• anb

Bidrottninggele

Någon som vet när bästa dagen innan ägglossning det är bäst att börja ta bidrottniggelen?
    Jag gjorde en abort för 4 mån sedan, okej nu har jag fått veta att jag har endometriosa och ångrar mig ganska mycket:(
    Någon som harnågra tips?

• Svar på tråden Bidrottninggele
  • Smullan
    Dimitra skrev 2007-11-02 14:45:41 följande:
    Författaren har ju listat upp flera olika parametrar som kan påverka fertiliteten och jag tyckte att nästan allt stämde in på mig mer eller mindre Nu är det längesedan jag läste den så jag kan inte ge något konkret exempel men då kändes det som att allt var emot mig. Ålder, vikt, matvanor etc etc.
    Jaha.. nu skrattar jag lite.. så kände jag med.. Hon går rätt hårt mot rökning... och jag har rökt nu fram tills 3 månader sen.. nu är jag helt rökfri... JIPPI...

Jo, det är mycket som stämde in på mig med,,, jag tänkte att jag kommer aldrig få barn, sen tänkte jag att nu jävlar ska jag motionera och äta massa sunt... hur länge höll det.. en vecka tror jag..hihihi

Men man fick sig en tanke ställare...
  • Dimitra
    Smullan - supergrattis att du blivit rökfri! Underbart!

Jag tog tag i vikten i februari och har slitit som ett djur men det går ju SÅ långsamt. Nu har jag lyckats komma upp till nedre gränsen för normalvikt så nu gäller det att åtminstone hålla sig kvar där

Hennes kostråd upplevde jag var fisk och skaldjur i mängder och i alla former. Hittade inga alternativ till det så jag som fisk- och skaldjursallergiker kände mig utdömd direkt. Man nu när jag har lite distans till boken så kan ju inte min barnlöshet bero på att jag inte äter sånt. Vegetarianer och de som tycker fisk är äckligt lyckas ju

Hur jag ska komma tillrätta med åldersdilemmat har jag inte kommit på än
    Jubel och jubileum! 30:e försöket...
  • Smullan

Dimitra

Haha... ja nu vet jag ju inte hur gammal du är man jag är snart 30 + 1..
    Fisk och skaldjur ja.. det äter jag, fast ganska dålig på det. *Men jag äter omega - 3 kaplsar.. och det hjälper ju inte..
    Men därimot tror jag att stress, övervikt och rökning ger sämre resultat.. Vi har precis misslyckats med vårt första ivf....
    Jag har ej ÄL.... vad är erat problem... nått mer förutom vikten..
    Kram

• Dimitra
    Smullan - jag är 32

Det är inget fel på oss enligt utredningen. Jag har ÄL och allt det där och läkaren trodde inte att vikten skulle vara ett problem. Men jag inbillar mig ändå att det kanske sätter käppar i hjulen fast det kanske bara är jag som vill få skylla på nått

Vi har fått remiss till IVF och väntar bara på att komma fram i kön. Tråkigt att ni misslyckades med första försöket. Ska ni göra fler?
  • Smullan
    Dimitra

Jo, det ska vi göra, vet inte riktigt när bara.. Måste få landa. Några dagar efter tant röd kom så berättade 6 st utav mina väninnor att de ska ha barn.. Jag hamnade i chock.. eller som  min kurator sa.. i en Akut kris.
    jag bara grät och det gör jag än idag, har bara gått några veckor. Men det blir bättre..
    Det värsta är att jag inte kan vara glad för deras skull... visst jag är glad att de slipper genomgå det vi har gjort/gör.

Men hur länge har ni försökt?
  • Dimitra
    Smullan - vilken gräslig tajming och så många Jag förstår verkligen att hela världen rasade och att du inte kan glädjas med dem. Tycker inte att man ska behöva göra det heller om man inte orkar. Många, många kramar till dig

Vi är på försök 30. Trodde aldrig i min vildaste fantasi att man skulle komma upp till ens hälften av den siffran när vi startade.

Hur länge har ni försökt?
  • Smullan
    Dimitra

Åhh hur många år blir det .. jag räknar inte så.. vi har snart försökt i 3 år... så det är ju nästan samma..
    Men vi har inte förökt varje månad, nu har vi inte haft 6 sen i augusti tror jag.. vi började med ivf den 3 sep...
    Men det tar ju nästan död på allt 6 liv....

Var kommer du ifrån??

Jag kommer från de mörka småländska skogarna..... Nässjö. Vi går på RMC i Linköping.
  • Smullan
    anb skrev 2007-10-04 18:15:12 följande:
    Någon som vet när bästa dagen innan ägglossning det är bäst att börja ta bidrottniggelen?Jag gjorde en abort för 4 mån sedan, okej nu har jag fått veta att jag har endometriosa och ångrar mig ganska mycket:(Någon som harnågra tips?
    jag var inne och läste på din pres... det verkar ju som du velat ha barn.. men varför gjorde du abort och nu 4 mån senare vill du ha barn....
    Vet inte men du kanske borde vänta några år..... tills du reder ut hur du vill ha det....
    Bara min tanke... som själv försökt så många år....
  • Dimitra
    Smullan - jag kan tänka mig att IVF-processen tar död på sexlivet, först försättas i klimakteriet med allt vad det innebär och sen pressa på med en massa hormoner och sedan förväntningar. Måste vara en känsomässig bergodalbana Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot det där.

Jag kommer från lappland ursprungligen så jag är också bekant med mörka skogar Just nu bor jag i Umeå och kliniken ligger också här.
  • Smullan

Dimitra

Du har inget att vara rädd för... det var väl ingen dans på rosor, men det var Ok.

Jag hade inte så mycket biverkningar.. tyckte det var mest jobbigt med att hålla alla tider.. man ska ta nässprayet tre gånger per dag.. eller jag skulle, det är olika,,

Äggplockningne var ju ingen höjdare... men jag överlevde. Inget att oroa sig över.
    Har ni lång väntetid i Umeå?
    Kram

• Dimitra
    Smullan - hoppas att jag också slipper så mycket biverkningar, fast alla i hela världen är ju värt det bara man till slut får det man strävar efter.

Här är det 3 års egna försök om kvinnan är under 32 och 2 års egna försök om kvinnan är över den åldern. Sedan när remissen väl är utskriven så är det 3 månader till planeringsbesöket men sen drar det igång direkt. Vi fick remiss nu i september.
  • Smullan

Dimitra

Jag vet inte hur länge man måste ha försökt för att få hjälp här nere... ett år är det  i alla fall..
    Men hur många försök för ni genom landstinget??

Vi får 2 försök.... sen vill det till att man har pengar i plånboken..Förvånad

• Dimitra
    Smullan - vi för 1 försök + eventuellt 1 FET. Tycker att det är så tråkigt att det inte är samma regler i alla landsting.

Hoppas att ni sätter den på försök nr 2
Svar på tråden Bidrottninggele