• Dimitra

Bidrottninggele

Smullan skrev 2007-11-02 12:25:24 följande:
    Den höjer ett ämne i kroppen kommer ej ihåg vilket nu.. men vi som har endo har oftast för högt sådant ämne... 
    Bidrottinggelé innehåller fytoöstrogener så det är kanske östrogen du tänker på?
    Jubel och jubileum! 30:e försöket...
  • Dimitra
    Smullan skrev 2007-11-02 14:32:22 följande:
    Nu ska vi se.. jag har hämtat boken..Japp det är fytoöstrogen... östrogen.

Boken heter: Förbättra din fertilitet av Camilla Porsman och dr Paul S.L Tseng..Mycket bra bok...
    Tycker mest att boken var skrämmande
  • Dimitra
    lovawille skrev 2007-11-02 14:34:38 följande:
    Är bidrottninggele och apiforce samma sak?
    Japp. Apiforce är märket på produkten och kapslarna innehåller bidrottninggelé.
  • Dimitra
    Smullan skrev 2007-11-02 14:41:44 följande:
    Dimitra
    Jag tyckte boken var bra... det gick upp ett och annat för mig.. Varför tyckte du dem var skrämmande..
    Författaren har ju listat upp flera olika parametrar som kan påverka fertiliteten och jag tyckte att nästan allt stämde in på mig mer eller mindre

Nu är det längesedan jag läste den så jag kan inte ge något konkret exempel men då kändes det som att allt var emot mig. Ålder, vikt, matvanor etc etc.
  • Dimitra
    Smullan - supergrattis att du blivit rökfri! Underbart!

Jag tog tag i vikten i februari och har slitit som ett djur men det går ju SÅ långsamt. Nu har jag lyckats komma upp till nedre gränsen för normalvikt så nu gäller det att åtminstone hålla sig kvar där

Hennes kostråd upplevde jag var fisk och skaldjur i mängder och i alla former. Hittade inga alternativ till det så jag som fisk- och skaldjursallergiker kände mig utdömd direkt. Man nu när jag har lite distans till boken så kan ju inte min barnlöshet bero på att jag inte äter sånt. Vegetarianer och de som tycker fisk är äckligt lyckas ju

Hur jag ska komma tillrätta med åldersdilemmat har jag inte kommit på än
  • Dimitra
    Smullan - jag är 32

Det är inget fel på oss enligt utredningen. Jag har ÄL och allt det där och läkaren trodde inte att vikten skulle vara ett problem. Men jag inbillar mig ändå att det kanske sätter käppar i hjulen fast det kanske bara är jag som vill få skylla på nått

Vi har fått remiss till IVF och väntar bara på att komma fram i kön. Tråkigt att ni misslyckades med första försöket. Ska ni göra fler?
  • Dimitra
    Smullan - vilken gräslig tajming och så många Jag förstår verkligen att hela världen rasade och att du inte kan glädjas med dem. Tycker inte att man ska behöva göra det heller om man inte orkar. Många, många kramar till dig

Vi är på försök 30. Trodde aldrig i min vildaste fantasi att man skulle komma upp till ens hälften av den siffran när vi startade.

Hur länge har ni försökt?
  • Dimitra
    Smullan - jag kan tänka mig att IVF-processen tar död på sexlivet, först försättas i klimakteriet med allt vad det innebär och sen pressa på med en massa hormoner och sedan förväntningar. Måste vara en känsomässig bergodalbana Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot det där.

Jag kommer från lappland ursprungligen så jag är också bekant med mörka skogar Just nu bor jag i Umeå och kliniken ligger också här.
  • Dimitra
    Smullan - hoppas att jag också slipper så mycket biverkningar, fast alla i hela världen är ju värt det bara man till slut får det man strävar efter.

Här är det 3 års egna försök om kvinnan är under 32 och 2 års egna försök om kvinnan är över den åldern. Sedan när remissen väl är utskriven så är det 3 månader till planeringsbesöket men sen drar det igång direkt. Vi fick remiss nu i september.
  • Dimitra
    Smullan - vi för 1 försök + eventuellt 1 FET. Tycker att det är så tråkigt att det inte är samma regler i alla landsting.

Hoppas att ni sätter den på försök nr 2
Svar på tråden Bidrottninggele