Inlägg från: Nessii |Visa alla inlägg
  • Nessii

Julgodis/mat å bak!!!

Anniz 1983 skrev 2007-12-08 19:52:48 följande:

Har inte läst igenom hela tråden men här kommer ett recept!!!Mandelnougat250 g nougat150 g mörk blockchoklad 100 g mandelspånknäck eller ischokladformarSmält chokladen tillsammans med nougaten i ett vattenbad.Rosta mandelspånen i ugnen på 200 g i ca 2-4 min, tills de blir gyllenbruna " ha koll, bränns lätt"Blanda sedan mandlen med chokladen & lägg i formarna. " förvaras kallt"Supergoda, speciellt för de som älskar nougat
    Detta är ju samma recept som jag gjorde häromdagen men jag hällde allt i en form o skar sen bitar av det.. I mitt recept kallades det för wienernougat.
  • Nessii
    Helen72a skrev 2007-12-09 18:41:27 följande:
    table spoon = matsked
    Jo tb är tablespoon alltså Matsked i svenska mått mätt.. egentligen ska det stå Tbs=tablespoon..

Jag glömde bort att förklara det massor med sidor bort.. Sorry..
  • Nessii
    dollheart skrev 2007-12-10 16:59:15 följande:
    Jag har en fråga till alla er som gjort vit chokladtryffel Tror ni att det är OK om man har i lite vodka i chokladsmeten,som en liten smaksättare? Tycker att vit choklad inte är så gott i sig
    Det är okej att ha lite alkohol som smaksättare i vita chokladen.. MEN jag skulle nog inte ta vodka, det är för mycket ren spritsmak på den.. Ta då istället något som är smaksatt tex bayles(stavningen) kaffelikör av någe slag, rom, eller något annat gott.

Annars går det att riva lite citron eller limeskal eller apelsinskal o smaksätta med
  • Nessii
    sarahl skrev 2007-12-13 10:16:14 följande:
    Funderar på dessa rocky kakor till helgen, vi får se, men 600 g choklad det är ju as mycket, hur myånga kakor blev det?
    Du behöver ju inte göra dem så stora för de är ganska mastiga med alla saker som är i. Jag skar mina bitar ca 3x3 cm. Bättre att de är små så att man kan ta ett par stycken. Jag fick nog till en 75-80 bitar på min sats som jag gjorde.
  • Nessii
    snusfia skrev 2007-12-13 19:17:41 följande:
    hur förvarar man hembakta pepparkakor bäst så dom inte blir alldeles mjuka?tätsluande plastburk? plastpåse? typ plåtburk som dom finns i när man köper i affären?
    Förvara pepparkakorna torrt. En bra burk med tätt lock i skafferiet. Jag har märkt mest att mina pepparkakor har blivit mjuka då de jar varit dekorerade med kristyr.. jag har förmodligen haft för mycket vätska i kristyren o det har gjort kakorna saggiga.
  • Nessii
    dollheart skrev 2007-12-14 13:50:16 följande:
    Hej tjejer!Jag hade tänkt göra en hel del olika tryfflar och ge bort i julklapp,men problemet är att jag inte vet hur jag ska förvara dom.Vill så gärna göra en egen påse av cellofan, men jag har ingen aning om hur man gör.Så om det är nån där ute som vet så får ni jättegärna säga till
    När jag har gett bort godis i cellofan så klipper jag ut en stor fyrkant med cellofan lägger fyrkanten i en form så att den ramlar ner lite.. fyller den med godiset o sen knyter jag ihop det hela som en liten säck med paketsnöre... hur enkelt som helst.
  • Nessii
    Kaldorei skrev 2007-12-14 16:22:46 följande:
    men så kom jag på att vi ju faktiskt har en teflonwokpanna, dvs en stekpanna emd lite högre rundade kanter, undra om det går att koka i den?? nån som provat eller tror sig veta hur det kan funka??**
    Jag tror det kommer att gå alldeles utmärkt att göra knäck i en sån panna.. Knäcka på du.
  • Nessii

Mrs Kaffelatte skrev 2007-12-15 19:38:02 följande:

Ingen som har något tips på vad man kan använda i stället för daimen???
    Daimen?? Vilket recept syftar du på nu??
  • Nessii

Mrs Kaffelatte skrev 2007-12-15 21:35:00 följande:

Nää jag menar ju dumlen... Blonda jag..Rocky road menar jag med...
    Pollygodisar går kanske bra.. lite likt marsmallows kanske. Annars går det väl att peta ner vad som man tycker är gott. Eller helt enkelt strunta i dumlen
  • Nessii
    Gummisnodden skrev 2007-12-19 20:52:03 följande:
    Gjorde smörkola nyss och de stod att den ska koka 15-20 minuter, men min kola klarade kulprovet redan vid 8 minuter! så ja ällde av den då, va de dumt? Skulle ja kokat minst 15 min? Kan man låta kolan stelna i kylen eller måste de va i rumstemp.?
    Det beror väl mycket på hur stor kastrull du hade när du kokade kolan.. Stor kastrull = kort koktid, liten kastrull= längre koktid.

Du kan låta kolan stå i kylen när den stelnar. MEN det är inte så bra att ställa in varma saker i kylen för den värmer upp kylskåpet så den övriga maten kan "må dåligt". Om du har en balkong eller altan ställ ut den där i stället..
  • Nessii

Det var någon som frågade efter En tryffel med Turkisk Peppar för ett tag sen (kommer ej ihåg vem) Jag har nu hittat receptet i en tidning.

Festlig Tryffel
    ca 20 små tryfflar.

200 gram Ögon Premium 70% mörk choklad
    1 dl vispgrädde
    0.5 dl krossad Fazer Tyrkisk Peber
    Flingsalt av god kvalitet

Gör så här
    Hacka chokladen och lägg den i en bunke, koka upp grädden och slå den över chokladen. Rör tills allt är smält och blandat sig väl. När tryffelmassan svalnat något blanda i Tyrkisk Peber och slå upp i en form klädd med plastfilm. Låt tryffeln stelna i kyl över natten och skär den sedan i små fyrkantiga bitar. Dekorera varje tryffelbit med en saltkristall vid servering.

• Nessii
    TereseA skrev 2007-12-19 21:58:17 följande:
    Någon som gjort Leilas Jul smörkola här..den med choklad alltså..Undrar om ni vet om man kan olja in en avlång sockerkaksform till kolan..Någon som provat det..ska göra smörkolan..
    japp det går.. jag gjorde det o det funkade utmärkt.. fick skära lite med en kniv längs med kanterna o dunka till ordentligt i skärbrädan så lossnade hela "kolakakan"
  • Nessii
    Gummisnodden skrev 2007-12-19 21:11:49 följande:
    okok tack, den är inte så varm längre nu, men fortfarande inte stelnat.Hur lång tid brukar de ta?Kokade i en gryta, vet inte hur många liter den rymmer. Normal stor e den iaf ;)
    min stelnade nog på ca 45 minuter. jag ställde den ute i ca 2-3 plusgrader.
  • Nessii
    SnuttanSnuttan skrev 2007-12-20 08:02:20 följande:
    Nån som vet nåt "julbak" man kan göra endast med basvarorna hemma ? (ägg,socker, kakao, vaniljsocker, mjöl, smör, bakpulver..)Är så sugen på att baka! :D
    En sockerkaka, muffins... om du har lite kanel så kan du dutta i det också.. blir ju lite juligt.
  • Nessii
    sofiemalmö skrev 2007-12-21 15:43:09 följande:
    läste nu bak i tråden att smörgåspapper och bakpapper inte var samma sak, åh om jag bara hade tänkt på det tidigare!! Vad pinsamt, jag som gett alla dagisfröknanrna detta i hemmagjorda strutar med spets, band och etiketter.....:o(
    De får göra som jag o min syster fick göra för många år sedan när vi hade hällt knäck i helt värdelösa knäckformar, knäcken ville inte lossna från formen .. Slänga in hela knäcken i munnen o sulta av pappret.
  • Nessii
    TezzyBump skrev 2007-12-22 18:35:09 följande:
    jag vill ha en fräsch och frisk/söt dessert till julafton.. hade tänkt mej ngn cheesecake(frusen) eller pannacotta?några tips?
    Detta är jättegoooott.. Gjorde det för ett tag sen o det blev succe..

Saffranspannacotta med pepparkakssmul
    Ett recept ur Guldkorn

5-6 portioner

En fantastiskt god Italiensk gräddpudding som blir lite smalare med en lättare grädde

1 vaniljstång
    5 dl Mellangrädde
    2 kuvert saffran
    1/2 dl strösocker
    2 gelatinblad
    1 dl pepparkakor, krossade

Dela vaniljstången på längden. Koka upp grädde, saffran, vaniljstång och socker. Låt grädden sjuda i 15 minuter. Tag upp vaniljstången och skrapa ur den i grädden. Låt under tiden gelantinbladen ligga i blöt. Krama ur dem och låt dem smälta i den varma vaniljgrädden. Häll upp pannacottan i vattensköljda koppar. Låt stelna i kyl ett par timmar. Dekorera med pepparkakssmul
  • Nessii

Ett litet tips... Jag hatar att dutta i knäcksmeten i de usla små formarna för de välter alltid eftersom jag har så mycket mandel i... Sååå ta småkaksformar o fyll knäcksmeten i. Det blir mycket knäck så man har munnen full ett tag framöver. Men man slipper att svära o bränna sig på varm knäcksmet.

• Nessii
    bimmer skrev 2007-12-23 19:16:28 följande:
    TRor ni man kan smaksätta snöbollarna med saffran eller blir det "konstigt" med kokosen då? Rent smakmässigt tänker jag nu
    Det tror jag går utmärk... cocos har ju en snäll smak som gifter isg väl med saffranen.
  • Nessii
    Pasadena skrev 2007-12-23 20:39:47 följande:
    Varför smälter mina tryfflar?!! Ställde in smeten i frysen så den blev stel och när jag nu rullar dem så smälter de bara ner i en liten hög
    För mycket grädde o för lite choklad kanske..... Jag brukar också misslyckas med mina tryfflar så nu har jag gett upp... Ska det komma in tryffel i vårt hus så ska det köpas färdiga.
  • Nessii
    Pasadena skrev 2007-12-23 20:44:15 följande:
    Men jag gjorde samma recept igår och det gick superbra! UGGG
    jaa då var det ju konstigt... har tyvärr inget svar på den frågan..
Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!