• Sara G

Ska ni ha babyskyddet i framsätet eller baksätet?

Hej! Jag och min sambo planerar att hyra ett babyskydd (bilbarnstol för spädisar) på NTF i Göteborg. Det är jättebra, kostar 300 kr för 9 månader (!).
    Men det vi diskuterar och inte riktigt kan komma överens om är var vi ska placera babyskyddet - i framsätet eller baksätet. Ska den sitta i framsätet måste ju airbagen kopplas ur.
    Jag lutar mest åt framsätet eftersom man har mer koll på bebisen då. Min sambo vill sätta babyskyddet i baksätet. Men då måste man ju vrida sig bakåt hela tiden och ser inte bebisen! Det finns nån sorts spegel som man kan montera i bilen men jag är lite skeptisk...

Hur ska ni göra/har ni gjort?!?! Tacksam för tips om hur ni tänker runt detta!

• Svar på tråden Ska ni ha babyskyddet i framsätet eller baksätet?
  • Mickis74

Våra har alltid suttit bak och det kommer nästa parvel att få göra också.

• miababia

vi kopplade ur airbagen och satte honom i framsätet. de första veckorna satt han bak vilket jag tyckte var jobbigt eftersom det oftast var jag som körde åkte själv med sonen.  När vi var på semester och båda åkte så satt han i baksätet med en vuxen.
    han var inte alls nöjd själv i baksätet u

• Nie

V iska ha vårat i baksätet. Det hade vi förra gången också. I mitten bak är den säkraste platsen i bilen.

• mamsen76

Vi kopplade ur airbagen fram med barn nr 1. Nu när vi ska ha nr 2 så har vi ej kopplat ur den så då får stora tjejen sitta fram om det skulle behövas och bebisen bak. Det bästa ur säkerhetssybpunkt ska vara att ha barnet i baksätet.

På sophögen låg en giraff......
  • Lorelei

Vi hade Daniel i baksätet när han satt i babyskyddet. Dels för att man faktiskt inte ser i backspegeln på bilen när det sitter fram, och dels för att vi oftast åkte alla tre tillsammans. Jag körde bil ensam med honom bara någon enstaka gång. Det var bättre att sitta bak och kunna vara nära honom utan att behöva hålla i ratten samtidigt.

Med nästa så kommer vi göra likadant. Bebisen bak och Daniel fram i bakvänd stol. Dels för att det är mer praktiskt och dels för att man ser bättre.

• Britt Blå

Bebis kommer att åka i mitten bak. Säkraste platsen i bilen, att tänka på annat kan jag inte, säkrast ska det vara!! Den stora har alltid suttit bak och det har inte varit några problem, blir dom ledsna får man stanna...

• taksi

Bak. Det är ju livsfarligt att bli distraherad och ev. bara fixa det och det när bebisen skriker om man har den bredvid sig fram. Dom flesta bebisar blir ju rätt nöjda / somnar i bilen också, så... Spegeln har vi köpt nu och den funkar bra. I början tittar man kanske lite för mycket, men bra att ha när barnet blir större och man åker ensam med barnet i bilen. Framför allt för att hålla koll på om dom somnar, om dom fått ett äpple att äta eller liknande.

• GosCatrin

Jag har hört både och....
    Där vi köpte våran senaste stol så sa dem att det var bäst i mitten bak, men har läst någon annanstans att det har helt med och göra hur man krockar, om man krockar..

Om det inte gäller ut synvinkeln att krocka så sägs det att det är säkrast att ha barnet fram, för man har dålig koll på bilen om man måste vända sig om hela tiden för att trösta eller stoppa in nappen.. osv....
    Vi hade våran dotter först i bak, sedan fram för jag såg INGENTING med spegeln.....

Oftast är man ju ensam, förutsatt att mannen jobbar....

Lycka till....

• Evve81

Vi ska ha våran bak! Hade dottern fram när hon var bebis och många jag pratat med säger att man blir en bättre chafför om barnet sitter bak för då kan man inte sitta och greja med bebisen......

Sedan sitter barnet säkrast bak!

• Annaaa86

Vi har våran stol i bak när jag är med, men om min sambo åker själv med Saga så sitter hon fram (självklart är airbagen urkopplad på versktad)

Mammas älskling! ♥ Saga, 070907 ♥
Svar på tråden Ska ni ha babyskyddet i framsätet eller baksätet?