• Lantani

Ni som handdiskar, vad använder ni att diska med?

Lite nyfiken på vad andra som handdiskar använder att diska med.

Använder ni diskborste eller svamp eller vad använder ni?
    Fyller ni upp ena delen av vasken eller diskar ni i rinnande vatten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-07 13:17:24:
    Kanske ska säga hur jag själv gör:
    Brukar alltid ha yes diskmedel, tycker det är absolut bäst och diskar under rinnande vatten. Har använt diskborste senaste tiden men tänkt prova svamp nu.

Hur ofta byter ni eran svamp?
    Ställer ni den rena disken i ett diskställ eller torkar ni den?

• Svar på tråden Ni som handdiskar, vad använder ni att diska med?
  • Ellah

Bytar svamp ungefär varannan vecka, eller om den blir väldigt skitig tidigare. Disken ställer jag att torka i ett diskställ.

• vänat

Jag tapppar upp vattenet i diskhon använder mig av diskortse diskar först alla glas,koppa,muggar, diskar några talrikar.

Byter vattnet och fortsättaer diska talrikar sen bestik och kastruler vid behöv bytter jag vatten ytterlih´gare en gång. sköljer där emot allt under rinnade vatten sätter i gång kranen sköljer de glaset stänger av kranen etc.

Att diska under rinade vatten är verklige slöser med vatten

• Hedebris

min sambo lärde mig ett knep som jag tycker är skitbra. man tar en skål. lägger i yes diskmedel och pyttelite vatten. ungefär 50/50. sen diskar man varje sak med koncentratet. sen sköljer man under rinnande vatten.

kanonbra!

• imsel

Brukar ha yes, men har nu köpt grumme.
    Använder alltid diskborste, och alltid vatten i diskho. (om man inte råkar ha bara nån gryta eller nåt, då blir det rinnade vatten)
    fast eftersom jag ALDRIG diskar hemma (ja, förutom nån gryta och så ibland) så är det ju sambon som diskar, han använder både svamp och borste, med vatten i diskhon.
    Sätter sedan i torkställ.

• Lantani

Vi blandar vatten och yes i en sparyflaska. jätte bra, går knappt något diskmedel alls. bara att spryta på svampen eller borsen och när man märker att skulle börjar försvinna är det bara att spruta på lite tyill

• lövet2

Spolar upp vatten i diskhon och sätter i Yes (nästan enda diskmedlet mina händer tål). Diskar det mesta med en svamp, men besticken använder jag diskborste till. Sköljer i sköljbalja.

• STA
    Buttelina skrev 2007-10-07 13:14:28 följande:
    svamp med diskmeldel. alltid yes. under rinnande vatten.
    Samma här
    Bakom varje hög av sand finns guld för den som letar.....
  • Frk Svår

Svamp med handtag som man har diskmedel (nästan alltid Yes) i. Tappar upp vatten i stora hon och låter disken stå en liten stund, ibland en längre stund...yack

• kvinnan47

Jag diskar alltid med Yes med svamp i hon med vatten. Är det lite disk så blir det under rinnande vatten. Jag kokar svampen och disktrasan varje kväll för man vet ju vad mycket basiller det är i trasan efter en dags användande.

• Marie IE B

Använder Grumme Hav, fyller upp diskhon med vatten, diskar med diskborste och sköljer under rinnande vatten. Ställer på tork i diskställ. Diskborste och disktrasa hänger på krokar vid diskbänken.

• Sodaspring

Diskar med Yes. Fyller upp hon med vatten och medel sköljer i rinnande vatten. Använder både borste (vanlig) och svamp. Byter minst en gång i veckan.

ღAnthony jan 06ღKian i magen (november 2007)ღ
  • FiaÅkotten

yes, tyvärr rinnande vatten fast jag vet att man inte borde. Men så är det sällan jag hinner diska så mkt innan dottern behöver attention heller så det blir lite pö om pö.

Till glasen använder jag vår suveräna flaskborste! med stor svamp i toppen ( inte sån med flera småsvampar) eller vanliga svampen om nåt sitter fast i övre kanten annars diskborste.

torkar i torkställ

• marsmamman

Yes, rinnande vatten och en svamp

• honky tonk blues

Jag fyller diskhon med varm vatten och diskmedel.. sköljer all disk och lägger den på diskbänken, bestick lägger jag dock i vattnet. sen diskar jag en sak åt gången å sköljer å ställer i diskställ.
    betalar för varmvattnet där jag bor nu så vore hemskt dyrt att diska under rinnande vatten.

använder både diskborste och svamp beroende på vad jag diskar, rengör båda efter jag diskat färdigt. byter ut så fort dom ser ofräscha ut.

• Plupp07

Det mesta brukar hamna i diskmaskinen. Diskar alltid full maskin.

Grytor, träredskap osv diskar vi för hand. Om det är många saker så fyller jag den ena diskhon med vatten och använder yes parfymfritt. Sköljer under rinnande vatten.

Är det bara någon/några få saker diskar jag under rinnande vatten. Använder då en sprayflaska med utspätt diskmedel, annars kan det lätt bli för mycket.

• Plupp07

... åså ställer jag det nydiskade i ett diskställ om det inte är stora, skrymmande saker. Då torkar jag det med en kökshandduk.

Obs! Har en handduk för händerna och en för att torka ev disk med. Blir ju äckligt annars.

• Yummie

Under rinnande vatten med diskborste o YES.

• Euphoria78

Vi använder diskborste o Grumme diskmedel med doften SMULTRON! Den är heeelt underbar!!! O precis lika bra som Yes!

• Golde

Ni alla som diskar under rinnande vatten slösar verkligen på värdefull energi och slösar på naturens resurser! Jag vill uppmana er att sluta med detta och tänka på miljön istället. Man blir lika blöt om händerna (såvida man inte använder sig av handskar) när man lägger i disken i en balja. Dessutom så löser sig smutsen lättare så att det går fortare att diska.

Här har jag kopierat in en text om hur man kan spara vatten vid diskning. Texten är tagen från HSBs hemsida.

6. Spara vatten vid diskning
    Att diska för hand i diskho eller diskbalja samt skölja i sköljbalja, är ett energisnålt sätt att diska. Att däremot diska och skölja under rinnande vatten är en dödssynd i energispartider. Fem minuter skölj eller disk under rinnande vatten förbrukar hela 3,0 kWh – tre gånger så mycket som att diska i diskhon!

Du som för bekvämlighets skull väljer diskmaskin, bör koppla upp den till kallvattenanslutningen. En kallvattenansluten diskmaskin drar 20-40 procent mindre energi eftersom varmvatten endast används under själva diskmomentet och vid sköljning.
    En diskmaskin med kallvattenanslutning förbrukar runt 1,4 kWh per disk, medan en varmvattenansluten maskin drar uppåt 2,1 kWh för varje disk. Och kom ihåg: en halvfull maskin drar lika mycket ström som en full. Se därför till att diskmaskinen är välfylld innan du kör igång, och välj program med 55 grader, det räcker oftast.

Svar på tråden Ni som handdiskar, vad använder ni att diska med?