• Tressey

Jag talar för unga föräldrar

Hejsan. jag är en tjej på snart 17 som funderar allvarligt på att skaffa ett litet knyte, som jag då vet inte är någon docka utan ett annat liv som behöver 24 timmars uppmärksamhet och att jag då inte kommer att få tid att vara ute och supa eller resa särskilt mycket. Eller som vissa nu säger, jag förstör mitt liv. Jag undrar hur det känns för era barn om de skulle få veta att de har förstört erat liv, till er som säger så. Det finns de som faktiskt skiter fullständigt i att vara ute och festa eller resa o.s.v, och allt de vill är att skaffa ett barn med någon som de verkligen älskar och som älskar en tillbaka. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i mer än två år, jag är 90 och han är 83. det funkar väldigt bra, men p.g.a att folk hela tiden talar om för mig att jag är för ung för att klara av ett barn så börjar jag att tro på det. jag blir osäker på mig själv, vilket jag inte var tidigare. Kanske är det så att jag mestadels är feg p.g.a de "äldre och erfarna" som trycker ner mig och så många andra "unga mammor". Jag känner verkligen jättemånga som fått barn när de varit i min ålder och det har gått hur bra som helst. världen är full av fördomar, verkligen. Men då vet jag även väldigt många "äldre" föräldrar som inte klarar av ett barn. Det går inte att sätta en ålder på det här, utan jag tror att det har med psyket att göra. när man själv känner sig redo.

• Svar på tråden Jag talar för unga föräldrar
  • Peak

Jag tycker du har fått goda råd av många här som fick barn vid samma ålder som du och jag tycker du i alla fall borde ta de råden till dig och fundera.
    Jag blev tillsammans med min sambo när vi var 17 - det är 10 år sedan och barnkär som jag är längtade jag redan då efter barn, när jag var 18-20 år värkte det i bröstet efter ett barn, men jag kände att jag ville ha ett fast jobb (var vikarie) först och samma sak med min sambo (som då var snickar-lärlig, alltså lägre lön under lärlingtiden)

Nu är vår son 15 månader och han var efterlängtad, det visade sig att vi hade svårt att få barn, försökte i mer än ett år.
    Det är mycket mer jobb än man tror med barn, vår son har sovit väldigt mycket ända sedan han var nyfödd - han kan sova från 19.30-9.30 och det är inte jättemånga barn jag känner som gör. Men ändå kan man vara trött så trött och även under tiden jag var föräldraledig!

Som sagt barn kostar pengar, sedan behöver man inte ha det allra dyraste, men det kostar ändå åengar med blöjor, mat, kläder osv.

Tycker inte du ska ta det som kritik det som sagts i denna tråd utan ta det till dig och känn att okända människor bryr sig om dig och skriver om sina liv och hur de har haft det!

Lycka till!

• gertie
    Tressey skrev 2007-10-08 13:25:34 följande:
    gertie, tack. du har gett råd o.s.v utan att ge signaler av att jag är sämst.
    Du är absolut inte sämst! Jag är övertygad om att ditt hjärta är stort och rymmer nog med kärlek till ett barn, men kärlek och längtan kan få en att tänka lite oklart. Jag vill att du ska ta hand om dig själv och vara helt independent innan du skaffar barn, då kommer ingen att kunna sätta sig på dig eller ifrågasätta dig som förälder oavsett om du är ensam eller inte.
    Jag har aldrig provat en mulltoa förut. Det ska bli riktigt spännande! Ernst Kirchsteiger
  • linapilar

Du nämner byn igen och att man kan jobba där utan utbildning, är de dina förebilder varför inte se folk som pluggar och kämpar som dina förebilder......

Tressey skrev 2007-10-08 12:52:34 följande:
    nu tycker jag vissa av er börjar bli rejält kaxiga faktiskt. som sagt, känner jag hur många som helst i denna by som har jobb utan utbildning och aldrig är utan. inte bara i denna by heller. jag har inte sagt att jag har planerat allt, bara att jag tänkt tanken o.s.v. och jag ville bara ha lite åsikter inte uppläxningar, tack!
  • CoolaSuperMamsen

det  finns lika många pluss -minus att vara ung mamma som det är att vara äldre mamma!

resa kan man göra med barn=)

sug och svälj trevlig helg !
  • jennie ellie

Vad hände med ts andra tråd? Hittar den inte

• jennie ellie

Hmmm, då missade jag nog något..

• Zsarah

samma här, lagade mat och hade tråden uppe, när jag skulle börja läsa igenom det jag hade missat så fanns inte tråden längre.

• Diorlover

jag var likadan som ts INNAN jag blev gravid eller ja en viss epriod när vi försökte ville få rätt svar men fick ej det å ja man ska ju ta emot alla råd om dom är bra.

• I Love You Three

jag blev oplanerat gravid när jag var 18, bestämde mig för att behålla barnet och är idagens läge inte tillsammans med pappan till barnet. allting blir inte som man tänkt sig, hade jag fått välja nu hade jag väntat till ett riktogt riktigt fast förhållande innan, men jag ångrar heller inte mitt beslut då sonen är min största kärlek i livet.

jag har lägsta fp och det är ca 6500:- och då har ja räkbat in barnbidrag och underhåll i det. och det är inte lätt att leva på.det går men man får leva billigt.. så tänk över beslutt och gör klart skolan först o skaffa jobb.. då slipper du ekonomiska bekymmer o dylikt.

säger inte detta för att vara elak utan för att jag vet.. även om du har en bra relation som du tror o hoppas kommer hålla hela livet kan mycket förändras opå kort tid...

Svar på tråden Jag talar för unga föräldrar