• Anonym

Blev anmäld för nåt jag ABSOLUT INTE gjort

Fick reda på i fredags att jag blivit anmäld för en misshandel och skadegörelse efter jag PRATAT med en granne som spelade hög musik. Karln stod tom och berömde mig och sa att jag var så fin människa och god människa, och sen på det var det fyllesnack och kramkalas såklart :) Och dagen efter har han anmält mig för skadegörelse att jag haft sönder en tavla och lagit han över vänster ögonbry. Kl 2330-2400 så var störningsjouren där, och då hade han inget sår över pannan vad jag kunde se från ca 5 meters håll. Och störningsjouren borde ju också ha reagerat på det. I polisanmälan så hade det skett nån gång mellan kl 22-02. Från kl 0015 till 0200 låg jag ensam på soffan och såg på "four brothers" med M Wahlberg, och gorde det för att bara smälta allt som karln hade sagt och gjort under kvällen. Och för att inte tala om hans sambo som först kommer upp bakom mig och säger "vad snygg du är" och kysser mig på kinden för att stunden senare säga att jag skall ut :)!.

Men min fråga är nu, får man anmäla vemsomhelst, närsomhelst för vadsomhelst. Jag har haft en jävla otur för såna här personer som helt plötsligt vänt på klacken efter dem varit lugna men inte stabila i humöret. För att sen bli arga och anmäla en för det ena och det andra. Och ingen jävel tror att jag är oskyldig till allt, men jag har nu börjat spela in och ha vittnen(nyktra sådana:)) när jag gör nåt ingripande eller pratar med nån sån här person som ovan och innan.

Vad skulle du göra om du blev anklagad för nåt du visste du inte var skyldig till, som inte gick att tolka som nåt annat än oskyldig. För t.ex hot, ofredande och trakasserier är så individuella och personliga. Men misshandel kan bara vara misshandel, man kan inte slå nån mjukt eller inte alls om deras ögonbry är sprucket.

• Svar på tråden Blev anmäld för nåt jag ABSOLUT INTE gjort
  • Ex ungue leonem

JO JO DET ÄR DET MÅNGA SOM GÖR

Kryxan skrev 2007-10-08 13:57:49 följande:
    Inte inom polisen, men jag vet=)Anonym (anmäld) skrev 2007-10-08 13:51:26 följande:
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Kryxan

Av min erfaranhet stämmer inte det.
    Om man uppger i förhöret att "detta stämmer inte och jag har anmält detta som falsktillvitelse" så tar samma utredare hans om BÅDA anmälningarna.
    Dessutom när man gör en anmälan om falsktillvitelse så hänvisar man givetvis till anmälsningsnumret i den anmälan man anser vara felaktig. Och då kopplas det samman iaf.
    Eller hur?

Anonym (polisanst.) skrev 2007-10-08 14:10:31 följande:

Ja, men det är inte själva anmälan man tittar på utan vad som kommer fram i förhöret. Anmälan om falsk tillvitelse börjar man ju inte utreda förräns det brottet man är anmäld för är klar. Den anmälan kan hanteras av en annan utredare än den som har hand om misshandeln.I detta fall kommer man inte "se allvarligt" på att det finns en anmälan om falsk tillvitelse. Så allvarlig är inte det brottet i juridisk synvinkel.
  • Anonym (anmäld)

Vem har mest erfarenhet av detta? En polisanställd el du`?

Kryxan skrev 2007-10-08 14:36:46 följande:
    Av min erfaranhet stämmer inte det.Om man uppger i förhöret att "detta stämmer inte och jag har anmält detta som falsktillvitelse" så tar samma utredare hans om BÅDA anmälningarna.Dessutom när man gör en anmälan om falsktillvitelse så hänvisar man givetvis till anmälsningsnumret i den anmälan man anser vara felaktig. Och då kopplas det samman iaf.Eller hur?Anonym (polisanst.) skrev 2007-10-08 14:10:31 följande:
  • Kryxan

Antagligen samma.
    Anonym (anmäld) skrev 2007-10-08 15:01:04 följande:

• Kryxan

Anställd? Aspirant va?
    Anonym (anmäld) skrev 2007-10-08 15:01:04 följande:

• Anonym (anmäld)

Vadå antagligen samma?

Kryxan skrev 2007-10-08 15:54:33 följande:
    Antagligen samma.Anonym (anmäld) skrev 2007-10-08 15:01:04 följande:
  • Kryxan

Våra kunskaper om hur det fungerar hos polisen är nog ungefär detsamma. Även om jag inte är anställd som poli just.
    Anonym (anmäld) skrev 2007-10-08 15:55:18 följande:

Vadå antagligen samma?
  • Ex ungue leonem

Vadå anställd o aspirant.Du får förklara vad du menar

Kryxan skrev 2007-10-08 15:54:53 följande:
    Anställd? Aspirant va?Anonym (anmäld) skrev 2007-10-08 15:01:04 följande:
  • Anonym (polisanst.)
    Kryxan skrev 2007-10-08 14:36:46 följande:
    Av min erfaranhet stämmer inte det.Om man uppger i förhöret att "detta stämmer inte och jag har anmält detta som falsktillvitelse" så tar samma utredare hans om BÅDA anmälningarna.Dessutom när man gör en anmälan om falsktillvitelse så hänvisar man givetvis till anmälsningsnumret i den anmälan man anser vara felaktig. Och då kopplas det samman iaf.Eller hur?Anonym (polisanst.) skrev 2007-10-08 14:10:31 följande:

Det behöver inte vara så att samma utredare tar båda ärendena. Jo givetsvis kopplas ärenda ihop. Men poängen är att polisen inte tar ärendet på mer allvar bara för att man gör en motanmälan. Som misstänkt har man ju rätt att säga sin version på saken och det gör man ju i ett förhör.

Och nej, jag är inte aspirant. Jag har jobbat inom myndigheten i många år.

• Kryxan

Det låter inte så=)

TS - jag föreslår att du kontaktar polisen och gör en anmälan om falsktillvitelse.
    Ange i din anmälan vilket målnummer det är på den "felaktiga" anmälan ochgör även en anmälan mot den personen som lämnar ett felaktigt vittnesmål.
    Om du inte har gjort något, och det finns vittnen som påstår att dom har sett dig ljuger dom ju.
    När man gör upp en historia med uppsåt att "sätta dit" någon bryter man mot lagen.

Förklara situationen för polisen och lämna en anmälan.
    Mitt tips är att du uppger att du har gjort en anmälan när du är på förhöret.

Lycka till

Anonym (polisanst.) skrev 2007-10-08 16:38:25 följande:

Det behöver inte vara så att samma utredare tar båda ärendena. Jo givetsvis kopplas ärenda ihop. Men poängen är att polisen inte tar ärendet på mer allvar bara för att man gör en motanmälan. Som misstänkt har man ju rätt att säga sin version på saken och det gör man ju i ett förhör. Och nej, jag är inte aspirant. Jag har jobbat inom myndigheten i många år.
  • Kryxan

Du har jobbat inom myndigheten i flera år.

Du jobbar inte som polis, det har jag äknat ut. Vad jobbar du som då?

Anonym (polisanst.) skrev 2007-10-08 16:38:25 följande:

Det behöver inte vara så att samma utredare tar båda ärendena. Jo givetsvis kopplas ärenda ihop. Men poängen är att polisen inte tar ärendet på mer allvar bara för att man gör en motanmälan. Som misstänkt har man ju rätt att säga sin version på saken och det gör man ju i ett förhör. Och nej, jag är inte aspirant. Jag har jobbat inom myndigheten i många år.
  • Ex ungue leonem
    Kryxan skrev 2007-10-08 22:16:43 följande:
    Du har jobbat inom myndigheten i flera år.Du jobbar inte som polis, det har jag äknat ut. Vad jobbar du som då?Anonym (polisanst.) skrev 2007-10-08 16:38:25 följande:
    Vad tillförde detta för relevant information.Tbx till tråden.
  • Anonym (polisanst.)

Om vi nu ska hålla på och tävla om vem som vet mest, så heter det inte målnummer.

Jag har aldrig påstått att TS inte ska göra en anmälan om falsk tillvitelse, om TS vill göra det, självklart. Dock blir det lite kaka ´på kaka. Min POÄNG är fortfarande att det inte har någon som helst relevans för utredningen att göra en anmälan. Du som vet kryxan hur det fungerar, borde ju veta att motanmälningar hit och dit inte gör att man blir mer trovärdig eller att man bevisar att man menar allvar, det förstår nog den som håller förhöret ändå

• Kryxan

Jag vet nog att det heter "diarienummer" men jag tror alla fattade vad jag menade? Eller?

Vi har tydligen olika åsikter om det.
    Hon gör inte en motanmälan. Hon anmäler ett brott om falsktillvitelse.
    Det är skillnad.

Men advokater och "poliser" har olika åsikter=)
    Polisen vill inte ha pappersarbete.

Anonym (polisanst.) skrev 2007-10-09 07:14:36 följande:

Om vi nu ska hålla på och tävla om vem som vet mest, så heter det inte målnummer.Jag har aldrig påstått att TS inte ska göra en anmälan om falsk tillvitelse, om TS vill göra det, självklart. Dock blir det lite kaka ´på kaka. Min POÄNG är fortfarande att det inte har någon som helst relevans för utredningen att göra en anmälan. Du som vet kryxan hur det fungerar, borde ju veta att motanmälningar hit och dit inte gör att man blir mer trovärdig eller att man bevisar att man menar allvar, det förstår nog den som håller förhöret ändå
  • Anonym (polisanst.)
    Kryxan skrev 2007-10-09 08:53:35 följande:
    Jag vet nog att det heter "diarienummer" men jag tror alla fattade vad jag menade? Eller?Vi har tydligen olika åsikter om det.Hon gör inte en motanmälan. Hon anmäler ett brott om falsktillvitelse.Det är skillnad.Men advokater och "poliser" har olika åsikter=) Polisen vill inte ha pappersarbete.Anonym (polisanst.) skrev 2007-10-09 07:14:36 följande:
    Skitsnack
  • Ex ungue leonem

Bra svar

Anonym (polisanst.) skrev 2007-10-09 10:29:26 följande:
    Skitsnack
  • Ninna1977

Ytterligare en tråd som går över till att handla om att ha rätt till varje pris istället för att hjälpa TS att hitta OLIKA lösningar på problemet att välja bland...

Svar på tråden Blev anmäld för nåt jag ABSOLUT INTE gjort