• Kallemero79

Julgodis/mat å bak!!!

Jaha...då är det dax å börja...
    Hittade en fantastisk sån har tråd förra hösten, inför julen...Alla hade så himla mycket gott å tipsa om. Så nu tänkte jag starta en, ko igen nu allihop. All era bästaste tips på godsaker inför julen!!! Å advent!

ps. jag gjorde jättemycket av de godsakerna som jag fick tips om förra året, det lilla kruxet var att när julaftonen väl kom så låg jag på förlossningen å födde vår lille jultomte

• Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!
  • Sesamfrö

Ni stal jag några recept

Och jag kan dela med mej själv av nått gudomligt gott!

Skrabelucker!

1 ägg

1 dl socker

3 dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

3/4 dl mjölk

Fett till stekning.

OBS: Svag värme i stekpannan. Ha på trean

"Doppas" i socker

~ Mammas prinsessa~
  • Zimlis

Okej ett superenkelt godis då.

Mandel som man skållar och skalar. Sen rostar man dom i ugnen.
    Hackar sönder och lägger i en skål.
    Smälter Marabou mjölkchoklad (man kan blanda i lite mörk oxå om man vill)

Öser på chokladen över mandelkrosset och rör runt, sen är det bara att klicka upp i lagom stora munsbitar på en plåt klädd i bakplåtspapper.

Ställ i kylskåpet och när det stelnat är det bara att lägga i burkar.

• lollsanT

Kan bidra med fruktkakan som jag brukar göra till jul =)

Engelsk Fruktkaka

50gr aprikoser (kan bytas mot större mängd av någon annan frukt)
    50gr cocktailbär
    50gr russin
    50gr syltade apelsinskal
    50gr suckat
    ½dl konjak
    225gr smör el. margarin
    2½dl socker
    4 ägg
    4½dl vetemjöl
    1tsk kanel
    1tsk ingefära
    ½tsk kryddnejlika
    50gr hasselnötskärnor

Hacka aprikoserna grovt. Blanda med cocktailbär, russin, apelsinskal, suckat och konjak. Låt dra 1 timme.
    Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget under vispning.
    Blanda mjöl, kryddor och hackade nötter med fruktblandningen så att frukten blir mjölad. Rör ner i smörsmeten.
    Häll smeten i en smord och bröad form.
    Grädda i nedre delen av ugnen i 175grader, ca 1tim och 45 min (men håll koll på kakan så den inte blir bränd, ev. får man lägga alu.folie över om den blir mörk).

• elia82

Nogatrulle:

Kavla ut valfi mängd marsipan eller mandelmassa, hyvla (med osthyvel) över nogat så det täcker hela marsipanplattan. Rulla ihop som en rulltårta. Skär i bitar.

Ett tips!
    Blanda nogaten med finhackade fikon om du gillar fikon.

Alicia 041214 och Samuel 061128
  • Marlie87

Åh vilken mysig tråd! Ska lusläsa den vid senare tillfälle när dottern ger mig tid att sitta vid datorn :) Har bestämt att jag "jula" en massa iår, när man ändå är hemma mamma-ledig och har all tid i världen :)

• Nanniz79
    mooogn skrev 2007-10-22 19:28:00 följande:
    Min favorit från förra året (och Årets juklapp ):Saffransbiscotti (från tasteline.com)2 stägg1,5 paketsaffran100 gsötmandel100 gsmör1 dlsocker4 dlvetemjöl1 tskbakpulverTillagning: ca 40 st1. Hacka mandeln grovt.2. Vispa ihop saffran och ägg, tillsätt rumsvarmt smör och socker till en porös smet.3. Blanda ner hackad mandel, vetemjöl och bakpulver till en jämn och ganska kletig deg.4. Fördela smeten i tre längder på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 15 minuter. 5. Låt kaklängderna svalna något och skär dem på snedden i ca 2 cm breda bitar. Sätt in dem i ugnen igen för att torka mitt i ugnen i ca 1 timme i 75 grader varm ugn.
    tror du man kan ha marmelad till dessa skorpor?
    Eller är de som kakor
  • lotta78

jag gjorde dem igår, supergoda!! De är mer som kakor, men du kan säkert ha marmelad till. Tror att de skulle vara goda att doppa i glögg..mmm fast kaffe var också gott!
    Tack för ett gott recept mooogn!!

• Hanniz

Nu måste jag passa på att fråga angående dessa intressanta saffransbiscottis =)

Kikade lite på tasteline.com där receptet kommer ifrån men där ser de väldigt ljusguka ut, alltså inte alls saffransgula!

Hur blir de? Funderar på om de ska bli lite julklapp till vissa i år med lite cellofan och rött band tillsammans med lite hemmalagade tryfflar och kolor.... *mmmmm*

• lotta78

mina blev saffransgula, jag tog 2 påsar saffran.. de doftar helt ljuvligt!! tror att de skulle passa jättebra som julklapp!

Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!