILJELIV SOM SKRIVIT OM DETTA SAMT OM DAGISAVGIFTEN! Ni har besparat oss många kronor! TACK, TUSEN TACK!
Vi har gratis blöjor till vår dotter trots att hon bara är 1,5 år och har haft sen hon föddes, så det kan man få. Hon har en kort tarm, som inte tar upp vätska och näring så bra. Nu är det mycket bättre och hon bajsar bara ca 6-8 gånger per dag (när hon är frisk), men tidigare gck det åt ca ett litet paket per dag. Ojojoj vad dyrt det hade blivit om vi bekostat det själva....
Vi fick det via en stomiterapeut på DSBUS.
Här i Gbg så måste man ha en habplan där ett av målen är att barnet ska bli torrt under året. I vår habplan har vi inte det utan vi nämner där att vi ska försöka skapa medvetenhet om toalettbestyr och det räknas inte, så vi får inga gratis blöjor...
Vi har haft gratis blöjor till sonen i ett par omgångar. Då var han under året och sedan några månader framåt. Han har Hirschprungs sjukdom och DS och efter att hans stomi opererades bort så blev det en väldig åtgång på blöjor. Nu är han två år och har en normal konsumtion av blöjor.