• Ellieott

hjälp! så otroligt förstoppad

Jag har så fruktansvärt ont i magen för jag är så fruktansvärt förstoppad! Finns det något jag kan göra med en gång för att kunna lätta på trycket lite? Har tagit inolaxol men det tar ungefär ett dygn innan det fungerar! Kommer inte kunna sova inatt med det här, och har ingen lust att åka till sjukhuset och f¨å lavemang....

• Svar på tråden hjälp! så otroligt förstoppad
  • neoaliya

Massera magen ordentligt. Speciellt på vänster sida, uppifrån och ner. Då kommer tarmarna igång.

• Fam Edbom

tugga masssa masssa tuggumi...

• Ellieott

nee kaffe vågar jag inte dricka nu för då blir jag hyper när jag ska sova...och massera magen är typ det enda jag gör. Det brukar hjälpa men inte idag...:/

• Snorky

psylliumfrön, katrinplommon, päron brukar hjälpa till... vet dock inte hur fort det går.

Mamma till buspojkarna Neo 050314 och Mio 061221
  • Miss Love

Att dricka varmt vatten, te eller kaffe kan också stimulera avföringen. Att äta katrinplommon kan vara bra. Drick mycket vatten, rör på dig, finns det något kvällsöppet apotek i närheten av dig? Åk då dit och köp snabbverkande lavemang.De ger effekt efter 5-15 minuter och suppositorier (stolpiller) inom en timme. Microlax och Resulax mjukar upp hård avföring som kan sitta som en propp i ändtarmen. Dulcolax, Relaxit och Toilax utlöser avföringsreflexen. Snabbverkande laxermedel kan användas av gravida (rådgör dock med läkare före användning av Toilax under de tre första månaderna av graviditeten). Dulcolax och Toilax är tarmstimulerande och kan vara vanebildande om du använder dem länge. Klyx utövar sin effekt genom att öka vatteninnehållet i avföringen. Hård avföring mjukas upp och därigenom underlättas tarmtömningen. Effekten inträder ca 5-20 minuter efter applicering.

• siamusen

sockerfritt godis och melon.

• emmalisa

Om du behöver riktigt akut hjälp med magen så instämmer jag med Miss Love och tycker du ska köpa snabbverkande lavemang. Jag råkar ut för samma sak som du med jämna mellanrum och det enda som hjälper med en gång förutom lavemang är katrinplommonjuice (finns i alla vanliga mataffärer).

Hoppas du mår bättre snart, vet hur jäkligt det är!

?*`?-» ?*`?-» mamma till Christoffer 900515 & Maja 070709?*`?-» ?*`?-»
  • Ellieott

det är verkligen jättebra tips. Inolaxolet hjälper jättebra, men inte så fort bara... ska köpa katrinplommonpuré imorgon. Tyvärr har jag inget av det ni skriver om hemma... åh det här är hemskt! Ska dricka varmt vatten dock, för kaffe vågar jag inte för då blir jag så pigg och te är ju förstoppande långsiktigt...

• NeA 84

att äta äpplen som inte riktigt är mogna sätter igång magen rejält. ger det till min son om han är trög i magen. efter en halvtimme kommer resultatet oftast.
    en rask promenad brukar få magen i arbete....kanske inte så kul nu så sent men.

Välkommen vår nya vovve AMANDA!!
Svar på tråden hjälp! så otroligt förstoppad