• Roisin Dubh

Samlare

Hej!

Kommer ni ihåg när man var liten och samlade på massa saker? Jag samlade på en del typiska grejer som luktisar (klistermärken man skrapar och luktar på), suddgummin och brevpapper. Sen hade jag några udda samlingar av kolapapper och, hör och häpna, sockerbitar! Vi reste ganska mycket när jag var liten så jag plockade med mig såna där små socker- och saltförpackningar som finns på hotell och matställen.

Min tre år äldre bror samlade på ölburkar, tändsticksaskar, mynt och frimärken. De två senare har han kvar eftersom de är av värde fortfarande. Själv har jag nästan inget kvar av alla mina små samlingar Bara ett enstaka häfte med utnötta luktisar. Det enda jag samlar på nu som vuxen är studieskulder och prydnadskatter Har nog ett 50-tal!.....katter alltså, inte studieskulder (även om jag pluggat mycket)

Nu undrar jag hur det står till med samlandet där ute i landet? Har någon sparat sina gamla barndomssamlingar? Samlar ni fortfarande? Har ni spännande udda samlingar eller prisvinnande kompletta? Vill höra era historier!

• Svar på tråden Samlare
  • Katja77

Jag samlade bokmärken när jag var lite. Jag hade dom i tomma chokladaskar med silkespapper mellan varje lager. Tror faktiskt att min samling finns kvar hemma hos mamma och pappa. Som vuxen samlar jag på böcker, jag älskar att läsa. Funderar även på att börja samla tekannor eftersom det finns så många fina och jag dricker mycket te. Det har inte blivit av än, mest för att jag inte vet var jag skulle ställa dom...

• Indigo

Jag samlade dockor med folkdräkter från olika länder. Min pappa reste mycket och brukade köpa en docka till mig varje gång. De finaste var nog en från Ryssland som dansade runt, runt när man skruvade upp den och en italiensk militärdocka med en av den italienska arméns speciella dräkter. Jag har dem kvar i lådor även om de blev lite slitna med tiden. Kanske något för barnet i magen?

• schnokie

Jag samlade också på sockerbitar, har ingen aning vad som har hänt med dem men jag kan inte tänka mig att de fortfarande finns.
    Andra saker jag sparade på: klistermärken, tvålar (som pappa tog med sig hem från kurser och dylikt), smurfar, bokmärken. Jag är mäkta stolt över min stora fantomen samling (serietidningar)
    Sen kan jag lite skamset erkänna att jag också samlade Carola utklipp ett tag... (min musiksmak förändrades sen radikalt)

Idag samlar jag inte på ngt, däremot kan min man inte slänga en pryl.

• Hannahs mamma

Jag samlade på telefonkort... Som jag sorterade i visitkorts pärmar (perfekt strl för telefonkort...) kom ihåg hur man gick o kolla i var och varannan telefonkiosk för att se om nån glömt lr slängt ett tomt kort...

Har fortfarande kvar min "lilla" samling och det händer att jag sätter i ett kort lr två... Köper inte telefonkort längre (har juh mobblen) och antar att dom flesta oxå har det så...

Men jag kan oxå gå å titta o se om jag hittar ett kul lite annorlunda kort i nån telefonkiosk...

Sen samlade man på dom klassiska tjejgrejjerna... Suddisar, klistermärken, tvålar, badkulor, bokmärken etc etc...

Ett tag samlade jag på dom där små napparna ni vet... Och trollen med jättehåren...

Och hockeykort...

ååå vilka minnen man får!!!

• Tilda

Jag samlade nog på allt!
    Bokmärken, frimärken, klistermärken, paljetter, suddgummin, kulor, pärlor, filmisar, elefanter, muttrar, brevpapper, snäckskal, stenar, gosedjur, mjölkkartongsbaksidor, tändsticksaskar, knappar osv...

Jag är fortfarade en kronisk samlare...

Jag har kvar alla bokmärkena (det blev åtta album tillslut) och ibland köper jag fortfarnade fina bokmärken om jag går förbi den hyllan i bokhandlen. Frimärkena har jag också kvar, liksom alla hundrafjorton elefanterna. Men det är bara mina fem favoriter som får stå framme. Och knapparna har jag kvar såklart, och även alla pärlorna och kulorna om jag tänker efter. Jag fick smått panik tillslut på alla prylar och packade ner alla samlingarna i skokartonger och gömde på vinden hos mina föräldrar. Där står de säkert kvar tills jag kommer och hämtar dem.

• bozzini

Jag samlade på tablettaskar (urätna sådana) och har hela samlingen kvar. Jag har ca 300 och jag tror det är närmare 100 olika sorter. De flesta av dem finns inte längre, som t.ex. Skoj! En gul ask med en kille i keps på framsidan och på baksidan var det en rolig historia.

• Lady

sammlade på bokmärken, suddisar, kulor, brev, vykort, brevpapper, serietidningar, "konstigt godis" (min favorit var en ask med "stenar" det ser verkligen ut som sten - har fortfarande kvar den - allt annat är i papperskorgen )

Idag "sammlar" jag på kvitton (pånboken är ALLTID full) pantflaskor (vi är lata pantar aldrig så det blir ju en del ) pengar i spargris och sist men inte minst har vi sammlat ihop en härlig summa studieskuld

• Aihnoa

Jag samlade på: luktsudd,bokmärken, porslinskatter, smurfar, penntroll, pennor, klistermärken från Okej och Frida, planscher med långhåriga boys , böcker, smink, ALLT som hade med gruppen Europe och Mötley Crue att göra - ja förresten andra grupper oxå.

Idag finns mina Europe och Mötley samlingar prydligt nedpackade i glatt dekorerade lådor undanstuvade i stugan

Bokmärken och porslinskatter började syrrans tös att samla på så hon fick mina.

Ja, vad samlar jag på mig idag förutom övervikt? Hmm, kriminalromaner, musik, kokböcker, jag är svag för fina brevpapper förstås.. Men jag använder ju dem oxå... Fina och annorlunda muggar

• Ebbiz

Jag samlade som liten på luktsuddisar, filmisar och sådana där läppglans i plåtask. Minns ni dem? Det fanns platta plåtaskar med en eller två olika smaker på läppglans i, man liksom öppnade asken som en tändsticksask ungefär! Och ja just ja, små dockor i askar!!! Små dockor som låg i tändsticksaskar!

Idag samlar jag på dvd filmer precis som lady! Och så har jag "pippi" på stearinljus och ljusstakar! Ja och gamla fotoramar! Jag älskar fotoramar!

Svar på tråden Samlare