• Anonym (orolig)

huvudförhandling

Finns det någon som nyss varit upp i huvudförhandling i vårdnadstvist och har lust att berätta hur detta går till.Efter nästan 4 års vårdnadstvist med turer fram och tillbaka i rätten mm är det dags för HF den 17 okt, och jag är skitnervös. Hoppas någon kan lugna mig lite...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-16 14:44:09:
    I morgon 17/10 kl 10.00 är det dags och jag har så himla ont i magen.Känns som om hjärnan är alldeles tom pga alla tankar.

• Svar på tråden huvudförhandling
  • Anonym (Frustrerad)

Ni som har vittnen, stämmer det som min advokat sa, att det är bäst eller att det ser bättre ut om man har med vittnen som inte är biologiskt släkt med en själv, som ska tala  till ens fördel? Jag å min sida ska skicka in anmälan till länsstyrelsen i mitt län ang den kränkande behandling jag fick utså från soc som var väldigt partiska. Tyvärr granskar de inte alla fall. Mycket jobbigt på en gång.

• Marcupilami
    Anonym (Frustrerad) skrev 2007-10-13 18:28:11 följande:
    Ni som har vittnen, stämmer det som min advokat sa, att det är bäst eller att det ser bättre ut om man har med vittnen som inte är biologiskt släkt med en själv, som ska tala  till ens fördel? Jag å min sida ska skicka in anmälan till länsstyrelsen i mitt län ang den kränkande behandling jag fick utså från soc som var väldigt partiska. Tyvärr granskar de inte alla fall. Mycket jobbigt på en gång.

Det är värt att anmäla till Länsstyrelsen. Bara för att de är socionomer betyder inte att de är allvetare.

Japp, ingen idé att kalla mamma, pappa eller syrran. Så opartiska som det går, om det är möjligt.

dator heter det. datOR...
  • Prana

Hej TS, jag är jurist och jobbar mycket med barnmål. Jag tycker att Du och Ditt ombud ska ta reda på vad motparten är beredd att "bjuda på" vid en förlikning. Många gånger förlikas parter inför en huvudförhandling och sedan blir förlikningen inskriven i dom.

Om ni lyckas förlika slipper ni båda ta de risker en HF innebär. Det är mycket vanligt att man försöker förlikas inför en huvudförhandling, och det behöver inte alls betyda att man är rädd att förlora eller att man plötsligt tror på ett samarbete. Det är helt enkelt sista chansen att båda parter ska få en lösning så nära deras vilja som möjligt, vilket sällan en HF-dom innebär.

• Anonym (orolig)

Prana Mitt ex vill inte "bjuda" på något själv utan vill bara att jag ska gå med på vv för det ena barnet. Han har inte gått med på ett enda förslag jag kommit med. Har tom gått med på prövning av vv i ett halvår nu och det fungerar inte alls. Barnet har blivit mkt orolig i skola och hemma soc anmälnng från skola har gjorts på barnets mående och han ska nu både till psykolog och terapeut.Bara detta måste väl tala till min fördel på onsdag vid HF.Pappan vill inte samarbeta för 5 öre och jag får sköta allt själv även på hans veckor. Hur tror ni rätten ser på detta? Och delar rätten på syskon?

• Kloss

Marcupilami:
    Du kan rättegångsturerna du...*LER*

• Anonym (orolig)

Har nu fått reda på vilka vittnena är i HF på onsdag. Alltså de mitt ex har kallat in. De är kompisar till mitt ex nya sambo och jag har aldrig träffat dessa människor och jag tror inte att de känner mina barn särskilt väl heller. Har aldrig hört barnen prata om dessa personer. På vilket sätt tror ni de kan vittna till pappans fördel? De har ju aldrig varit med vid tillfällen då de sett pappans beteende mm, vilket mina vittnen har och vad kan de vittna om mig som mamma? Tar rätten verkligen in såna vittnen? Trodde man skulle ha med såna som kände barnen bra och har varit med vid olika tillfällen och sett saker?Eller har jag fel? Då kan man ju kalla vem som helst som vittne?

• Prana

Hej igen,
    jag förstår. Det låter som om pappan driver tämligen utsiktslösa yrkanden/argument.

1. Man delar inte på syskon. Föräldrabalken framhåller detta.
    2. Växelvis boende kan det bara bli om föräldrarna är överens om det. Enligt senaste proppen kräver växelvis boende särskilt gott samarbete mellan föräldrar, och enligt ganska färsk hovrättsdom visas prejudikat där bedömningen är att det är olämpligt med växelvis boende om föräldrarna är oeniga om detta.
    3. Det verkar långsökt att kalla in vittnen som vare sig Du eller barnen känner.

Gissar att det kommer gå bra för Dig/barnen eftersom pappans yrkanden inte verkar ligga i "lagens anda".

Styrkekram

• Anonym (orolig)

Tack för ditt svar Prana..Är så himla orolig nu och kan inte sluta tänka på vad jag har framför mig, men jag försöker tänka positivt även om det är jättesvårt. Längtar till denna dag är över.Fastän jag har svårt själv att tro att det döms till pappans fördel så kan jag inte hoppas för mycket, under dessa jobbiga år har så mycket inom rättsväsendet förvånat mig och vad gör man med pappans alla lögner?

• Anonym (Frustrerad)

De kan komma att fråga under förhandlingen om du kan gå med på växelvis boende tror jag. Men det borde man få ha mer betänketid för tycker jag. Om man har tidigare haft problem med att samarbeta så borde rätten lyssna på det, särskilt om man dokumenterat tillfällen då detta inträffat. Jag brukar dokumentera allt. Pappan kan ju neka och det står ord mot ord men jag brukar göra så och jag tycker att det upplevs som trovärdigt. Försök nu att få sinnsro och släpp taget om detta fram tills den dagen. Skriv ned allt du vill komma ihåg. Det känns som att det kommer att gå bra!

• Anonym (orolig)

(anonym frustrerad)Jag gick i våras med på vv på prov nu fram till HF och det har verkligen inte fungerat. Jag har fått sköta allt själv barnet kommer i från syskon, kompisar mm..läs mitt inlägg högre upp. Jag har under hela denna tid gått med på pappans förslag utan att han vill samarbeta och varför söker han Ensam vårdnad om han vill ha VV???

Svar på tråden huvudförhandling