Inlägg från: Nessii |Visa alla inlägg
  • Nessii

Julgodis/mat å bak!!!

Jag har gjort en sats med wienernougat idag.. har inte en aning om hur de smakar för de ska stelna ett par timmar.. Men den varma choklad/nougatsmeten var god iallafall.. Här kommer receptet

Wienernougat
    Ingredienser:

250 g nougat
    125g mörk chocklad (jag brukar använda blockchocklad)
    100 g flagad mandel

Gör så här:

Rosta den fladade mandeln gyllenbrun i en torr stekpanna.

Fyll en kastrull till hälften med vatten och sätt i en glasskål som passar kastrullen. Bryt nougaten i bitar och lägg ner dem i glasskålen.

Finhacka den mörka chockladen och låt den smälta ner tillsammans med nougaten i vattenbadet. När chockladmassan är flytande blandar du ner den rostade mandeln.

Häll massan i en avlång form som du klätt med bakplåtspapper. Vik ner bakplåtspappret så att det omsluter chockladmassan. Låt stelna några timmer, gärna till dagen efter, innan du skär wienernougaten i bitar

TIPS: Om du inte vill använda dig av mandel kan du gärna variera wienernougaten tex med cashewnötter, jordnötter, pinjenötter eller ngt annat som du gillar.

• Nessii
    Losam skrev 2007-12-06 21:08:10 följande:
    Hur är det med knäck, kan man frysa in dem?
    Japp knäck går att frysa.. Tina upp den långsamt.. eller vad fasen den går att sulta på direkt från frysen också..
  • Nessii

Rocky Road
    Förberedelsetid: 10 min
    Färdigt på: 40 min
    Ingredienser
    12 kakor
    600 600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
    2 2 påsar dumlekola
    2 2 nävar mini marshmallows
    3 3 dl salta jordnötter
    1 1 dl skalade pistagenötter

Gör så här
    1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

• Nessii

Mariannetryffel

ca 50 st

2 dl vispgrädde

200 gr mörk blockchoklad

200 gr ljus blockchoklad

150 gr mariannecrush ( 1 påse )

Kakaopulver

* Koka upp grädden.Tillsätt chokladen i bitar.Låt dem smälta och blanda jämnt.Låt blandningen svalna.Blanda i mariannecrush.Låt blandningen stelna i kylen minst 2 h. Ta små klickar av blandningen med sked och rulla dem till kulor med händerna.Rulla slutligen kulorna i kakao.Placera kulorna i små godisformar. Förvara svalt.

• Nessii

Snöbollar
    1 Portioner

1/2 dl Vispgrädde
    1 1/2 tb Smör
    200 g Vit blockchoklad
    6 tb Kokosflingor
    1 dl Florsocker

Värm grädden i en kastrull tills den precis börjar koka. Rör ner smöret i grädden. Smält chokladen i vattenbad på spisen. Rör ner chokladen i gräddblandningen. Blanda i kokosen och rör ordentligt. Häll upp smeten på ett fat och ställ att stelna lite i kylen i 10-15 minuter. Forma små bollar av smeten och rulla dem i florsockret. Ställ dem i kylen så att de blir helt hårda. Förvara dem svalt.

• Nessii

Julgodis; Olika recept på "Snöbollar"
    Snöbollar (15-20 st) - vita chokladkulor

100 g vit choklad
    1,25 dl kokos
    knappt 1 msk pressad citron
    Garnering:
    kokos, strössel eller florsocker

1. Smält choklad i micro eller i vattenbad på spisen.

2. Blanda i kokos och den pressade citronen. Smaka gärna av så att du får lagom mängd citron i - dosera efter eget tycke och smak.

3. Ställ smeten svalt och låt den svalna något. Smeten får inte hinna stelna helt. Forma till små kulor .

Tips: Om du vill kan du rulla kulorna i kokos eller i färgglatt strössel. Det fungerar också bra att pudra på florsocker.

Förvara i kylen i tillsluten burk.

OBS! Receptet kan dubblas vid behov.

Snöbollar med kokossnö - julig och god efterrätt

Vaniljglass
    Sorbet
    3 dl vispgrädde
    Garnering:
    kokos eller vit choklad

1. Tag en skopa vaniljglass och en skopa sorbet och tryck ihop dessa. Forma till en "snöboll". (Funkar bäst om du har lite vatten på händerna.) Gör detta moment så snabbt som möjligt. Lägg sedan in snöbollarna i frysen på tallrik eller på smörpapper.

2. När snöbollarna är riktigt frysta igen tar du ut dem ur frysen och doppar dem i vispad grädde. Sätt därefter in dem i frysen igen.

3. Grädden blir hård och lite isliknande efter några timmar i frysen.

4. Servera på ett fat med kokos i botten. Gör du riktigt många kan du stapla dem ovanpå varandra vid servering. Strö gärna över riven vit choklad eller kokos.

Tips1: prova att blanda olika sorters glass och sorbet efter tycke och smak.

Tips 2: Vill du undvika för mycket kladd? Ta bara en sorts glass och använd en skopa som formar glassen till en rund boll. Doppa därefter bollen direkt i den vispade grädden och sätt in i frysen. Ett litet enklare och snabbare sätt att få snöbollarna klara.

Tips 3: Vill du undvika vispgrädde kan du istället rulla snöbollarna i kokos och därefter sätta in dem i frysen.

Tips 4: Vill du göra en extra god efterrätt? Gör då en björnbärs- eller hallonsås till. Ta frysta bär och värm dessa - tillsätt lite socker och servera till. Smaskigt!

TÄNK PÅ! Dessa snöbollar måste förberedas i god tid i förväg!

• Nessii
    kidA skrev 2007-12-06 21:25:19 följande:
    på söndag ska jag ha födelsedagsmiddag här eftersom jag fyller på måndag. vad tror ni om den här t dessert?www.ica.se/FrontServlet&state=re...
    Mmmm den lät ju väldigt smarrig..

Ett annat tips är detta.. myyyycket god.. jag gjorde den för ett par veckor sedan. Gjorde 1,5 sats blev ca 6 portioner.

Saffranspannacotta med pepparkakssmul
    Ett recept ur Guldkorn

5-6 portioner

En fantastiskt god Italiensk gräddpudding som blir lite smalare med en lättare grädde

1 vaniljstång
    5 dl Mellangrädde
    2 kuvert saffran
    1/2 dl strösocker
    2 gelatinblad
    1 dl pepparkakor, krossade

Dela vaniljstången på längden. Koka upp grädde, saffran, vaniljstång och socker. Låt grädden sjuda i 15 minuter. Tag upp vaniljstången och skrapa ur den i grädden. Låt under tiden gelantinbladen ligga i blöt. Krama ur dem och låt dem smälta i den varma vaniljgrädden. Häll upp pannacottan i vattensköljda koppar. Låt stelna i kyl ett par timmar. Dekorera med pepparkakssmul
  • Nessii
    PennyJane skrev 2007-12-06 22:00:37 följande:
    Jag hade tänkt gör Rockt Road i kväll.. Handlade allt. Fast jag missade att det skulle vara 6 stycken kvalitétschokladkakor. Det blir ju huur dyrt  som helst!!
    Om du har ett ÖB eller Lidl i din närhet kan du gå dit o köpa skaplig kvalitetschoklad till ett vettigt pris. Lidl har en go 70% choklad även 60% till bra pris.. Bara ett litet tips..
  • Nessii
    inoka skrev 2007-12-06 22:05:08 följande:
    Måste man ha riktig kvalitetschocklad eller går det lika bra med marabous mörka till leias rocky road??
    Jag tror det går bra med den mörka chokladen från marabou, det hela är väl en smaksak... jag är ju i stort sett uppvuxen på blockchoklad o tycker att det är gott..

ÖB (I Skänninge) har Marabous mörka med pistagebitar för 10:-st jag tror den skulle passa bra.. blir lite extra krisp då..
  • Nessii
    kidA skrev 2007-12-06 22:09:31 följande:
    finns det ett ÖB i skänninge?
    Jajemen.. ett jäättestoort för de tar in varor från andra ÖB också och säljer som outlet + att de har mängder med gamla militärpryttlar.. + det vanliga sortimentet.
Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!