• ThereseK

få barn mitt i en termin..

Jag måste bara fråga om det är någon som fått sin lill* mitt i en termin?? Å hur har ni löst det då?

Jag pluggar distans på högskolan och jag ska ha barn nu i november. Har precis bestämt mig för att försöka köra på den här terminen ut, och hoppas att det går, och att det fungerar..

Vill gärna ha tips å tror ni att det fungerar??
    Jag har bra hjälp från sambon, och även från släkten runt omkring..

• Svar på tråden få barn mitt i en termin..
  • Emilia Thindra

Hej Grattis till bebben i magen vad jag förstår så har du mkt stöd & hjälp runtomkring dig så det lär säkert inte bli några problem för dig. Om allt går bra så kommer ju säkert bebben bara att sova den första tiden (man kan ju alltid hoppas) å skolan slutar väl i december?! Går säkert bra Lycka till

• josieposie

Jag fick barn i november förra året och har nu strax haft mitt år med studieuppehåll och ska börja läsa igen.

Jag läser iof inte på distans men jag skulle tyckt att det varit hemskt att inte lägga all min tid och energi på henne i början...

Mitt råd är att ta studieuppehåll från att barnet föds. Man vet aldrig hur just din bebis kommer att vara. (en kolikbebis kanske..?)Det är jobbigare än vad man kan tänka sig...
    Även om man har en underbar man och stöd från en familj.

Du kommer inte att ångra dig om du är hemma och tar hand om familjen. Plugga kan man göra sen..
    (Jag är 33år och har just börjat min utbildning)

• ThereseK

joo, det e ju på två sätt..
    Klart jag vill va hemma o bara ägna min tid åt den lill*, o på ett sätt så vill jag göra klart det sista åxå.. för då har jag bara ett spec.arbete kvar sen å göra sen e jag klar..å tänker att då kan jag vara hemma hela vårterminen iaf,,minst..å kan helt å hållet koppla bort skola..

Tar gärna emot fler åsikter/erfarenheter =)

• josieposie

Jo men det klart att det är skillnad om man bara har det där sista kvar och om man är helt färdig sen...

Jag förstod inte riktigt att det var så på ditt inlägg. Då hade jag nog också tänkt annorlunda.

Lycka till med bebben!!!

• lindansare

Jag gjorde studieuppehåll när nr 2 föddes. Pga av komplikationer och flytt hann jag inte med de sista uppgifterna. Återupptog studierna ett år efteråt när allt lugnat ner sig - men jag fortfarande var föräldraledig. Plugga halvtid den terminen. Plugga halvtid gjorde jag även då jag var föräldraledig med första barnet.

Det hele beror ju lite på omständigheterna. För mig har studierna alltid varit ett viktigt andningshål - ett sätt att finnas kvar lite i världen utanför "bubblan". Men man är ju olika...

• ThereseK

jaa, hmm, jag tänker som så lite att om jag bara kanbita ihop den sista tiden o göra dem uppgifterna som jag ska så vet jag att jag kommer va nöjd sen, men d e klart, blir bebbe en som absolut inte vill att jag ska fixa terminen klart så e det ju så, men tänkte om man ska försöka satsa ändå..

neej, e u inte helt klar me skolan efter den här terminen,utan jag har en termin att göra spec.arbete kvar då också, men känns som att det kan jag ju fatktiskt vänta en termin me då eller ett år också om d e så..
    men jaa, kanske ska försöka köra på =)

• josieposie

Kom bara ihåg att det är du och bäsingen som är viktigast, det är lätt att känna av en massa måsten.
    Det är ingen som tackar en för att man försöker vara "duktig" och kör på så mycket man bara orkar...

Om du ändå har en termin kvar så spelar det kanske ingen roll om du gör dessa veckor senare också..?

Jag tycker också att det är kul med studierna men att det har varit fantastiskt att ha detta år helt vikt åt bebisen...

Lycka till igen med vad du än bestämmer dig för att göra!!!

• miss chilli

Jag satt på universitetet med min son på armen när han var 1 vecka gammal och skrev b-uppsats. Det var väl inte riktigt min grej kan jag säga. Längtade bara efter att få vara hemma och bara njuta . Men om du är helt färdig sen förstår jag också att du vill bli färdig. Lycka till!

• fimp

tycker det är både respeklöst mot barnet, dig själv och din omgivning om du inte tar studieuppehåll

• cid

Med så kort tid kvar så fixar du det!
    Jag fick min dotter i April och läste färdigt till sommarlovet med henne med i skolan. Sen hade jag ledigt under sommaren och fortsatte skolan själv nu i höst!
    Sänk din krav så mycket som möjligt, det räcker ju att man blir godkänd! Om du läser på distans antar jag att du kan arbeta när du vill. Se till att vila ordentligt så att du orkar att plugga och gör det lite då och då. Passa på som mest när bebisen (förhoppningsvis) har längre sovstunder. Är pappan ledig medan du har skolarbetet? Se då till att skicka iväg dom på långpromenader, på så sätt vet du att du garanterat har en viss tid på dig att plugga, det gör att man arbetar lite mer effektivt, tyckte jag i alla fall.
    Hmm...ja, det är nog de tips jag har just nu...
    om du undrar nåt så är det bara att fråga!

• cid

fimp: varför är det respektlöst mot barnet, henne själv och omgivningen?
    Fasen vad respektlösa de allra flesta människor i denna världen som kallar sig pappor måste vara då...

• fimp

cid jag menar naturligtvis om man tar med sig barnet till skolan. dessutom behöver ej pappor ta studieuppehåll eftersom det är mamman som behövs den närmsta tiden rent fysiskt.

Jag själv är mitt i min utbildning men ska ta uppehåll i 1,5 år.

• cid

Varför behövs mamman mer än pappan rent fysiskt?

Och vad är det som är respektlöst när man har bebisen med sig till skolan?
    Det är klart att det KAN vara det mot de andra i klassen, men att generallisera och säga att det ÄR så känns ju lite väl överdrivet.
    Tror inte att någon upplevde det som respektlöst i mitt fall, jag var i skolan de gånger jag kände att jag och min dotter orkade det, när hon var med hade jag henne antingen sovandes i vagnen eller nära mig i en sjal. Eftersom bebisen är så liten så sover h*n, och om h*n skulle låta så får man väl gå ut därifrån?

• fimp

cid för barnet behöver ammas.

sen är ett universitet ingen plats för ett barn där folk behöver lugn och ro för att kunna studera.

• Cocco

@fimp
    Hos är det flera som tar med sina små och sitter och pluggar lite just speciellt har det hänt att de gör färdigt vad de hade börjat.
    Jag har då aldrig vart med om att de små har stört någon annan i sitt pluggande. Vill man ha helt tyst kring sig så kan man sitta i ett tystrum och där tar nog ingen in sin bebis.
    Respektlöst är de när man stör där folk verkligen jobbar och störs man så mycket av andra människor kan man sitta hemma.

• fimp

cocco så folk sitter inte o"verkligen" jobbar på ett universitet? och jo, folk har tagit med bebisar i tysta salar.

hemma kanske inte alla har möjlighet att sitta. då kan väl de med barn sitta hemma då?

• Miss Lau

Jag fick mitt tredje barn mitt i terminen. Var hemma 5 veckor (hoppade över en liten kurs) och fortsatte sen som vanligt. För oss fungerade det jättebra och jag tyckte det var skönt att komma hemifrån lite samtidigt som jag fick lite vettiga saker gjorda. Fast jag har inte haft min son med till skolan utan vi delade föräldraledigheten istället. Dock så var han med maken till hans jobb en hel del i början och det fungerade jättebra.

• Auris

Jag hade en kursare som fick barn i april och fortsatte terminen ut. Hon hade inte med sig bebisen på föreläsningarna utan hennes man var föräldraledig i stället. Han kom med bebisen på rasterna så att hon kunde amma. Hur han gjorde däremellan vet jag inte men jag antar att de kombinerade med flaska.

Som mina barn varit första tiden skulle det nog inte ha varit något problem att slutföra en distansutbildning. Däremot tror jag faktiskt inte jag hade fixat att plugga slutet av graviditeten. Du får väl se hur det fungerar. Om det blir för kämpigt är det väl bara att ändra sig och ta den kursen senare i stället.

• Indianica

Jag fick barn efter julen, men jag var jättetrött i mitten av terminen, så trött att jag avbröt studierna. Nu blir det ju inte så för alla, så åter till frågan....Min moster fick barn under sina psykologstudier och de gjorde så att pappan var hemma på föreläsningarna och kom med bebisen för amning i pauserna.

Jag förstår själv inte hur man kan vilja ha med en bebis för att plugga på skolan, är det inte föreläsningarna som är de releventa och där är det väl viktigt att det inte finns en bebis som skriker? Jag har aldrig sett en enda bebis på vårt universitet, men en tjej i planerarstadiet frågade faktiskt vår kursledare i början av terminen om det var okej att ta med bebisen och han svarade att det hade han aldrig varit med om, men att det får de isådanafall besluta om senare ifall det blir aktuellt, så det verkar inte vara någon självklar rättighet att ta med en bebis i skolan, inte på mitt universitet iallafall.

Nu finns det ju bebisar som sover mkt och så, men min erfarenhet är att det lätt blir ett stressmoment att både lyssna, skriva och t ex amma/trösta samtidigt. Jag hade därför föredragit att åka till skolan utan bebis och istället intensivpluggat själv medan pappan tog hand om barnet

• miss chilli

Vi hade en bebis med på vår föreläsning igår. Det var ingen som märkte av ungen på 3 timmar, han låg och sov hela tiden så det var ingen som stördes av det. När jag hade med min son ett par ggr när han var nyfödd låg han också och sov utan att ngn stördes.

Självklart har man inte med ett barn i skolan om man vet med sig att det inte funkar och man tror att barnet ska störa andra. Men med den ljudnivån det ofta är i datorsalar tex, är det nog ingen som reagerar om man har ett barn med sig som ligger och sover i sin vagn. Där jag går ser man ofta folk med barn med sig och jag ser det endast som positivt. Det visar ju bara att det går att kombinera barn och studier och det är väl jättebra!

Svar på tråden få barn mitt i en termin..