• Anonym (orolig)

huvudförhandling

Finns det någon som nyss varit upp i huvudförhandling i vårdnadstvist och har lust att berätta hur detta går till.Efter nästan 4 års vårdnadstvist med turer fram och tillbaka i rätten mm är det dags för HF den 17 okt, och jag är skitnervös. Hoppas någon kan lugna mig lite...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-16 14:44:09:
    I morgon 17/10 kl 10.00 är det dags och jag har så himla ont i magen.Känns som om hjärnan är alldeles tom pga alla tankar.

• Svar på tråden huvudförhandling
  • Marcupilami
    Anonym (orolig) skrev 2007-10-15 18:13:59 följande:
    (anonym frustrerad)Jag gick i våras med på vv på prov nu fram till HF och det har verkligen inte fungerat. Jag har fått sköta allt själv barnet kommer i från syskon, kompisar mm..läs mitt inlägg högre upp. Jag har under hela denna tid gått med på pappans förslag utan att han vill samarbeta och varför söker han Ensam vårdnad om han vill ha VV???
    Man kan ha VV och ensam vårdnad.
    dator heter det. datOR...
  • Marcupilami
    Anonym (orolig) skrev 2007-10-15 17:00:07 följande:
    Har nu fått reda på vilka vittnena är i HF på onsdag. Alltså de mitt ex har kallat in. De är kompisar till mitt ex nya sambo och jag har aldrig träffat dessa människor och jag tror inte att de känner mina barn särskilt väl heller. Har aldrig hört barnen prata om dessa personer. På vilket sätt tror ni de kan vittna till pappans fördel? De har ju aldrig varit med vid tillfällen då de sett pappans beteende mm, vilket mina vittnen har och vad kan de vittna om mig som mamma? Tar rätten verkligen in såna vittnen? Trodde man skulle ha med såna som kände barnen bra och har varit med vid olika tillfällen och sett saker?Eller har jag fel? Då kan man ju kalla vem som helst som vittne?
    Det är inte till hans fördel att han kallar jäviga vittnen. Dessutom så rekommenderas att man kallar max två, annars drar det ut på tiden och det gillar inte rätten.
  • Anonym (orolig)

Marcupilami Men om man söker ensam vårdnad så tyder ju det på tex som i vårat fall stora samarbetssvårigheter. Och har man vv så ska ju samarbetet fungera bra. Förstår då inte riktigt hur han tänker?Han sitter i rätten och säger att VV fungerar bra men sen säger han att han vill ha EV för att vi inte kan samarbeta och att vi ej kan prata med varandra.

• Anonym (orolig)

"Puffar"

• Anonym (Frustrerad)

Han kanske vill ha växelvis boende/ gemensam vårdnad ifall han är rädd att förlora vårdnaden till dig. Jag vill själv ha ensam vårdnad men jag har trott att det måste finnas större problem hos ena föräldern såsom missbruk för att det ska kunna gå igenom, och inte bara samarbetssvårigheter?

• Marcupilami
    Anonym (orolig) skrev 2007-10-16 05:49:27 följande:
    Marcupilami Men om man söker ensam vårdnad så tyder ju det på tex som i vårat fall stora samarbetssvårigheter. Och har man vv så ska ju samarbetet fungera bra. Förstår då inte riktigt hur han tänker?Han sitter i rätten och säger att VV fungerar bra men sen säger han att han vill ha EV för att vi inte kan samarbeta och att vi ej kan prata med varandra.
    Exakt, tänkte inte på det. VV kräver ett gott samarbete, det gör GV också. I mitt fall var därför både VV och GV uteslutet och jag fick EV. Ursäkta alla förkortningar.
  • Marcupilami

TS: undrar en sak... turer i 4 år i TR tills ni kom till HF? Iiii... just detta ville jag undvika så jag klarade av både muntlig förberedelse, TR och HR på under 2 år.

Vi tänker på dig allihop imorrn. Tänk på mitt fall, och alla domslut och praxis och ny lagstiftning som är till din fördel.

• Anonym

Lycka till! Tänk på juristens inlägg & andas!

• Anonym (orolig)

Tack för allt stöd! I dag är det dags kl 10.00. Är så himla nervös,men ska försöka vara lugn.Ska lägga mig i ett bad nu och försöka samla mig lite.

Svar på tråden huvudförhandling