• fritzie76

Inte ätit folsyra!!

Jag är gravid i v 12 och fick i morse sån ångest över att jag slarvat så med folsyra. Jag köpte vitaminer när jag fick reda på att jag var gravid men har sen oftast glömt att ta dem.

Nu känner jag mig dålig som inte tagit vitaminerna, tänk om barnet har ryggmärgsbråck pga av det!!!!

Det känns som en evighet till ultraljudet och jag känner mig så orolig över att något ska vara fel! Tänk om man kunde få ultraljud tidigare...

• Svar på tråden Inte ätit folsyra!!
  • MARIA99

Har aldrig ätit folsyra & ingen av mina barnmorskor har sagt till mej att man ska göra det heller faktikst.. med första barnet visste jag inte ens om att de fanns.. Tror inte du behöver oroa dej

• PicaGirl

´JAg har inte ätit några vitaminer eller kosttillskott under någon av mina två graviditeter. Båda barnen är friska och fina!

/PicaGirl

• Kim och Mike

Det hjälper ändå inte att äta folsyra när man redan är gravid , man ska äta det ett par månader innan man planerar att bli gravid för ryggmärgsbråck uppstår redan i v 3 o det är ju ca 1-2 veckor innan man har plussat...Oroa dig inte för det

• Eisa

äsch det går allra oftast bra ändå, och du hade kanske tillräckligt med folsyra i dig redan :)

• caessa

Jag åt folsyra när jag var gravid med dottern men det var för att det skulle hjälpa järntabletterna.. Hade väldigt dåligt blodvärde...

• LyNxQ

Äter du någorlunda bra mat, framför allt en del grönsaker (brocoli bland annat) så får du i dej folsyra!
    Tror inte att du behöver vara direkt orolig.. speciellt om du har bra blodvärde (det hänger ihop till viss del)
    Lycka till!

• Gummisnodden
    Kim och Mike skrev 2007-10-08 08:50:27 följande:
    Det hjälper ändå inte att äta folsyra när man redan är gravid , man ska äta det ett par månader innan man planerar att bli gravid för ryggmärgsbråck uppstår redan i v 3 o det är ju ca 1-2 veckor innan man har plussat...Oroa dig inte för det
    Varför står de då att man ska fortsätta med folsyra hela graviditeten?
    2 barnsmamma - 2004 & 2005 + En liten i magen BF 080508! ( v.12 )
  • Thalis
    Gummisnodden skrev 2007-10-21 20:35:09 följande:
    Varför står de då att man ska fortsätta med folsyra hela graviditeten?
    Vart står det att man ska äta det under hela graviditet?
    Folsyra ska man äta helst några månader innan man blir gravid och fram till v.12! Efter v.12 så har det ingen inverkan på fostret även om det inte alls är farligt att fortsätta men inte nödvändigt!

TS: Äter du en bra kost så får du folsyran via den vägen,så oroa dig inte
    Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Scapula

Har inte heller ätit, min BM sa att man inte behöver det, att det inte längre tillhör allmänna rekommendationer. så oroa dig inte!

• kidA

har aldrig ätit.
    har aldrig blivit rekommenderad.
    o jag har 3 friska fina barn.

kolla in: kboys.se / agge.se
Svar på tråden Inte ätit folsyra!!