• Anonym

Blev anmäld för nåt jag ABSOLUT INTE gjort

Fick reda på i fredags att jag blivit anmäld för en misshandel och skadegörelse efter jag PRATAT med en granne som spelade hög musik. Karln stod tom och berömde mig och sa att jag var så fin människa och god människa, och sen på det var det fyllesnack och kramkalas såklart :) Och dagen efter har han anmält mig för skadegörelse att jag haft sönder en tavla och lagit han över vänster ögonbry. Kl 2330-2400 så var störningsjouren där, och då hade han inget sår över pannan vad jag kunde se från ca 5 meters håll. Och störningsjouren borde ju också ha reagerat på det. I polisanmälan så hade det skett nån gång mellan kl 22-02. Från kl 0015 till 0200 låg jag ensam på soffan och såg på "four brothers" med M Wahlberg, och gorde det för att bara smälta allt som karln hade sagt och gjort under kvällen. Och för att inte tala om hans sambo som först kommer upp bakom mig och säger "vad snygg du är" och kysser mig på kinden för att stunden senare säga att jag skall ut :)!.

Men min fråga är nu, får man anmäla vemsomhelst, närsomhelst för vadsomhelst. Jag har haft en jävla otur för såna här personer som helt plötsligt vänt på klacken efter dem varit lugna men inte stabila i humöret. För att sen bli arga och anmäla en för det ena och det andra. Och ingen jävel tror att jag är oskyldig till allt, men jag har nu börjat spela in och ha vittnen(nyktra sådana:)) när jag gör nåt ingripande eller pratar med nån sån här person som ovan och innan.

Vad skulle du göra om du blev anklagad för nåt du visste du inte var skyldig till, som inte gick att tolka som nåt annat än oskyldig. För t.ex hot, ofredande och trakasserier är så individuella och personliga. Men misshandel kan bara vara misshandel, man kan inte slå nån mjukt eller inte alls om deras ögonbry är sprucket.

• Svar på tråden Blev anmäld för nåt jag ABSOLUT INTE gjort
  • timberhochmandie

Nej, man får inte anmäla vem som helst hur som helst. Gör han det trots att han är medveten om att du är oskyldig så gör han sig skyldig till falsk tillvitelse.

• Kryxan

Anmäl honom för falsktillvitelse.
    Det är olagligt att anmäla någon felaktigt.

Gör en motanmälan.

• Kryxan

Falsk tillvitelse, brott enligt svensk rätt. För falsk tillvitelse döms den som sanningslöst beskyller annan för brottslig gärning eller dylikt (om det inte redan uppfyller brottsrubriceringen för falsk angivelse eller obefogad angivelse).

I 15 kap brottsbalken föreskrivs:

"6 § Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.

7 § Den som, i annat fall än 6 § avser, hos åklagare, polismyndighet eller annan myndighet sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning, föregiver besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, dömes, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

Om man inte visste om att utsagan var sanningslös kan man ändå i vissa fall dömas för vårdslös tillvitelse.

Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Falsk_tillvitelse

• Anonym (polisanst.)

Ja, man får anmäla vem som helst för vad som helst. Om en person vänder sig till åklagare, polis eller annan myndighet får man inte neka att ta upp en anmälan, även fast det handlar om grna gubbar från mars typ.

Ligger det ingen sanning i anmälan behöver du inte vara orolig.

Skulle du vara helt oskyldig kan man dock anmäla personen för falsk tillvitelse.

Tänk på om du spelar in samtal att du själv måste vara med och delta i samtalet, annars är det olagligt.

• Anonym (anmäld)

Har han vittnen på att du skulle ha gjort detta du är anmäld för? har han inte det ja då kan han titta sig i stjärnorna efter att få rätten på sin sida.
    Jag och min man har blivit anmälda för olaga hot och ofredande för att jag anmälde att en granne släppte över sina rotweilers på våran tomt.Så att de saprang runt och skulle atackera våran kopplade och tysta hund som vi stod ute på tomten och borstade.Min man drog in våran hund.Jag sprang efter med två ilsket skällande hundar bakom som skulle gå till attack.
    Nu blev mannen anmäld av flera andra för han lät sina hundar springa lösa i skogen.Men jag bleav anmäld för ofredande för att han hade "känt sig kränkt".För att jag tillkallade polisen.Men då hade grannen åkt.Så det finns folk till allting skall du veta.

• Anonym (polisanst.)
    Anonym (anmäld) skrev 2007-10-08 11:43:41 följande:
    Har han vittnen på att du skulle ha gjort detta du är anmäld för? har han inte det ja då kan han titta sig i stjärnorna efter att få rätten på sin sida.Jag och min man har blivit anmälda för olaga hot och ofredande för att jag anmälde att en granne släppte över sina rotweilers på våran tomt.Så att de saprang runt och skulle atackera våran kopplade och tysta hund som vi stod ute på tomten och borstade.Min man drog in våran hund.Jag sprang efter med två ilsket skällande hundar bakom som skulle gå till attack.Nu blev mannen anmäld av flera andra för han lät sina hundar springa lösa i skogen.Men jag bleav anmäld för ofredande för att han hade "känt sig kränkt".För att jag tillkallade polisen.Men då hade grannen åkt.Så det finns folk till allting skall du veta.
    Jo, det gör ju det. Konstigt nog slutar man aldrig förvånas över folk även fast man tycker att man träffat på det mesta. Tänk om folk visste vad man anmäler till polisen.
  • Anonym
    timberhochmandie skrev 2007-10-08 11:38:56 följande:
    Nej, man får inte anmäla vem som helst hur som helst. Gör han det trots att han är medveten om att du är oskyldig så gör han sig skyldig till falsk tillvitelse.

Ja, fast eftersom han inte är vid sina sinnens fulla bruk(lite psykotiskt beteende och likaså hans sambo som inte heller är nykter varken fysiskt eller psykiskt). I hans värld är det nog verkligheten.

Men jag VET att jag inte gjort  detta, jag verkligen VET det :)

Dock vet jag inte om motanmälan leder nånstans dock....blir bara mer ved och bensin på brasan.

• Anonym
    Kryxan skrev 2007-10-08 11:39:05 följande:
    Anmäl honom för falsktillvitelse.Det är olagligt att anmäla någon felaktigt.Gör en motanmälan.
    Leder det till nåt?, kan jag få skadestånd eller han böter och fängelse?. Annars är det bara ännu mer bortkastad tid.
  • Anonym (anmäld)

Det är åklagaren sak att utreda om det blir något " av det hela.Här kan vi bara spekulera.

Anonym skrev 2007-10-08 12:10:50 följande:
    Leder det till nåt?, kan jag få skadestånd eller han böter och fängelse?. Annars är det bara ännu mer bortkastad tid.
  • oOoJOYoOo

*Huh* vilka läskiga människor!...hoppas allt ordnar upp sig!

Lycklig fyrbarnsmamma
Svar på tråden Blev anmäld för nåt jag ABSOLUT INTE gjort