• annbom

Hur ska man reagera - bomben slog ner igår !

Jag tror inte alls att hon säger att du ska välja. Just för att hon inte vill fortsätta att prata om det så inser hon nog att hon har valt dig och med det också dina barn. Men sedan så kan jag förstå att hon känner att de tar över hennes hem, det kanske är så att du tillåter lite för mycket som du annars inte skulle gjort om du levde tillsammans med barnens mamma. Hon kanske inte känner att hon kan säga stopp åt dem och att de sedan lyssnar när hon gör det. Mycket troligt så kör de över henne totalt, de är ju trots allt 17 och 19. Vid den åldern så brukar de oftast tycka att de har alla rättigheter men inga skyldigheter.

• annbom

Rådvills fru har ju inte ställt något ultimatum, det är ju bara han som känner det så eftersom hon mår dåligt i situationen.

Nästan alla verkar utgå från att hon gjort det och säger att han ska välja barnen. Han kanske inte alls behöver välja utan kan få både och med lite kompromisser och samtal sittsammans med barnen. Ungdommar i den åldern brukar inte ta över av elakhet utan de är bara otänkta och om man pratar med dem så brukar det bli bättre. Mitt råd är att ni tar hjälp av en familjeterapeut så kanske det löser sig. Lycka till

• annbom

Fast tycker du verkligen att du hade rätt att bestämma vem hon ville leva med? Varför skulle hon skilja sig för din skull? Ibland (ganska ofta) så tänker tonåringar endast på sig själva och vill att föräldrarna ska uppoffra hela sitt liv för deras skull, för att de senare ändå ska flytta hemifrån och lämna mamma ensam. Det brukar alltid vara två sidor av samma mynt och att vara tonåring är inte lätt, men det är inte lätt att vara tonårsförälder heller.

Anonym (Dotter) skrev 2007-10-12 11:13:10 följande:

Jag blev "bortvald" av min mamma när jag var 16 år. Jag mådde oerhört dåligt av att bo med hennes dåvarande man, och vädjade till mamma att hon skulle skilja sig flera gånger. Till slut sa mamma att:"Du bor ju inte hemma så många år till, och din pappa har ju en övernattningslägenhet i stan, du kan ju bo där". Hon ville rädda sitt äktenskap, och det kan jag förstå, men jag kommer ALDRIG förlåta henne för att hon valde bort mig.Mamma och denne man är skilda sen ett år tillbaka.
  • annbom

Om man har tonåringar själv så kanske det är lite lättare att förstå att problemet kanske inte är att han har barn utan att det kanske är hur de beter sig.

McC skrev 2007-10-12 11:18:19 följande:
    Jag tycker det låter som svartsjuka från din sambos sida. Hon vill ha dig för sig själv och inte dela med sig till dina barn. vad ska man göra åt en sån människa? Jag skulle nog sätta ner foten och visa att "jag har barn. jag älskar dom och dom bor här tills dom blir vuxna". Man kan inte välja bort sina barn, inte om man är en bra förälder.
  • annbom

Då var ju inte situationen riktigt som du beskrev, tyvärr är det ganska vanligt att tonåringar inte vill att mamma ska vara med någon annan. Du får försöka se det som så att din mamma var så i klorna på honom att hon inte vågade göra annat. Jag tror att för din egen skull så ska du försöka förlåta henne, hon var inte kapabel till annat just då.

Anonym (Dotter) skrev 2007-10-12 11:43:23 följande:

Jag anser inte att jag hade någon rätt att välja åt henne. Hon frågade mig "om råd" och sa att hon skulle ge mannen ett år till, max, och sen bestämma sig för om hon skulle skiljas eller inte. Alltså.. denne man går inte att beskriva på ett korrekt sätt, man måste ha varit där. Men jag kan säga så mycket att min bror flyttade 40 mil för att komma bort från honom (när han var 16). Han har kallat mig för hora, bitch, ungjävel etc under flera år. Det som fick bägaren att rinna över för mamma var när han lät sa till sina barn att mamma var psykiskt sjuk. Ja just det, han är psykolog också..
  • annbom

Fast hon har inte ställt något ultimatum.

Strömberg skrev 2007-10-12 11:49:28 följande:
    Jag tycker din sambo låter väldigt barnslig, inte ens heja när dom kommer?? Egoistiskt att ställe ett sånt ultimatum att du ska välja mellan ditt kött o blod och kvinnan du tänkt leva med...Jag hade valt barnen
Svar på tråden Hur ska man reagera - bomben slog ner igår !