• maddson

Ni som gjort hinnsvepning!

Min läkare svepte hinnorna i hopp om att starta förlossning i v 35 då jag var så dålig. Efter 24h var han ute, det gick fort! Värkarbetet kom i gång sent så på ngn timma födde jag barn!

• maddson

Nufsan

Maddson, så det var bara hinnsvepningen som gjorde att din förlossning startade, tänkte om de gjorde ngt annat också?

Svårt att säga, jag låg ju inne av en anledning och skulle startas. Man upptäckte samma dag som svepningen att jag hade 4 eller 5 ggr så mycket fostervatten, det enbart brukar ge för tidig börd. Men svepningen litade läkaren på för hon gjorde den kl 18 kanske och bad mig gå och ringa efter min man direkt så han skulle vara på plats. Jag var öppen för ett finger vilket jag varit i flera veckor då. Min första svepning, visste om det begreppet ens innan... (Hoppas jag minns rätt, blir lite osäker...hände ju så mkt efter så förlossningen är nästan borta för mig)

• maddson

Jodå, jag skrev rätt! Kollade med dottern som var med...

• maddson

Vill man ha hinnsvepning är min gissning att man måste ha ett bra skäl till att göra ett sådant ingrepp om inte bebis vill ut än. Då tar man det med sin läkare på MVC som ringer in till förlossning som gör noggranna undersökningar ev. UL på remiss, den får man i slutet kuvert från sin läkare. Gissning som sagt men har ju bott på SpecMVC i perioder under mina fyra grav.

• maddson

När jag gjorde min svepning var slemproppen på väg ut, det kanske gör en viss skillnad. Så förde doktorn upp ett eller två fingrar låångt upp så det gjorde ruggigt ont, svepte hår mot hinnsäcken fram och tillbaka i en vid båge. Det blödde en del efter så det gjorde ju mkt. Men enorm skillnad mot att bli igångsatt för det är tungt om bebbe inte vill.

Jag promenerade också konstant, fram och tillbaka i korridorerna hela veckan innan som jag låg inne för det sa Dr var bra för att få en jämn och bra förlossning eller nåt sånt. Jag gick och grät och grät och grät och släpade droppställningen upp och ner i trappor för jag ville bara slippa vara sjuk. Så var jag ju så ensam också utan alla mina barn och mannen som fick vara hemma med dem. Sen kom ju dottern och då var det kul! Men väntans tider...

• maddson

...alltså jag födde inte dottern utan hon kom in och bodde med mig de sista dagarna och var med på förlossningen då Movitz kom, men då hade mannen hunnit in också!

• maddson

Är du hemma trots vattenavgång???

• maddson

...alltså, jag vet inte bättre... Låter bara så läskigt!

• maddson

Jag har ju fått mina kort efter vattnet...och så infektionsrisken, fast den är väl densamma var man befinner sig...

• maddson

När de har punkterat min säck har barnen kommit inom 30 minuter...

Senast en hinnsvepning 24 h innan han kom men de stack hål vid 2100 och 2133 är han född!

• maddson

Jag fick värkar runt 18-tiden samma dag.

Svar på tråden Ni som gjort hinnsvepning!