Inlägg från: emilg |Visa alla inlägg
  • emilg

december pappa

Jodå, vi väntar vårt första barn till den 8: nov. Känns dock som att h*n kan komma närsomhelst nu! Enl. statistiken så är ju iaf jag pappa om 3-7 veckor. Igår byggde jag ihop spjälsängen och ställde den i sovrummet, så man börjar ju inse att det är allvar nu!

• emilg

Visst är det overkligt! Pratade med en polare häromdagen - han sa att det tog honom ett år innan han verkligen förstod att han var pappa. Hoppas att det går lite fortare för mig...

• emilg

Vi har faktiskt inte heller kollat kön. Vi vill spara på överaskningen, ha något att dividera om etc. Det är ju en jätterolig sak att prata med föräldrar om och så. Någon moster säger sig kunna se att det är en kille genom att studera frugans rumpa mm. Skitkul!

Vi har BF den 8 nov och jag har precis kommit fram till att jag är pappa om 2-6 veckor. TVÅ(!!!) till sex veckor... Hjälp, börjar pirra lite nu.

Hursomhelst så skall vi fira julen hemma i vår ensamhet. Normalt sett så har vi flängt runt över halva norden, men i år skall vi ta det lugnt!

• emilg

Vi har väl lyckats shoppa det mesta också. Och precis som fraksson så blir vi bortskämda - Karl-Astrid blir den första av den nya generationen i familjen. Alla är som galna!

Var med min mor på Ikea förra helgen för att skaffa spjälsäng. Kan inte förstå hur hon kan lägga drygt 2.000:- på Ikea för en säng till en krabat på 3 kg??! För den summan får man ju en bra 90-säng med alla tillbehör! Hursomhelst så kommer h*n att få sova i den där sängen tills h*n är 13... Och ja, jag är lite avundssjuk, för vår säng är inte hälften så skön.

Det är en j***a konsumtionshysteri runt tillskotten. En "normal" barnvagn kostar ju mer än min första bil... Allt skall vara trendigt, ha rätt färg och utstråla en viss livsstil etc. Jag anstränger mig för att inte hoppa på det tåget nu, för förr eller senare faller man väl dit ändå. Och nej, jag röstar inte rött...

• emilg

Lite kul att damerna kan sova över huvudtaget... Frugan somnade med magen mot min höft häromdagen - hon snarkade gott men Karl-Astrid var det sån fart på att h*n höll mig vaken!

• emilg

Hej!

Vi skaffade bilbarnstol idag, vi med. Men vi hyrde en av NTF - 300 spänn för nio månader. Stolen är helt ny och skall vara en av de säkraste (enl. NTF). Halvt fantastiskt tycker jag!

Nu är den tydligen fransktillverkad, så man kan ju lugnt säga att det är ett litet IQ-test att montera den...

Någon skötmöbel blir det inte - frugan är yogagury och påstår att det bästa är att sitta på golvet i skräddarställning. För hennes viga leder, ja! För en annan så blir det nog lite värre...

Namn ja - vi är inne lite på samma spår som Läderlappen: Elias & Lovisa ligger nog höst på listan!

Vi lyckades även fuska oss in på Mölndal sjukhus idag. Vi bor ju i Göteborg så vi har det eller Östra sjukhuset att välja på. Man kunde inte boka tid för visning innan v. 34, och då var redan allt fullt. Som tur var så jobbar en släktning till en kollega där, så vi fick värsta lyxturen. Fick kolla allt och strosade runt i nästan en timme. Känns bra att veta hur det ser ut innan nedkomsten.

Imorgon startar vecka 38, så nu börjar det bli allvar. Fr.o.m imorgon så betecknas det som helt normalt med födsel.

• emilg

Ok, om tre dagar beräknas knotten komma. Och man kan inte ens ta en whisky för att lugna ner tankarna Måste ju kunna köra om det sätter igång... Börjar bli lite nervös! Har hursomhelst begärt att få ett eget munstycke till lustgasen, så det skall nog gå bra. Tänker hålla mig sittande så att jag inte slår sig i fallet när jag svimmar.

Frugan, som har varit hemma drygt en vecka, börjar krypa på väggarna nu. Nästan så att hon strök mina skjortor idag. Nästan... Hon har grejat lite mer i barnrummet - gjort potatistryck på gardiner (elefanter), sytt en tygblomma och dekorerat lite... Jag satte upp en gullig rullgardin häromdagen. Börjar likna ett barnrum nu!

Satt förut idag och räknade på när jag skall börja jobba igen efter pappadagarna. Kom fram till att jag troligen hinner jobba några dagar innan julledigheten börjar! Om jag måste jobba lite hemifrån under ledigheten (vilket är det normala) så kommer jag inte att behöva sätta min fot på jobbet mer i år. Har de tio pappadagarna + både semester och en hel del komp att ta ut.

Ser fram emot dagarna med frugan och knotton otroligt mycket!

• emilg

Hehe - det bästa är ju att man kan skylla div. inköp på tillskotettet! Fick köpa en juste systemkamera i somras och nu ett nytt objetkiv - måste ju kunna fota lillen. Och just det - en videokamera också

Har faktiskt inte gått loss på leksaker ännu. Carl-Astrid får dock ärva en del av oss, familj och bekanta. Tänkte försöka att inte hamna i leksaksfällan ännu...

• emilg

Mmm, är lite inne på ett Wiiiiiiiii... Ser så roligt ut!

Hade ett falsklarm precis. Frugan ringde mig, med gråten in halsen. Hon hade fått en rejäl värk och mådde "mysko" när hon var ute på stan. Satte mig genast i bilen och brännde gummi hela vägen. Visade sig ha gått över fort, så nu är jag tillbaka på jobbet.

Puh - trodde att det var dags. Kommer nog inte att lugna ner mig förrän det är över!

• emilg

Nope, inga nyheter så här långt! Om 2 timmar och 56 minuter har vi officiellt gått över tiden...

Nej då, ingen fara ännu!

• emilg

Nu börjar det hända grejer!

Kl. 01:30 började värkarna, och nu kommer de med 3 min mellanrum. Än så länge så gör de inte så ont, men de kommer med väldigt jämna mellanrum.

Vi har ringt och pratat med förlossningen och de tycker att vi skall vänta tills verkarna har ökat i styrka. Nu har vi kopplat in vår Ladytens, och det verkar fungera mycket bra. Väskan är packad, vi är vi gott mod och förhoppningarna är stora!

• emilg

Jaha, nu blev vi hemskickade för andra gången idag. Vi åkte in första gången vid tio. Då var hon öppen en cm och det fanns fortf. lite kvar av livmoderstappen. De kopplade upp magen och allt såg ok ut.

Vi åkte hem för att sedan återvända vid 14:00. Nu är hon öppen 2,5 cm och livmodertappen är helt borta. Alla värden var fortfarande bra, så vi blev hemskickade igen.

Nu stannar vi kvar tills dess att det blir för jobbigt. Skall försöka sova lite...

• emilg

Hej!

Nu har jag, min fru och vår son Elias kommit hem!

I lördags, kl. 22:42 kom han ut. Vikten var 3635 gram och han var 51 cm lång. Sötare pojke finns inte!!!

Förlossningen gick jättebra - vi kom in för sista gången kl. 19:00. Vattnet hade fortfarande inte gått, och då var hon öppen 2,5 cm. Vi fick ett rum med en gång, vilket var väl besytckat med lustgas. Lustgas is the shit!!! Det var det enda som behövdes. Vi hade även en TENS-apparat som gjorde susen i förarbetet hemma.

De första centimetrarna gick ganska sakta, så vi gissade att det hela skulle vara klart kring 05:00 nästa dag. Men plötsligt kännde hon att hon vill börja krysta i en värk. En sköterska kom in och konstaterade att hon var öppen 7 cm. Någon minut senare gick vattnet. Sen var hon helt öppen, och efter 4 krystvärkar kom Elias ut. Det var såååå skönt att det gick så fort!

Direkt efter ankomsten så fick han ligga på mammas bröst, medan jag klippte navelsträngen. Det känndes som att klippa i en gummislang.

Måste vidare nu, men jag återkommer med mer!

Världens lyckligaste pappa!

• emilg

Hej igen!

Förbered er (och framför allt era respektive) på att de första dygnen, innan bröstmjölken runnit till, kan vara ganska tuffa. Det har inte blivit mycket sömn.

Elias har krävt nästan 100% uppmärksamhet, framför allt amning. Då de inte får i sig så mycket råmjölk, så vill de äta desto oftare. Det går att luras med lillfingret ibland, men oftast är det bara mamma som kan hjälpa till.

Det jag har kunnat göra utöver vanliga hushållssysslor, är att byta blöjor & kläder etc. Så ta ett rejält tag i hushållet direkt när ni kommer hem grabbar! Detta är ett lätt sätt att få mamman att tycka att man är världens bästa make/pappa.

Igår kväll firade vi lite med champagne, Sprite (gissa vem som fick vad... ;-D) och ostbricka (frugan har verkligen saknat mögelostar) etc. Blir nog en cognac ikväll... Rajraj...

Jag är fortfarande världens lyckligaste pappa, om än något trött.

Vi hörs!

Svar på tråden december pappa