• Smullan

Bidrottninggele

Hallå

En varning

Har man endometrios ska man kankse inte ta bidrottningsgele.. det har jag läst i en bok.. Den höjer ett ämne i kroppen kommer ej ihåg vilket nu.. men vi som har endo har oftast för högt sådant ämne...
    Bara en varning.. mina bidrottningsgele kapslar står kvar i skåpet.. vågar inte.

• Smullan

Nu ska vi se.. jag har hämtat boken..

Japp det är fytoöstrogen... östrogen.

Boken heter: Förbättra din fertilitet av Camilla Porsman och dr Paul S.L Tseng..
    Mycket bra bok...

• Smullan

Nu säger jag ju inte att det är så att man inte ska ta det... men har man redan ett för högt värde av just östrogen, vilket man ofta har vid endo.. jag vet inte om jag har för högt värde.. Men jag vågar inte äta dem.. man kanske kan äta varannnan dag eller nått..

Jag vet  inte... Det är ju lite upp till var och en..

Dimitra
    Jag tyckte boken var bra... det gick upp ett och annat för mig.. Varför tyckte du dem var skrämmande..

• Smullan
    Dimitra skrev 2007-11-02 14:45:41 följande:
    Författaren har ju listat upp flera olika parametrar som kan påverka fertiliteten och jag tyckte att nästan allt stämde in på mig mer eller mindre Nu är det längesedan jag läste den så jag kan inte ge något konkret exempel men då kändes det som att allt var emot mig. Ålder, vikt, matvanor etc etc.
    Jaha.. nu skrattar jag lite.. så kände jag med.. Hon går rätt hårt mot rökning... och jag har rökt nu fram tills 3 månader sen.. nu är jag helt rökfri... JIPPI...

Jo, det är mycket som stämde in på mig med,,, jag tänkte att jag kommer aldrig få barn, sen tänkte jag att nu jävlar ska jag motionera och äta massa sunt... hur länge höll det.. en vecka tror jag..hihihi

Men man fick sig en tanke ställare...
  • Smullan

Dimitra

Haha... ja nu vet jag ju inte hur gammal du är man jag är snart 30 + 1..
    Fisk och skaldjur ja.. det äter jag, fast ganska dålig på det. *Men jag äter omega - 3 kaplsar.. och det hjälper ju inte..
    Men därimot tror jag att stress, övervikt och rökning ger sämre resultat.. Vi har precis misslyckats med vårt första ivf....
    Jag har ej ÄL.... vad är erat problem... nått mer förutom vikten..
    Kram

• Smullan
    Dimitra

Jo, det ska vi göra, vet inte riktigt när bara.. Måste få landa. Några dagar efter tant röd kom så berättade 6 st utav mina väninnor att de ska ha barn.. Jag hamnade i chock.. eller som  min kurator sa.. i en Akut kris.
    jag bara grät och det gör jag än idag, har bara gått några veckor. Men det blir bättre..
    Det värsta är att jag inte kan vara glad för deras skull... visst jag är glad att de slipper genomgå det vi har gjort/gör.

Men hur länge har ni försökt?
  • Smullan
    Dimitra

Åhh hur många år blir det .. jag räknar inte så.. vi har snart försökt i 3 år... så det är ju nästan samma..
    Men vi har inte förökt varje månad, nu har vi inte haft 6 sen i augusti tror jag.. vi började med ivf den 3 sep...
    Men det tar ju nästan död på allt 6 liv....

Var kommer du ifrån??

Jag kommer från de mörka småländska skogarna..... Nässjö. Vi går på RMC i Linköping.
  • Smullan
    anb skrev 2007-10-04 18:15:12 följande:
    Någon som vet när bästa dagen innan ägglossning det är bäst att börja ta bidrottniggelen?Jag gjorde en abort för 4 mån sedan, okej nu har jag fått veta att jag har endometriosa och ångrar mig ganska mycket:(Någon som harnågra tips?
    jag var inne och läste på din pres... det verkar ju som du velat ha barn.. men varför gjorde du abort och nu 4 mån senare vill du ha barn....
    Vet inte men du kanske borde vänta några år..... tills du reder ut hur du vill ha det....
    Bara min tanke... som själv försökt så många år....
  • Smullan

Dimitra

Du har inget att vara rädd för... det var väl ingen dans på rosor, men det var Ok.

Jag hade inte så mycket biverkningar.. tyckte det var mest jobbigt med att hålla alla tider.. man ska ta nässprayet tre gånger per dag.. eller jag skulle, det är olika,,

Äggplockningne var ju ingen höjdare... men jag överlevde. Inget att oroa sig över.
    Har ni lång väntetid i Umeå?
    Kram

• Smullan

Dimitra

Jag vet inte hur länge man måste ha försökt för att få hjälp här nere... ett år är det  i alla fall..
    Men hur många försök för ni genom landstinget??

Vi får 2 försök.... sen vill det till att man har pengar i plånboken..Förvånad

Svar på tråden Bidrottninggele