• Kallemero79

Julgodis/mat å bak!!!

Jaha...då är det dax å börja...
    Hittade en fantastisk sån har tråd förra hösten, inför julen...Alla hade så himla mycket gott å tipsa om. Så nu tänkte jag starta en, ko igen nu allihop. All era bästaste tips på godsaker inför julen!!! Å advent!

ps. jag gjorde jättemycket av de godsakerna som jag fick tips om förra året, det lilla kruxet var att när julaftonen väl kom så låg jag på förlossningen å födde vår lille jultomte

• Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!
  • drummelfjollan

okej då börjar jag!!
    Ljusa karameller
    4 dl grädde
    4 dl mjölk
    8 dl strösocker
    knappt 1 msk kakao
    en klick smör
    Ska kokas LÄNGE. tills smeten delar på sig. häll upp i långpanna. skär rutor.

Jätte goda men hittils har jag inte lyckats få dem så goda som mormor men det kommer hoppas jag!!

• drummelfjollan

"julgott"
    200 g marabou mjölkchoklad
    75 g mörk choklad
    50 g havre kakor
    2-3 dl rispuffar
    100 g mashmallows
    25 g smör

Smält smör och choklad i vattenbad. krossa havrekakorna, klipp mashmallows i småbitar. blanda samman allt och lägg på en plåt, in kylen. skär sedan i bitar..

• Googels

Jag har fortfarande kvar min lapp med vilket julgodis jag skulle göra förra året, och tänker nog göra samma i år igen.

Ska leta reda på boken jag tog de flesta recepten från imorrn och skriva in dem här.

• Linsenstinsen

Ett väldigt enkelt tips utan att baka eller nåt är ju peppar kakor med mögel ost!!! För de som får äta sånna ostar då =(

Ser är ju marsipan doppat i choklad sååå gott!

• Linsenstinsen

Detta receptet hittade jag och det ska iaf jag prova =)

150g mörk blockchoklad

0,75 dl vispgrädde

1 msk smör

1 tsk snabbkaffe
    Kakao

Tillagning:

1. Smält chokladen i vattenbad eller mikro. Låt grädde och smör precis koka ihop.
    Blanda kaffepulvret med gräddsmeten. Blanda gräddsmet och choklad under kraftig vispning. Låt tryffeln svalna.

2. När tryffeln är lagom mjuk, spritsa ner den i små pappers- eller metallformar. Pudra slutligen över kakaopulvret.

• Aunt Molly

Åh, jag har också börjat planera julbak och godis! Tyvärr ska vi flytta månadesskiftet november/december så det gäller att planera bakandet! Lussekatter är ett måste tycker jag och de ska finnas till 1:a advent! Jag gör inte alltid pepparkakor, men däremot nötkakor och bondkakor.

Jag brukar också göra marsipankulor doppade i choklad, men innerst brukar jag ha en boll av nogaut. Alltså gör små nogautbollar, rulla in dem i marsipan och doppa i smält choklad! Jättegott!

Återkommer med mina favorit-fudge-kola-godisar när jag rotat fram receptet.

Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!