Inlägg från: Anonym (men hallå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (men hallå)

Hur ska man reagera - bomben slog ner igår !

Så lätt är det väl inte? Släng ut henne - välja mellan henne och barnen?

För det första så har man inte det "privelegiet" att välja bort sina barn om man är föräldrer.

För det andra tycker jag att det låter som hon snarare signalerar att något är fel i er konstellation. Det är inte LÄTT att bilda styvfamilj. Hon känner sig inte hemma i sitt eget hem!! Varför gör hon inte det? Det måste väl ändå bero på något??
    Hon har väl inte bett dig välja (hoppas jag).
    Att hon inte hälsa på dina barn är ju tvärfel, och det borde ju hon också inse att det inte löser några problem!

Hur är DU i er relation när dina barn är där? Jag tror att det är viktigt att man försöker vara som vanligt mot sin partner. Det är de två vuxna i hushållet som ska bestämma saker tillsammans. Kan det vara så att hon känner sig överkörd och inte förstådd när barnen är där? Kanske får hon inte plats? Kanske ni inte lyssnar till henne?
    Om ni bor tillsammans måste även hon ha något att säga till om vad gäller dina barn och hur de beter sig. Får hon det?

Om man inte bott tillsammans med någon på länge tar det ett tag att vänja sig. Finns de dessutom barn med i bilden är det jätteviktigt att partnern som inte är förälder känner sig som "en i gänget".
    Jag tycker att det låter som ni har två läger i er familj.
    Du och barnen mot henne?

Det tar TID sånt här. Du måste (om du vill leva med henne) ta reda på varför hon inte känner sig hemma i sitt eget hem!

Jag lever särbo med min kille. Detta eftersom han inte har tid för mig när han har sina barn. Jag fattar inte varför han vill att jag ska vara med när han ändå inte ens talar med mig på hela helgen. Så länge det är så, kommer vi inte heller att bo tillsammans då jag är jätterädd för att "inte känna mig hemma i mitt eget hem".

• Anonym (men hallå)

Det där med att hon ska säga direkt till dom vad som är fel (om dom gjort något som hon inte gillar). Är jättesvårt i en styvfamilj. Man är som styvmamma hela tiden rädd för att "trampa någon på tårna", som att pappan ska bli arg, barnen inte ska tycka om en osv.

Det är mycket lättare att kommunisera med sin partner och låta denne ta fighten. För barn gillar ju sina föräldrar ändå, även fast man bråkar ibland.

Dessutom är det inte helt ovanligt att om bonusföräldern skulle kommentera något direkt till barnet eller "klaga" till bioföräldern. Intar bioföräldern direkt försvarsposition..och det är så cirkusen börjar. Ofta med resultat att bonusföräldern känner sig utanför (såklart).

Svar på tråden Hur ska man reagera - bomben slog ner igår !