• Sara G

Ska ni ha babyskyddet i framsätet eller baksätet?

Hej! Jag och min sambo planerar att hyra ett babyskydd (bilbarnstol för spädisar) på NTF i Göteborg. Det är jättebra, kostar 300 kr för 9 månader (!).
    Men det vi diskuterar och inte riktigt kan komma överens om är var vi ska placera babyskyddet - i framsätet eller baksätet. Ska den sitta i framsätet måste ju airbagen kopplas ur.
    Jag lutar mest åt framsätet eftersom man har mer koll på bebisen då. Min sambo vill sätta babyskyddet i baksätet. Men då måste man ju vrida sig bakåt hela tiden och ser inte bebisen! Det finns nån sorts spegel som man kan montera i bilen men jag är lite skeptisk...

Hur ska ni göra/har ni gjort?!?! Tacksam för tips om hur ni tänker runt detta!

• Svar på tråden Ska ni ha babyskyddet i framsätet eller baksätet?
  • tosalisa

Hittade detta på vägverket:
    Babyskydd
    0?ca 9 månader
    Babyskyddet är säkert och bekvämt. I takt med att babyn växer
    kan du behöva byta till en större modell.
    Välj med omsorg
    Babyskyddet ska vara lagom stort. Babyn ska vila stadigt och
    bekvämt, med skydd för hela huvudet
    OBS! Babybäddar och skyddsnät för barnvagnsinsats ger inte
    fullgott skydd. Om du ändå väljer en sådan lösning ska barnet
    placeras med huvudet in mot bilens mitt.
    Fram eller baksätet
    Babyskyddet placeras bakåtvänt i framsätet eller baksätet.
    För den som är ensam vuxen i bilen är det ofta tryggast att ha det
    lilla barnet bredvid sig i framsätet. Är man två vuxna i bilen är det
    säkrast att babyn och en vuxen åker i baksätet.
    Bältet håller skyddet på plats
    Babyskyddet ska sitta stadigt. Luta det inte för mycket. Barnet
    hålls på plats av det bälte som hör till babyskyddet. Stolen sätts
    fast med bilbältet.
    Avståndet till instrumentbrädan, eller till stolen framför ska vara så
    stort som möjligt.
    Bältets ?höftdel? dras i de flesta fall över stolen och barnet medan
    ?diagonaldelen? dras bakom babyskyddet.
    OBS! Det finns många modeller, följ anvisningarna noga.
    Kontrollera noga
    ? Barnet ska vara fastspänt med det bälte som hör till
    babyskyddet.
    ? Bilbältet ska hålla ?hela paketet? stadigt på plats.
    ? Babyskyddet är urvuxet när barnets huvud sticker upp
    ovanför stolens kant.
    ? Barn ska aldrig sitta på plats med krockkudde.

• tteessssaa

finns en spegel på biltema tror jag som man kan fästa i nackstödet där bak och så tittar man i sin vanliga backspelgel så ser man barnet .

• mira

laddad - vi hade lillan fram först och bytte sen till bak och det var inte så att hon inte fixade det för att hon trivts bäst fram utan det gick utan problem.

• hypermuppen

Jag ska tyvärr ha min där bak, hade velat ha lilla bebisen fram så jag skulle kunna se honom. Det går inte att koppla ur airbagen på vår bil (Mitsubishi Lancer 07) berättade dom på verkstaden. Tydligen blir det vanligare och vanligare på nya bilar att airbagen är så integrerad med bilen att det inte går att koppla ur dom. Det suger så j-la stenhårt tycker jag.

• Nettiz K

vi har alltid haft vår dotter i baksätet (2,5 år)bakom passagerar stolen. till detta har vi en spegel som fästes på ryggstödet som gör att vi kan se bebisen.

är vi två ibilen sitter alltid en bak (även fortfarande) då det är bättre kontroll o mindre risk för att man blir distraherad som förare. Min mamma arbetar i en barnvagnsbutik o de rekomenderar ävena tt stolen sitter i baksätetets mittplats eller på höger sida eftersom det är de ställen som är minst "krockbenägna"

har aldrig upplevt det som jobbigt när jag kört själv. skulle hon blivit ledsen så bara stannar jag på bästa ställe innan jag fortsätter köra.

de gånger jag haft henne fram i min bil så känner jag att förycket av konsentrationen mot vägen blir mot henne om hon rör sig, vill ha nappen eller likande. då upplever jag det som mycket säkrare att gå ur bilen. o har man barnstolen på höger sida bak kan man som förare även ta bak sin hand o hålla på barnet om det är den sortens tröst den behöver. lika lätt som att lägg handen på barnet om det åker fram.

nu ska vi ha vårt andra barn om 6 vekcor. även denna kommer åka bak. under tiden som den åker i babyskydd kommer den sitta i mitten med egen spegel, o när den är runt året kommer den få överta vår dotters bakåtvända stol o vår dotter kna då ha en framåtvänd stol i mitten.

• oxytocin

Vad dyrt det verkar bli för vissa att koppla ur airbagen. Förvånad På vår bil (Peugot 307) gör man det själv med startnyckeln.

Vet inte om vi ska ha bäbisen fram eller bak än... Sambon kände till nån som lämnat in sin bil på verkstad för att koppla ur airbagen, vilket de inte gjort/lyckats med. Airbagen löste ut och bäbis dog.

• buffybus

usch det senaste lät inte så trevligt att bebisen dog!!! usch...

vi ska ha vårt babyskydd i mitten där bak... anser att det är tryggast för om man skulle krocka så på alla håll man krockar in mot bilen så är det ändå längst in till mitten för o nå...

dessutom kan man ha alla airbags kvar och ni kan ju tänka själv att om dem utlöses så kan bebis sitta i lugn o ro i mitten o ha kuddar runt om sig överallt....

finns en backspegel till o ha där bak och anser att man lika bra kan ha babyskyddet där som där fram för man ska ändå titta på VÄGEN och inget annat...är det nått får man stanna....annars e det kanske man själv som orsakar olyckan...inte så smart kanske....

nej så vi satsar på mittensätet där bak och vi ska ha en bas...verkar smidigast och bara klicka i och ur.....

om inget annat kanske man ska fråga vägverket eller nått för bästa tips..

BF 11 feb
  • oxytocin

Bas är säkert smidigt, men skyddet blir så mycket tyngre med basinsats, som jag har förstått det. Så vi ska ha utan.

• Ananaspaj

Har som Oxytocin en 307, den kan man bara koppla bort airbagen med med en nyckel! Strålande, kommer ha bäsen fram när jag eller mannen kör den själva bak när någon mer åker med, tror inte alla tre barnen kan sitta ak med kuddar och babyskydd så det får bli så.

Läste någonstans om bilar som du kan koppla bort airbagen med nyckel att det finns inga rapporter om att en airbag urkopplad på det viset skulle lösts ut ändå!

• buffybus

har hört det med att babyskydden blir tyngre med bas insats...men jag ska bara ta babyskyddet från bilen och förmodligen in i huset....hade inte tänkt gå en promenad med det precis Skrattande hihi....

BF 11 feb
Svar på tråden Ska ni ha babyskyddet i framsätet eller baksätet?