• sagabus

varför magpumpas vid snitt??

Hej, när jag läser en del berättelser om kejsarsnitt, akuta så framkommer det ofta att de måste magpumpa mamman innan. Vet ju att man ska vara fastande inför planerat snitt (ska själv ha planerat snitt i dec) men vad händer om värkarna börjar tidigare än det datumet man fått och man har ätit under dagen. Måste man magpumpas då?!? Det är min största skräck då jag har kräkfobi och skulle aldrig klara av en sån grej. Kan de söva en om de behöver magpumpa?

• Svar på tråden varför magpumpas vid snitt??
  • sagabus

Ok den dundermedicinen ska jag absolut be om TIDIGT då ;) Usch...hatar verkligen att må illa. Får panik av bara tanken.

• ElinOlsson

Snittad två gånger, en sövd och en akut vaken. Har inte blivit magpumpad, men däremot ville de ha mig fastande vid det vakna. Kommer inte ihåg varför...

• Miiiaaa

Under narkos så kan maginnehållet stötas upp och göra att man får in det i lungorna.

Det är alltså för mammans säkerhet detta görs.

• Pirum

Till mig sa det att anledningen till att man ska vara fastande vid vaket snitt är ifall bedövningen inte skulle ta och de behöver söva en.

Jag mådde inte illa alls under snittet.

• sagabus

Ok ja det låter ju vettigt att man ska vara fastande vall man behöver sövas. Skönt att höra att några inte mått illa vid snittet :)

• Sportsterforever

Jag har gjort kejsarsnitt vaken. Men även om jag skulle vara vaken var det fastande mage som gällde.
    Efteråt gav de ngn stark injektion som skulle hjälpa livmodern att dra ihop sig o den medicinen gjorde mig illamående i ca 1 minut men som sagt det gick över jättefort. I övrigt var det en superbra upplevelse av kejsarsnittet för vår familj.

Lycka till med kejsarsnittet o bebisen!

• marjalena

Jag är snittad två gånger. Vid det akuta snittet blev jag magpumpad men vid det planerade snittet blev jag det inte.

• Funderaren

Jag hade planerat snitt, men vattnet gick några dagar tidigare, dock kom inte värkarna igång så de väntade tills det att det hade gått 5 tim efter det att jag hade ätit sist.

Ja jag mådde illa under snittet, när de höll på och kolla livmodern och sydde ihop mig, alltså efter att sonen kommit ut. Spydde som en liten gris, även om det nu inte kom något. Jättejobbigt var det, inte så lätt att kräkas när man är bedövad i nästan hela kroppen.

Huvudsaken är att man vet vad man menar!
  • snuttP

Urakut snitt och jag blev inte magpumpad.

• Tinsa

Jag tror att det är väldigt ovanligt att man magpumpar vid snitt. Antingen är det urakut, och då hinner man inte, eller så är det planerat eller "halvakut" och, som någon sa tidigare, så har man smält maten på bara några timmar så då behövs det inte.

Har jobbat extra på förlossningen och har aldrig varit med om att någon magpumpats.

Ang illamående så kan man be att få medicin mot det i förebyggande syfte.

• eyry

jag blev magpumpad, de vill inte att man får kemisk lunginflammation vilket kan hända. dock hade jag fastat ett antal timmar innan, men de gjorde det ändå. det gick bra, men var ju ganska obehagligt

om det är ett vaket snitt så gör de ju inte det

Älskar mina 2 prematurer
  • Belin

Har 2 snitt bakom mej. Ett akut och ett planerat. Vid det planerade fick jag inte äta eller drick något efter kl 24.00 på natten innnan snittet. Vid det akuta så hade ju förlossningen pågott så pass länge och det är ju inte precis så att man äter och dricker under dom kämpigaste timmarna... så magen är nog vanligtvis rätt så tom, om man inte måste snittas ganska tidigt i förlossningsskedet. För min del hade det i varje fall gått så pass många timmar att det inte blev någon magpumpning, det fanns ju liksom inget att pumpa ut....

• Belin

ja just ja... kanske mer svar till TS... jag kan tänka mej att dom stannar upp värkarna med brikanyl eller något liknande under några timmar så att det hinner gå så pass många timmar emellan att du inte behöver tänka på det.

• sagabus

TAck för era svar..det lugnar :)

• AHöst

Jag har gjort vaket snitt. En anledning till att det ocksa ar bra att fasta innan ar att det underlattar gassmartan efterat. Jag blev inte illamaende alls.

• Jessica24

Jag genomgick ett urakut kejsarsnitt (katastrofsnitt) och blev inte magpumpad.
    Har aldrig hört talas om att man blir det och för den delen hinner dom inte göra det vid ett urakut kejsarsnitt.
    Kanske är det annorlunda vid akuta snitt, då man har mer tid på sig?

♥ Victor 14/3-2006 + BF 14/1-2008 ♥
  • Bubbilub

Under mitt snitt sa de att man kan må illa om man får blodtrycksfall. Jag fick ett litet blodtrycksfall, men mådde inte alls illa under eller efter snittet.

• levelivia

Man magpumpar bara vid sovsnitt dvs. snitt i narkos. Anledningen är att man vill förhindra att maginnehållet (jodå, man har maginnehåll även om man varit fastande) kommer ner i lungorna om man kräks och då leder till kemisk lunginflammation. Men man måste inte alltid magpumpa. I vissa fall gör man istället "crush induktion" vilket innebär att man i samma ögonblick som man sövs blir "kvävd" runt halsen, dvs. att någon trycker hårt mot matstrupen för att förhindra kräkning uppåt. Jag blev sövd under mitt akuta snitt (som ej var ur-akut) och jag fick "crush induktion", de varnade innan jag somnade att "nu kan du känna ett hårt tryck mot halsen. Det är alltså lite olika hur man gör. Hur som helst så måste man göra ETT av dessa två alternativ innan man söver, oavsett om man fastat eller inte.

• Belin

Ahaaa... då har man alltså magpumpats alternativt "kvävts" fast inte varit medveten om det. Det står inget i journalen om att dom magpumpat mej i alla fall..
    Undra om det var den "kvävnings-grejjen" som man upplevde då... för jag minns att mitt i alltihopa (med första barnet) minns jag en stark känsla av att jag inte fick luft innan jag liksom försvann helt och hållet. Det kan ju ha varit det då. Det var bråttom bråttom

Svar på tråden varför magpumpas vid snitt??