• Anonym

Okay att pojkvän skriver till andra tjejer?

Hej jag har en fråga som jag inte vet om jag kanske överreagerar på. Jag är ihop med min pojkvän sen 2 år tillbaka och häromdan såg jag att han skrev till en tjej att hon såg bra ut, på någon sida där man lägger ut bilder på sig och kan rösta på andra.

Ska jag säga till honom att sluta med det eller är det för mycket? Vet ju att han älskar mig egentligen.

Hur hade ni gjort? Blir ni sura över en sån sak?

• Svar på tråden Okay att pojkvän skriver till andra tjejer?
  • Anonym

Trådtart som skrev det ovan...

• Anonym

Skälla ut honom är ingen bra idé!
    Då blir han knappast villig att lyssna till vad du har att säga eller öppen för att förstå hur detta känns för dig.

Man kan väl krasst säga som så att själva handlingen att titta på och kommentera bilder är inget allvarligt och det handlar säkerligen inte om att hans känslor för dig är mindre. Trots det kan det ju upplevas som jobbigt av dig om du är känslig och känner att du blir ledsen och arg av detta.

Det bästa du kan göra är att berätta hur det här påverkar dig. Utgå från din egen upplevelse och försök att på ett så rakt sätt som möjligt beskriva hur det känns när han ger okända tjejer komplimanger för bilder. Undvik att kritisera honom och få honom lägga allt på hans huvud. Inrikta dig som sagt i stället på att få honom att förstå dig. Då är chansen större att han lyssnar och vill gå dig till mötes.

Skulle han, trots att du fått fram budskapet om att detta sårar dig, strunta i dina känslor och anse att det är viktigare att han gör som han vill så är det bara att beklaga för då har du verkligen en skitstövel till kille. Fast jag tror faktiskt inte så är fallet. En kille som bryr sig om sin tjej är villig att lyssna på henne när hon väl sätter sig ner och talar från hjärtat.

/Roisin Dubh

• Anonym

Trådstart här igen..

Du som skrev sista inlägget skrev det väldigt bra. Det är ju ingen stor grej egentligen att skriva till nån, han är ju inte otrogen direkt.

Men jag är väldigt känslig av mig och min pojkvän VET så väl att jag inte gillar denna sida han håller till på. Jag har sagt det, men kanske mest när vi bråkat om andra saker. Men tror nog att han borde förstå mig vid det här laget. Jag har tom skrivit ett brev där jag berättade att detta sårar mig, att han kan ge mig den uppmärksamheten som de tjejerna får istället!!

Så då har jag antagligen en skitstövel till kille som du ovan skrev, eftersom han itne vill sluta med detta. Han säger nu att han har kvar sidan för att jag tjatar så mycket och att det är en principsak.... konstigt tycker jag....

• Anonym

Principsak eller ej, sårar det den man säger sig älska så slutar man upp med det. Han får väl hålla sig till andra principsaker som inte sårar. För sårar man någon i sina handlingar måste det ju lösas på något vis. Om han nu som du säger tänker fortsätta med det här för att det skulle vara en principsak även om det sårar dig låter det tyvärr som det skrevs här som en skitstövel du handskas med.
    Sedan vet jag inte vad folk kommer tycka om mig när jag säger det här men jag tycker då det brukar tyda på att nått inte är helt rätt i ett förhållande om man inte kan tala ut ansikte mot ansikte med sin partner utan måste skriva ett mejl. Man måste kunna tala om precis allt man har på hjärtat till den man älskar och den måste i gengäld (om den älskar dig) låta dig tala ut och fundera på vad du har sagt. Att kunna tala med varandra är det viktigaste i ett förhållande!
    När nu din kille låter på det viset som han gör så kan du faktiskt ställa krav och skälla ut honom. Man behandlar inte den man älskar på det där viset, principsak eller ej. Man kommer tillsammans fram till en lösning så båda parter är så nöjda som möjligt!

• Anonym

Vad är det för djä-la sätt att såra dig av principskäl? För det är ju just det han gör!
    Jag tycker du ska säga att du av principskäl inte kan vara tillsammans med en kille som inte tar hänsyn till dina känslor. Därefter tar du ditt pick och pack och lämnar honom! Det finns massor av killar som vet hur man respekterar sin partner. Du är värd något bättre faktiskt.

• Anonym

Alltså nu vill jag inte säga att detta stämmer in på er, jag delar bara med mig av mina erfarenheter. Jag gjorde samma sak som din kille (kanske inte satte poäng på tjejer , men hade kontakt med killar via nätet på "kompisnivå"). Då trodde jag att det var oskyldigt men nu i efterhand förstår jag att det berodde på mina känslor till min sambo. Känslorna till honom var inte tillräckligt starka och nu när jag träffat min nya kille (vi har hängt ihop i över 4 år) så kan jag verkligen se att mitt beteende då var en "revolt". Med min nuvarande kille har jag aldrig haft någon dragning till nätet (dvs att prata med andra killar) - det skulle kännas så FEL! Så för mig ringer det varningsklockor då jag läser inlägget, men vi är ju alla olika! Hoppas det löser sig!

• Anonym

Nja, att ha kompisar på nätet som är av motsatt kön tycker jag inte är något konstigt. Både jag och min make pratar med andra på nätet. Det har inget med att "ragga" att göra och vi har inget att dölja för varann. Jag har inget emot att få en komplimang för hur jag ser ut men avvisar bestämt de som inte fattar eller respekterar att jag är upptagen. Vi har varit tillsammans i 5 år och känt varann mer än dubbelt så lång tid så vi är säkra på varann och känslorna är definitivt tillräckligt starka. Jag har alltid haft lättare att umgås med killar, kanske för att jag har tre bröder men ingen syster.

Om jag får gissa så handlar den här "principsaken" om att killen fortfarande inte fattat att det handlar om hennes äkta känslor och att hon faktiskt blir sårad på allvar. Han tolkar säkert hennes sätt att framföra detta som om det var en principsak även för henne och hon enbart är ute efter att kontrollera honom.

Det är därför det är så viktigt hur man talar till honom i ett sånt här läge. Att kritisera honom och göra honom till en skurk utan att ens låta honom få chansen att sätta sig in i ens känslor och vilja förstå är dödsdömt. Det leder ofta till just sånt här revoltbeteende och ovilja att ändra sig. Problemet har helt enkelt fokuserats för mycket på hans beteende och alla fel och brister han har. Om hon istället för att anklaga honom hade lagt tonvikten vid hur hon fungerar och hur jobbigt detta är för henne, visat att det kanske inte är något brott han begått men att det gjort henne illa, då kanske han hade öppnat ögonen för problemet och varit villig att gå henne till mötes.

/Roisin Dubh (med många års erfarenhet av hur killar tänker)

• Anonym

hmmm...det var jag som skrev att jag "kände" igen mig i det näst sista inlägget....
    Jag tycker heller inte att det är fel att prata med det motsatta könet på nätet, för mig handlade det om mer än bara "kompis" - det pågick rätt mycke flört där.... Det är en sak om man är öppen med varandra och pratar om det osv, för mig betyder det något helt annat om man gör det bakom sin tjej/killes rygg....

• Anonym

Jag personligen skulle oxå blivit sårad om det här drabbat mig, och jag skulle säga direkt till honom vad jag tyckte. Vore det då så att killen inte ville sluta, så skulle jag tycka att det var fruktansvärd brist på respekt.

Alla reagerar olika på olika saker. Men alla måste väl försöka att visa respekt och försöka att hjälpas åt så att ingen går och mår dåligt?! Någonstans måste ni ju kunna mötas på halva vägen utan att bli osams.

Lycka till.

• Anonym

Jag tycker inte att du ska behöva acceptera att han betygsätter andra tjejer och ger komplimanger!!!!
    Det låter för mig helt befängt!
    Fy för sådana själviska killar!!!

Svar på tråden Okay att pojkvän skriver till andra tjejer?