• N66

St.Petersburg

Nån som vet hur man på lättaste sätt tar sig till St.Petersburg?? Ska helst inte kosta för mycket heller.

• Svar på tråden St.Petersburg
  • Squirl
    Meramat skrev 2007-11-14 20:57:46 följande:
    Hej,Vi är i läget att det blir både donerade ägg och spermier så då kanske Embryodonation är ett alternativ. Jag får intrycket att embrydonation är lite känsligt och kontroversiellt. Stämmer det?KramMM
    Allt som rör detta är kontroversiellt. Man får utgå ifrån sig själv och utforma sina värderingar utefter sin situation.
    Den som är emot ägg/embryodonation kanske inte känner till hur det är att inte kunna få det andra har gratis.
  • Titteviss

Jag upptäckte först när jag frågade min egen gynekolog här hemma om VUL inför behandlingen, att detta var kontroversiellt. Vederbörande gillade det inte alls och ställde motvilligt upp.

Det är så lätt för andra att tycka och tänka som aldrig suttit i vår situation och som omöjligt kan sätta sig in i hur det är att inte kunna få biologiska barn.

• simonetta

Hej
    Jag har världens gulligaste gynekolog som ställer upp i ur och skur,menhon har sagt till mig att det är så att läkare inte ska/får hjälpa till vid behandlingar som inte är tillåtna i Sverige.Och försklarat att därför vill hon inte att jag säger var jag går eller vad hon heter.Helt ok för min del och bra att hon förklarar.
    Simonetta

• Titteviss

Kul att höra att det empatiska och mänskliga läkare :)

• Primrose
    Titteviss skrev 2007-11-14 22:05:47 följande:
    Jag upptäckte först när jag frågade min egen gynekolog här hemma om VUL inför behandlingen, att detta var kontroversiellt. Vederbörande gillade det inte alls och ställde motvilligt upp. Det är så lätt för andra att tycka och tänka som aldrig suttit i vår situation och som omöjligt kan sätta sig in i hur det är att inte kunna få biologiska barn.
    Äggdonation är väl tillåtet i Sverige? Det finns en åldersgräns på 38-40 år vad jag vet men det är ingen förbjuden behandling. Eller har jag fel?
  • Squirl
    simonetta skrev 2007-11-14 22:18:26 följande:
    HejJag har världens gulligaste gynekolog som ställer upp i ur och skur,menhon har sagt till mig att det är så att läkare inte ska/får hjälpa till vid behandlingar som inte är tillåtna i Sverige.Och försklarat att därför vill hon inte att jag säger var jag går eller vad hon heter.Helt ok för min del och bra att hon förklarar.Simonetta
    Min gyn säger att när det gäller VUL för att titta på mitt myom är det sjukvård, trota att det är på begäran av min läkare i annat land. När jag av samma anledning bokar tid för att titta på slemhinnan får jag helt enkelt betala som en privatpatient, 400 kr.
    Fine för mig, jag är ingen snyltare och vill göra rätt för mig. Det är skönt att ha ett ställe att gå till.
  • Titteviss

ÄD är tillåtet i Sverige.

• Squirl
    Titteviss skrev 2007-11-14 22:59:08 följande:
    ÄD är tillåtet i Sverige.
    Ja, men jag är för gammal för sjukvården både när det gäller IVF och äd.
  • Primrose
    HejJag har världens gulligaste gynekolog som ställer upp i ur och skur,menhon har sagt till mig att det är så att läkare inte ska/får hjälpa till vid behandlingar som inte är tillåtna i Sverige.Och försklarat att därför vill hon inte att jag säger var jag går eller vad hon heter.Helt ok för min del och bra att hon förklarar.Simonetta
    Jag bara undrade över simonettas inlägg ang behandlingar som inte är tillåtna i Sverige. Eftersom ÄD är tillåtet borde ju läkarna inte behöva smussla. Jag har själv blivit rekommenderad av flera olika läkare att försöka med ÄD och fått namn på kliniker. Sedan vet jag inte om det kommer att uppstå några problem med översättning av recept och VUL i Sverige etc. Det hoppas jag inte.
    Vi åker i alla fall snart till AVA i Riga för en första träff ang. ÄD.

Ursäkta om det uppstod förvirring för att jag av misstag citerade Titteviss inlägg i stället för Simonettas.
  • kantarellkisse
    Nu hör jag inte hemma i ÄD egentligen men vill ändå kommentera detta. Läkarna får visst hjälpa till inför behandlingar som genomförs utomlands. Kanske är det så att de internt pratar om att det inte "ska" göras, det kan jag ju inte veta... Men denna uppfattning florerar bland svenska gyn, det märks jättetydligt bland de gynekologer som jag och andra kommit i kontakt med som ensamstående. De säger så lätt: "Det får jag inte hjälpa till med", vilket inte alls stämmer. De får göra alla undersökningar, och de kan skriva ut medicin. Allt inom högkostnadsskydden. Det är inte olagligt att åka utomlands för behandling, och därmed inte att hjälpa till runt detta. Det enda som är olagligt är att faktiskt genomföra behandlingen i Sverige.
Svar på tråden St.Petersburg