ricinolja
Hur mycket ricinolja kan man dricka inför förlossning?
Är det bra eller dåligt.
Någon som fått igång sin förlossning på detta viset???
Hur mycket ricinolja kan man dricka inför förlossning?
Är det bra eller dåligt.
Någon som fått igång sin förlossning på detta viset???
Min bm sa att det kunde vara farligt att ta ricinolja för att få igång förlossningen. Barnet kunde bli medtaget och stressat av att förlossningen skyndas på. Dessutom ska det det smaka åsnerumpa.... Så jag skulle nog inte testa.... Hallonbladste är i så fall ett bättre och hälsosammare alternativ. Lycka till!
OJ hupps vadå ricinolja för att få igång en förlossning?Det enda som går igång av ricinolja är väl bajseriet?? Eller har jag missat nåt?
Jag har hört att det är ganska farligt med just ricinolja. Det sätter ju fart på magen och ger dig en ordentlig magsjuka. Kan sätta igång förlossningen och du får då föda med sviterna efter magsjukan. Eller så får du bara magsjukan för att du inte är mogen.
Jag med flera har bara fått pinvärkar av den jäkla oljan...Ja,den smakar skit och konsistensen...urk.Kräktes som en kalv,tog en matsked till...Nej det är inte värt det!
Ricinolja
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Ricinolja, Oleum ri'cini, laxerolja (eng. castor oil), är en fet olja som erhålls ur fröna från ricinväxten. Den har framställts fabriksmässigt i stor skala i Indien med flera länder, samt flera västländer.
Oljan bereds genom att fröna skalas, och kärnorna krossas och kallpressas. Genom varmpressning eller direkt urkokning med vatten erhålls särskilt i Ost- och Västindien sämre olja, som inte används i medicin. För att befria oljan från giftiga proteiner (ricin) urkokas den med vatten eller löses i alkohol, varpå lösningen upphettas i hermetiskt slutna kärl och uttvättas med kokande vatten, som sedan genom uppvärmning avlägsnas.
Frisk och god ricinolja är tjockflytande, färglös eller endast svagt gulaktig, klar och genomskinande samt saknar lukt, men har en fet, först mild och sedan något rivande samt för de allra flesta mycket obehaglig smak. Vid -17 °C eller -18 °C stelnar ricinoljan, men blir redan vid 0 °C kornig. Med salpetersyrlighet ger oljan efter några timmar fast, ljusgult elaidin. Den löses i alkohol samt 1-3 delar sprit vid +50 °C. Oljan bör förvaras i väl slutna flaskor på mörkt och svalt ställe, således bäst i en källare.
Ricinoljan var länge ett allmänt använt laxermedel, som i dos av 1-2 matskedar i regel efter några timmar gav en säker avförande verkan. Många sätt att underlätta den obehagliga oljans intagning förekom, men den enklaste och lättaste metoden var, enligt ofta bekräftad erfarenhet, att genom omröring fullständigt inmänga en matsked olja i en kopp kokhet mjölk till ett slags emulsion som, egendomligt nog, har både utseende och smak av havresoppa. I små doser, 1 tesked varannan timme, är ricinoljan ett beprövat men föråldrat medel mot diarré.
Ricinolja har goda smörjande egenskaper. Den används därför ibland i maskiner och högt trimmade motorer där det ställs höga krav på smörjningen. En nackdel är dock att oljan kan vara aggressiv för vanliga tätningsmaterial, membran med mera och att det i sådana fall kan vara nödvändigt att materialet i tätningarna är naturgummi.
Delar av denna artikel utgörs av bearbetad text ur Nordisk familjebok, utgiven 1904?1926.(Not)
Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Ricinolja
Ricinolja e ju bara till för o få igång magen... Hallonbladste eller basilikate e nog bättre. Drack 2 muggar hallonbladste igår, o inatt har jag haft avsevärt mer "mensvärk" än vad jag brukar ha
Hej!
Jag har en bekant som testade denna olja inför sin första förlossning. Man ska absolut inte ta 1-2 matskedar om det är förlossningen man vill hamna på. Ca: 2 tsk, på henne gav det effekten att barnet var ute efter 7 timmar. Vet inte om det är det man vill, inte jag i alla fall. Men prova om ni törs, tror personligen inte att det är så sunt för din kropp.
Lycka till allihopa.
Min dotter tog 2 msk ricinolja i gårkväll och i morse gick slemproppen.
Hon har haft värkar i natt..Så nu är det bara att vänta och
se om man blir mormor detta dygn.
Min svärmor jobbar som barnmorska och säger att ricinolja är livsfarligt! Det var något som läkare kunde ordinera på 70-talet och utvecklingen har ju gått framåt sen dess?
Man kan få riktigt svåra och SMÄRTSAMMA "stormvärkar" om man tar detta. Stort lidande och stressande för både barnet och mamman.
När jag lämnade på dagis imorse sade fröken att hon visste vad som kunde få igång förlossningen: ricinolja. Hon hade testat själv på 70-talet, men sade att det gick alldeles för fort och inte var så lyckat.
Så desperat är jag inte.
BF +4