Inlägg från: Cheesypoof |Visa alla inlägg
  • Cheesypoof

Hjälp med vattenpips fakta o lämplighet för tonåringar

Jag och min sambo har flera stycken vattenpipor eller Hookah som de också kallas.

Tobaken som röks ur den saknar tjära men innehåller precis som vanlig tobak nikotin. Nikotinet är precis som i vanliga cigaretter "farligt" och mängden är jämförbar med den som finns i samma mängd cigarettobak. Att vattnet i pipan filtrerar bort allt farligt är en myt, det är snarare så att tobaken ej innehåller tjära och är därmed inte så jobbig att röka.

Det som gör att vattenpipan är mycket mindre skadlig än vanliga cigaretter är att man helt enkelt inte orkar röka den så ofta. Jämför med cigaretter som du röker kanske 20 om dagen mot vattenpipan som du garanterat använder 1 kanske max 2 gånger i veckan. Det är alldeles för bökigt att stoppa den för att röka oftare.

Ställ gärna fler frågor om du har!

• Cheesypoof

Och nej, det är ingen inkörsport till annan nikotinanvändning

• Cheesypoof

Ytterligare ett tillägg:

Att röka "starkare" grejor i en vattenpipa är rent vansinne så det behöver du inte ens tänka på :)

• Cheesypoof

Anonym (ok lr inte) skrev 2007-10-12 16:10:32 följande:

Cheesypoof, tack för snabbt o utförligt svar.Så det jag hört om att det finns tobak utan nikotin baserad på torkad frukt är alltså bara snack?Säger jag ja, säger jag alltså ja till att mina barn får röka några "cigaretter"(motsvarande mängd nikotin) ca en gång i veckan?
    aw

Tobak innehåller per definion nikotin. Det finns annat du kan röka som inte är tobak men det lär de inte göra :)
    Sk Frukttobak är tobaksblad som ligger och drar i melass och får därför smak och doft. Det är fortfarande tobak, fast med smak av något, äpple är vanligast

Säger du ja till att de får röka vattenpipa så säger du ja till att de röker ett par cigaretter i veckan ja, utan tvekan.
  • Cheesypoof

Anonym (ok lr inte) skrev 2007-10-12 16:16:30 följande:

oj vad trist...då måste jag alltså säga nej o börja tjata om det här med ..*suck*
    Kom ihåg att om de påstår att de inte tänker röka tobak i den utan någon örtblandning så ljuger de för dig.
  • Cheesypoof

Jag skulle tro att det inte finns någon som röker vattenpipa *istället* för cigaretter och vice versa. Vidare tror jag inte det finns *någon* som gått från vattenpipa till cigaretter.

Vill man nikotinslava då är vattenpipa för ineffektivt för att vara en "bra" lösning på det problemet

• Cheesypoof

Alla studier fokuserar tydligen på folk som säger "det är inte farligt för det är typ vatten i pipan typ och typ då filtrerar det bort tillsatserna själv typ"

Det är totalt irrelevant iom att man röker så lite

• Cheesypoof
    Wagram skrev 2007-10-12 16:39:38 följande:
    Ts: Nja, det verkar som om de tva har mer att gora med varandra an vad man kanske tror.
    Ja, de innehåller båda nikotin :)
  • Cheesypoof

Anonym skrev 2007-10-12 16:59:34 följande:

men på vattenpipan.com kan man ju köpa örttobak med fruktsmak. På infon där står det ju att den inte innehåller nikotin, den är dessutom biligare. Fast det kanse inte alls är samma sak?
    Precis: Inte alls samma sak
    Utan nikotin kan man ju lika gärna hälla doftolja i fotbadet och dra in vattenångan :)
  • Cheesypoof

Anonym (ok lr inte) skrev 2007-10-12 17:18:36 följande:

ja se där ja! I deras shop finns det något som påstås vara helt nikotionfritt!Är det bluff dådå? VIlken himla röra o sätta sig in i *S*
    Nej det är inte bluff. Det är säkert helt nikonfritt
  • Cheesypoof

Blir man beroende av vattenpipan så bör man nog starkt överväga att hålla sig till ballerinakex och andra mindre farliga droger :)

Svar på tråden Hjälp med vattenpips fakta o lämplighet för tonåringar