• Roisin Dubh

Samlare

Hej!

Kommer ni ihåg när man var liten och samlade på massa saker? Jag samlade på en del typiska grejer som luktisar (klistermärken man skrapar och luktar på), suddgummin och brevpapper. Sen hade jag några udda samlingar av kolapapper och, hör och häpna, sockerbitar! Vi reste ganska mycket när jag var liten så jag plockade med mig såna där små socker- och saltförpackningar som finns på hotell och matställen.

Min tre år äldre bror samlade på ölburkar, tändsticksaskar, mynt och frimärken. De två senare har han kvar eftersom de är av värde fortfarande. Själv har jag nästan inget kvar av alla mina små samlingar Bara ett enstaka häfte med utnötta luktisar. Det enda jag samlar på nu som vuxen är studieskulder och prydnadskatter Har nog ett 50-tal!.....katter alltså, inte studieskulder (även om jag pluggat mycket)

Nu undrar jag hur det står till med samlandet där ute i landet? Har någon sparat sina gamla barndomssamlingar? Samlar ni fortfarande? Har ni spännande udda samlingar eller prisvinnande kompletta? Vill höra era historier!

• Svar på tråden Samlare
  • Ebbiz

Förresten, när jag tänker efter så tror jag att jag ärvde massa filmisar från mig äldre syster! Men många finns det i alla fall!!!

• Andrundrun

Jag samlade på vykort (mestadels hästar) när jag var mindre. Mamma tog hand om dem när jag tröttnade och nu har jag fått tillbaks dem igen. Samlar ju inte nu men det är kul att ha. Samlade även på bokmärken. Hade en massa album men den samlingen har min lillasyster fått tagit över. När jag började snusa så samlade jag på snusdoser. Hade en hel bokhylla full. Tror att min lillebror har dem nu. Men nu vet jag inte om jag samlar på ngt. *tänker* Samlar kilon gör jag ju. *skratt* Nope tror inte att det är ngt faktiskt.

• ålänningen

Sockerpåsar. Började samla när jag var typ 6 år eller så. Fick tom påsar av pappas kollegor som var på affärsresa. Vet inte hur många jag har idag, en del har kommit bort i flytten + att min mamma tyckte att det var så behändigt att ha med sig när man var ute på utflykt, lite svinn därav.

Fick några nya nu senast i julas och jag börjar att närma mig 30 år. Kommer nog alltid att skramla omkring med de där påsarna.

• Fluffi

Jag var barnsligt förtjust i luktsuddigum. De har mist sin lukt och är numera kastade för länge sedan. Minns att vissa kompisar samlade på smurfar.

• Alvi

Jag samlar på griskort, dvs vykort med foton av grisar + text.
    Dock inte så nitiskt som förr....

Nu samlar jag mer ivrigt på Lotta-böcker, älskar att gå på loppisar o se en Lottabok jag inte har...!! =)

Min sambos faster (som heter samma sak som jag) samlar oxå på Lottaböcker, saknar bara en... =)

Sen så har min sambos släkt fått för sej att jag samlar på grisar, så det har jag en hel hylla full... =)=)=)

• Lady Namárië

Jag samlade på massor av saker, mest för att jag har svårt att slänga grejer.. På allvar samlade jag bokmärken och luktsuddgummin, men ingendera finns kvar idag. En modest myntsamling har jag dock kvar i någon låda. Jag bidrog också lite sporadiskt till pappas stora samling med tändsticksaskar - den var det roligt att gå igenom.

Nu för tiden samlar jag mest damm , men jag skulle också gärna samla på vackra tekannor om jag hade plats för dem.

• Upptagen

Jag samlar på Ior, och har en ganska maffig samling på iallafall över 100 olika (om jag inte är uppe i 200 snart, det var länge sen jag räknade). Halva samlingen är fortfarande kvar hemma hos mina föräldrar, och jag undrar var den egentligen ska få plats i vår lilla lägenhet.

Jag har även kvar min telefonkortssamling, som även den ligger på runt 100 (eller fler) olika plus en hel del dubletter. Jag minns att ALLA mina kompisar (plus kompisars kompisar) samlade åt mig!

Annars så var det ju vågor i samlandet i skolan. Bokmärken, brevpapper, manicklar (nån mer som minns dessa onödiga plastgrejer som man kunde koppla ihop?), kulor, troll, nappar m.m.

• Aihnoa

Min mamma samlar på flugsmällor - hon har 358 stycken
    Min moster på fingerborgar, vet dock inte hur många hon har..
    Och min andra moster samlade ett tag på telefoner

• joan80

min sambo samlar på ölglas, så hela vårat vitrinskåp e fyllt med glas tror han har ca 70....alla möjliga olika motiv å från olika ställen....

• werner

Jag samlade (som många andra) på luktsudd. Hela samlingen ligger hemma hos mamma o pappa i nån garderob... Favoritsuddet var ett som luktade jordgubb och såg ut som ett läppstift..

Samlade oxå på tvålar. Min favorittvål var en som såg ut som Snobben. Tvålsamlingen finns inte längre kvar.. (fuktskada om jag inte minns fel)

Gillade smurfar med, men hade inte så många. Min största dröm var att få ett smurfhus, men fick aldrig nåt... Smurfarna följer med mig vart jag än flyttar. Favoritsmurf: borstatänderna-smurfen! (och maken har ett smurfhus, så äntligen har de någonstans att bo )

Bokmärken samlade jag oxå på. De finns kvar i sina album hemma hos mamma och pappa.

Nu samlar jag inte på något, men jag måste erkänna att jag ofta är inne på www.tradera.com och suktar efter fina barbiedockor *rodnar*
    Men jag köper aldrig några, tycker de är för dyra..

Min man samlade på Star Wars figurer (ligger i en kasse i garderoben...)

Min syrra samlade på servetter

Jo, när jag var riktigt liten (typ 4 år) samlade jag på både fjädrar och småsten.... Fast vår hund åt upp halva stensamlingen = traumatiskt barndomsminne

• Tussens mamma

jag samlade på kapsyler. jag hade över 10 000. räknade dem själv. jag gav dem till en yngre tjej som samlade på samma sak när jag tröttnade... hon blev så glad!!!!!!!

sen samlade jag på vykort... de blev stulna ur en flyttlåda när vi flyttade hit till lägenheten. fattar inte vem som tar 500 vykort?

kul tråd

• Snuttarna

Jag samlar på elefanter och har ca 200 st, har inte räknat dom på ett tag.

Min sambo samlar på Fantomen och har nästan komplett från -89, men samlingen sträcker sig ner till -73.

Vi samlar även på dvd-filmer och har ett 100-tal, vill helst ha alla disney-klassiker.

• AnnaZ

Jag samlar på "väderhus". Ja jag ska förklara
    Det är ett litet hus man hänger på väggen med en liten gubbe med paraply och en lite gumma med kortärmad klänning (och ibland blombukett i handen) som turas om att titta fram beroende på vad det är för väder. Fungerar lite som en barometer. Just nu har jag 16 stycken.
    /Anna

Svar på tråden Samlare