• Ellieott

hjälp! så otroligt förstoppad

Jag har så fruktansvärt ont i magen för jag är så fruktansvärt förstoppad! Finns det något jag kan göra med en gång för att kunna lätta på trycket lite? Har tagit inolaxol men det tar ungefär ett dygn innan det fungerar! Kommer inte kunna sova inatt med det här, och har ingen lust att åka till sjukhuset och f¨å lavemang....

• Svar på tråden hjälp! så otroligt förstoppad
  • PcoBella

hmmmm....prova ett gaaaamalt recept....

inte kul men hjälper snabbt...

ta en bit tvål (ja låter äckligt men funkar) och för upp...ja du vet vart...

Hjälper garanterat!!

• NeA 84

om du ofta är trög i magen så tipsar jag om att köpa lactulos recip på apoteket. det tar man dagligen. det gör avföringen mjukare å så....

Välkommen vår nya vovve AMANDA!!
  • Snorky
    NeA 84 skrev 2007-10-05 22:11:43 följande:
    om du ofta är trög i magen så tipsar jag om att köpa lactulos recip på apoteket. det tar man dagligen. det gör avföringen mjukare å så....
    fast det är sååå äckligt, tog det halva min första graviditet. Men med tvåan klarade jag inte av det längre, då tog jag en msk psylliumfrön i ett glas vatten dagligen, det gav samma effekt!
    Mamma till buspojkarna Neo 050314 och Mio 061221
  • NeA 84

jo, de ger samma effekt. lactulos kan man blanda i saft eller liknande. men det smakar mest sött ändå.
    själv klarar jag inte av fröna i vatten. dom blir så slemmiga. *urk*
    men man kan ju ha psyliumfrön på flingor, yoghurt, fil mm. till frukosten.

Snorky skrev 2007-10-05 22:15:18 följande:
    fast det är sååå äckligt, tog det halva min första graviditet. Men med tvåan klarade jag inte av det längre, då tog jag en msk psylliumfrön i ett glas vatten dagligen, det gav samma effekt!
    Välkommen vår nya vovve AMANDA!!
  • Annica med A 03 och L 05

Cedelax! Det brukar finnas i vanliga livsmedelsaffärer... eller jag vet inte om det finns längre, men jag hade problem med förstoppning till och från under mina graviditeter, och det ordnade alltid till sig med Cedela. Det tar 1-4 timmar innan det "verkar". Har ni nån nattöppen butik i närheten? Bör finnas på hälsokost eller liknande. Det är ett pulver som liknar samarin. Lycka till!

• Trynträ

Katrinplommon men häv inte i dig för många på en gång för då kan du få ont i magen. Max 5 skulle jag föreslå. Och drick mycket vatten.

• Kary

Varför blir du så förstoppad? Du säger att det hänt flera gånger? Viktigt med mycket vatten och fibrer till vardags. För att förebygga alltså.

• babyassistans

Hej!

Läkerol är väldigt lösande...står t.o.m att inte inta för många på asken!!!

• Heranell

Sockerfritt godis (typ Läkerol) blir jag bara extremt fisig och uppblåst av! Har också en problemmage...

Du kanske dricker för lite vatten? När jag började dricka mer märkte jag skillnad direkt.

Annars tycker jag att du fått bra tips.

En gång köpte jag nåt som heter glaubersalt (tror jag) på Apoteket, man skulle röra ut det i vatten och dricka. Efter nån timme fick jag värsta magraset! Fast jag vet inte om det finns längre.

• Starkast

Nr:1 är ju VARFÖR du är förstoppad. Har du någon bra läkare som utreder dig?

Jag har kronisk svår förstoppning.
    Klyx (lite större lavemang)finns receptfritt att köpa på apoteket. Inget du behöver åka till akuten för.

Forlax är enl. min magspec. det bästa bulkmedlet på marknaden. Bäst effekt och minst biverkningar. Fungerar det du har bra är det ju jättebra, men det måste du ju ta regelbundet och inte ibland. Det är inte ett dugg farligt eller vanebildande för tarmen.

Sen kanske du skulle ha något, typ laxoberaldroppar att ha i "nödläge"?

På mig hjälper inga läkemedel. Det är klyx som gäller varje/varannan dag för att jag ska må hyfsat bra. Sen att inte äta, utan bara leva på flytande, mest näringsdrycker. Det hjälper mig bra.

Men som akuthjälp är det bra att ha klyx hemma. Då kan du laxera dig själv när det behövs.

• Mircala

Glaubersalt från hälsokostaffären - jag gick säkert ned 5 KILO och tog mig inte många meter från toaletten på några timmar :)
    Funkar snabbt!!

Svar på tråden hjälp! så otroligt förstoppad