Inlägg från: saxifraga |Visa alla inlägg
  • saxifraga

TTS

Vad man kan göra om TTTS uppstår är att operera moderkakan. Man går in med laser och bränner blodkärlen så att man på sätt och vis delar moderkakan så varje tvilling får sin näring oberoende av varann. Operationen medför risker, men de barn som överlever har färre hjärnskador än om man inte opererat. I Sverige görs dessa operationer endast på Huddinge sjukhus.

Man kan också gå in och upprepade gånger tömma hinnsäcken på fostervatten. Det ger inte lika bra resultat.

Läs mer här:
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx&epslanguage=SV

Jag går just nu på kontroll varje vecka för att bevaka ev tvillingtransfusion. Som jag förstått det finns det många olika stadier av transfusion, det finns lindriga former och allvarliga. Vi befinner oss på det lindriga stadiet tack och lov.

• saxifraga

Det är det vi hoppas med våra. Så länge båda växer i sin ordning och båda har lagom fostervattet och den store inte samlar vätska i magen är det nog helt okej. Blir det tomt med fostervatten i den ena och överfullt i den andra, då är det inte bra. Jag håller tummarna för er och era tvillingar!

• saxifraga

victory tilly: Huvva, vilken resa ni gått genom. Jag har tänkt tanken många gånger att vi kanske måste gå genom något liknande. Men nu efter de senaste kontrollerna så ser vi positivt och tror att allt kommer att gå bra. Skönt att höra att det gick bra för överlevaren. men det måste verkligen vara hur jobbigt som helst att förlora den ena. Stor kram.

Svar på tråden TTS