• sagabus

varför magpumpas vid snitt??

Hej, när jag läser en del berättelser om kejsarsnitt, akuta så framkommer det ofta att de måste magpumpa mamman innan. Vet ju att man ska vara fastande inför planerat snitt (ska själv ha planerat snitt i dec) men vad händer om värkarna börjar tidigare än det datumet man fått och man har ätit under dagen. Måste man magpumpas då?!? Det är min största skräck då jag har kräkfobi och skulle aldrig klara av en sån grej. Kan de söva en om de behöver magpumpa?

• Svar på tråden varför magpumpas vid snitt??
  • Långbenopluto

Jag akutsnittades kl 14.00 och hade ätit lunch kl 12.00 och jag magpumpades inte

Mamma till Marcus och Isak
  • sagabus

Ok skönt att höra! Tycker det låter fruktansvärt nämligen och har läst det flera ggr nu när jag läst förlossningsberättelser gällande snitt...då ofta akutsnitt. Hua.

• stina72

Jag fick ett akutsnitt där jag sövdes och behövde bara dricka nån vätska innan. Ingen magpumpning.

• EvaoAdam

Jag vet inte om man alltid magpumpas vid akut snitt, uppenbarligen inte såg jag just i inlägget ovan, men idén som jag förstått det är att man inte ska kräkas i sömnen då man är sövd och på så sätt kvävas. Alltså borde man inte så som jag fattar det magpumpas efter sövning, då själva poängen försvinner.

• M C Catta

Det är väl vid narkos som man ska ha fastat innan. Vid ett vaket snitt kanske det inte behövs? En chansning bara...

• EvaoAdam

Alltså inte magpumpas EFTER sövning...

• AnneSophie

Njä, jag har svårt att tänka mig det. Ju fler timmar det är mellan mat och snitt desto bättre, men det bör räcka med ett par timmar.

Jag åt vid 13 (omedveten om att jag skulle komma att snittas den dagen såklart) och fick besked om att det skulle bli akutsnitt samma dag klockan 15. Hade det varit superduperakut så hade dom kunnat snitta redan då, men det var mycket operationer den dagen och dom valde att vänta ett par timmar (för att det ansågs vara ok med ett par timmar) till och jag snittades sen på tidig kväll.

Du behöver inte bekymra dig om magpumpning.
    Även om värkarna skulle starta, eller vattnet gå, så tar det ju en stund oavsett.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • crash and burn

jag blev sövd och akut snittad... men jag har inte blivit magpumpad... har aldrig hört talas om det ens?

• sagabus

Ok tack för era svar. Ska ju ha ett vaket planerat snitt och hoppas såklart kunna gå tiden ut till det datumet. Men tankarna snurrar ju och man oroar sig för både det ena och det andra :)

På tal om att må illa...ni som hade vaket snitt, mådde ni illa nångång under snittet eller efter och vad brukar det bero på att man gör det? Blodtrycksfall har jag hört att man kan få under snitt men att de kan åtgärda det rätt så snabbt...

• Långbenopluto

Jag mådde jätteilla under snittet och var på god väg att kräkas..

Men då sa jag till och de gav någon dundermedicin i droppet och all illamående försvann

Mamma till Marcus och Isak
Svar på tråden varför magpumpas vid snitt??